با توجه به فرارسیدن ایام اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران عتبات عالیات که برای شرکت در راهپیمایی و حضور در مراسم اربعین امام حسین(ع) به کشور عراق می‌رسانند، تأمین امنیت و تسهیل شرایط سفر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقامات عراق بلد شده است.

امنیت و آسایش در سایه سربازان امام حسین(ع)

قدس؛ با توجه به فرارسیدن ایام اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران عتبات عالیات که از کشورهای مختلف جهان و منطقه خود را برای شرکت در راهپیمایی و حضور در مراسم اربعین امام حسین(ع) به کشور عراق می‌رسانند، تأمین امنیت و تسهیل شرایط سفر به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های مقامات سیاسی و امنیتی کشور عراق تبدیل شده است. 


سرتیپ «مقداد میری» سخنگوی کمیته عالی تأمین امنیت مراسم اربعین حسینی روز یکشنبه در حالی از ورود بیش از ۲میلیون و ۲۰۰هزار زائر عتبات عالیات به عراق خبر داد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در نشست روز شنبه دستورات مهمی درباره افزایش تدابیر امنیتی صادر و بر ضرورت اجرای مداوم عملیات پیشگیرانه و استقرار مأموران مسلح در پشت موکب‌ها و نه در داخل آن‌ها و تأمین امنیت زائران تأکید کرد.
واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق نیز در این باره اعلام کرده است تمام یگان‌های امنیتی در تأمین امنیت اربعین مشارکت مستقیم دارند و در هر محور و حلقه امنیتی، نیروهای واکنش سریع، الحشد الشعبی، پلیس فدرال، ارتش عراق و همه نیروهای امنیتی با اتحاد و همبستگی با یکدیگر به وظیفه تأمین امنیت مشغول هستند. 
طبق گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سازمان الحشد الشعبی عراق که نقش مهم و کلیدی در مبارزه علیه گروه تروریستی داعش در عراق ایفا کرده و امروز یکی از زیرمجموعه‌های نیروهای نظامی کشور عراق محسوب می‌شود نیز در زمینه تأمین امنیت و تسهیل امور زائران اربعین حسینی مشارکت دارد. در همین ارتباط در روزهای اخیر منابع عراقی با انتشار تصاویری از استقرار بی‌سابقه نیروهای الحشد الشعبی در مرزهای غربی کربلای معلی و برخی دیگر از رسانه‌های محلی این کشور از بسیج نیروها برای تأمین آب موکب‌ها در مراسم اربعین حسینی امسال در عراق خبر می‌دهند.

جزئیات استقرار یگان‌های الحشد الشعبی
جودت العساف، مسئول رسانه‌ای فرماندهی عملیات شمال و شرق دجله الحشد الشعبی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به آخرین اقدام‌های نیروهای بسیج مردمی عراق در زمینه تأمین امنیت و تسهیل امور مربوط به زائران عتبات عالیات اظهار کرد: در حوزه مربوط به مسئولیت فرماندهی عملیات شمال و شرق دجله در ابتدا در جلسات برگزار شده مقرر شد برنامه‌هایی تدوین شود که حفاظت کامل از جاده‌هایی که زائران از آنجا وارد می‌شوند تضمین شود.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد در مسیرهای جاده‌ای که از گذرگاه جیمن در جاده سلیمانیه شروع می‌شود و همچنین از سمت اربیل و گذرگاه منتهی به پل آلتون کوپری در شمال غربی استان کرکوک، نیروهای نظامی الحشد الشعبی مستقر شوند و امنیت این دو جاده نزدیک به شهر کرکوک را که برخی زائران از جمله زائرانی که از جمهوری اسلامی ایران از آنجا وارد می‌شوند و به سمت کربلا می‌روند تأمین کنند. نیروهای بسیج الحشد الشعبی همچنین در امتداد جاده‌های تحت مسئولیت این گروه از کرکوک تا پل سرحا که نقطه تماس جاده کرکوک با بخش عملیات استان دیالی است، مستقر شدند و تأمین امنیت این منطقه را برعهده دارند.
العساف با اشاره به اینکه طول جاده مورد اشاره دست‌کم ۱۲۰ کیلومتر است، تأکید کرد: در این جاده زائران عتبات عالیات از مناطقی مثل منطقه ترکمان‌نشین تازه خورماتو، شهر داقوق، ناحیه طوزخورماتو و ناحیه آمرلی در حالی عبور می‌کنند که نیروهای ما در کنار جاده مستقر هستند. وظیفه تأمین امنیت در این مناطق  توسط نیروهای تیپ ۱۵، ۱۶، ۵۲ و ۶۳ تأمین خواهد شد؛ علاوه بر این هنگ‌های نیروهای ویژه مانند هنگ ویژه تکاوران، یک یگان ویژه وابسته به الحشد الشعبی و یک هنگ مأموریت ویژه نیز در بخش فرماندهی مربوط به بخش فرماندهی ما حضور دارند.

