سیراک ملکنیان هنرمند نقاش ارمنی- ایرانی و از پیشگامان هنر نوگرای ایران شنبه ۲۷ مرداد در کانادا درگذشت.

سیراک ملکنیان یکی از بنیانگذاران هنر مدرن ایران درگذشت

سیراک ملکنیان هنرمند نقاش باسابقه ایرانی که در کانادا زندگی می‌کرد، روز شنبه ۲۷ مرداد برابر با ۱۷ اگوست ۲۰۲۴ درگذشت.

سیراک ملکنیان در کردان و نزدیک تهران زاده شد. از هنرمندان ارمنی ایرنی تباری بود که همراه بسیاری از نقاشان و مجسمه سازان ارمنی نوگرا، موجب رونق بینال‌های پنج گانه تهران شدند. همچنین، او و مارکو گریگوریان، از بنیانگذاران «گروه آزاد نقاشان و مجسمه‌سازان» بودند.

آنی کنارکی عروس سیراک ملکنیان آگهی فوت او را در صفحه شخصی اش منتشر کرده است که به شرح زیر است: «با اندوه عمیق درگذشت سیراک ملکنیان، یک رویاپرداز واقعی در دنیای هنر را اعلام می کنیم. سیراک ملکنیان روز شنبه ۲۷ مرداد برابر با ۱۷ آگوست درگذشت و میراثی غنی از خود به جای گذاشت که برای نسل‌ها الهام‌بخش و تاثیرگذار خواهد بود.»

سیراک ملکنیان متولد ۲۴ مهر ۱۳۱۰ راهی هنری را دنبال کرد که مسیر هنر معاصر ایران را برای همیشه تغییر داد. او به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران هنر مدرن ایران شناخته می‌شود و به‌ دلیل سبک متمایز و خلاقیت قابل توجه‌اش، قطعاتی ساخت که مخاطبان را در سراسر جهان به هیجان آورد.

سیراک ملکنیان یکی از بنیانگذاران هنر مدرن ایران درگذشت

سیراک ملکنیان در طول فعالیت خود آثارش را در گالری‌ها و موزه های برجسته به نمایش گذاشت. نفوذ او فراتر از کارهای خودش بود، زیرا او هنرمندان نوظهور را هدایت و در پروژه های فرهنگی مهمی شرکت می‌کرد.

سیراک ملکنیان به خاطر استعداد منحصر به فرد، اشتیاق و اثر ماندگاری که در دنیای هنر از خود به جا گذاشت، به یاد خواهد ماند.

قرار است یادبودی در ماه اکتبر (مهر ماه) در تورنتو برای بزرگداشت میراث او برگزار شود که جزئیات این رویداد به زودی منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.