کمک‌های رفاهی به زائران حسینی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدوده فعالیت و عملیات فرماندهی شمال و شرق دجله در ایام اربعین به تأمین امنیت این جاده و مسیرها محدود می‌ماند، تصریح کرد: البته گستره عملیاتی فرماندهی شمال و شرق دجله الحشد الشعبی نه فقط در جاده‌های اصلی نامبرده شده، بلکه در تمام مناطقی که بقایای گروه‌ داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌توانند از آنجا عبور کرده یا به جاده‌ها نفوذ کنند، است. از سمت سامرا تیپ‌های ۹، ۲۲ و ۲۰ به نیروهای ما ملحق شده‌اند و وظیفه تأمین امنیت را از ناحیه الدور به سمت سامرا زیر پوشش قرار می‌دهند.
العساف با اشاره به سایر کارویژه‌های نیروهای الحشد الشعبی در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: نیروهای الحشد الشعبی با همراهی و کمک مردم این مناطق و روستاهای اطراف که به عنوان داوطلب حضور پیدا می‌کنند در برپایی چادرها برای خدمت به زائران شرکت می‌کنند و علاوه بر وظیفه اصلی خود که تأمین امنیت این مراسم خواهد بود با مستقر کردن کاروان‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی اختصاصی نیروهای الحشد الشعبی در کنار جاده‌ها و مسیرهای محل عبور زائران امام حسین(ع) به زائران حسینی خدماتی مثل غذا، نوشیدنی و خدمات پزشکی ارائه می‌کنند. 

خدمات داوطلبانه و خودجوش
سخنگوی فرماندهی عملیات شمال و شرق دجله الحشد الشعبی در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای بسیج مردمی با دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دست به اقدام زده‌اند یا به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند، تأکید کرد: نیروهای الحشد الشعبی نیروی منظم دولتی هستند و به دستور ستاد مرکزی عملیات در بغداد عمل می‌کنند اما در مورد بحث ایجاد کاروان‌ها و موکب‌های خدماتی، آن‌ها داوطلبانه و خودجوش عمل می‌کنند. در حوزه فعالیت یگان شرق و شمال دجله ابوحسام السهلانی؛ فرمانده عملیات و مجاهد ابورضا النجار؛ معاون او تحولات اوضاع را به صورت شبانه‌روزی دنبال می‌کنند و مطمئناً آب آشامیدنی، غذا و لوازم پزشکی را در کنار جاده‌ها در اختیار زائران قرار خواهند داد. 
العساف درباره اقدام‌های سایر نیروهای الحشد الشعبی به خصوص بخش مربوط به استان کربلا نیز تصریح کرد: نیروهای امنیتی عراق و نیروهای الحشد الشعبی تدابیر شدیدی برای ممانعت از نفوذ تروریست‌ها به سمت شهرهای استان کربلا اتخاذ کرده‌اند و تدابیر امنیتی شدیدی در این منطقه از بخش عامریه الصمود واقع در جنوب شهر فلوجه در استان انبار گرفته تا مرزهای استان کربلا اتخاذ شده است و نیروهای الحشد الشعبی کمین‌های زیادی ایجاد کرده و به صورت گسترده در مناطق بیابانی نزدیک به استان کربلا مستقر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.