معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان گفت: تسهیلات مسکن نخبگان برای سال جاری عدد ۲۰۰۰ فقره و مبلغ ۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۳% و دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ سال است که با معرفی بنیاد، توسط بانک‌های عامل به مشمولان پرداخت می‌شود.

توصیه مهم به متقاضیان دریافت وام مسکن نخبگان

نشست معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با نمایندگان بانک‌های عامل (ملی، رفاه کارگران، صادرات، سپه، تجارت، ملت، مسکن)، با موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع و مشکلات در اعطای تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن نخبگان و استعدادهای برتر برگزار شد.

فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در این نشست گفت: به استناد مصوبه هیئت وزیران، نخبگان و استعدادهای برتر مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان از تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن بهره‌مند می‌شوند. بر اساس مصوبه یاد شده هرسال شورای پول و اعتبار تعداد سهمیه و مبلغ تسهیلات مسکن نخبگان و استعدادهای برتر را تعیین و به بانک‌های عامل ابلاغ می کند.

وی ادامه داد: تسهیلات مذکور برای سال جاری عدد ۲۰۰۰ فقره و مبلغ ۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۳درصد و دوره بازپرداخت حداکثر ۲۰ سال است که با معرفی بنیاد، توسط بانک‌های عامل (بانک ملت، سپه، تجارت،مسکن، صادرات، ملی و رفاه کارگران) به مشمولان پرداخت می‌شود.

سلیمانی با اشاره به لزوم حمایت‌های مادی و معنوی از نخبگان توسط دستگاه­‌های مسئول گفت: با توجه به این‌که موضوع تأمین مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های این قشر فرهیخته است، لذا تسهیل شرایط اعطای وام از مهمترین مسائل پیش روی بنیاد است.

نخبگان مهم ترین سرمایه ها و ثروت کشور به حساب می آیند

وی ادامه داد: برخی از وام‌هایی که در کشور پرداخت می‌شوند جنبه سیاستی دارند و نمی‌توان به آن ها به عنوان تسهیلات اعتباری نگاه کرد. چرا که نخبگان به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه‌ها و ثروت کشور به حساب می‌آیند و تلاش برای نگه داشت آنان در کشور جزو سیاست‌های اصلی بنیاد است.

سلیمانی جلوگیری از خروج نخبگان و ایجاد رضایت نسبی در ایشان را یکی از اهدف از اعطای تسهیلات مسکن به نخبگان برشمرد و گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات پیش روی این عزیزان، یکی از عوامل نارضایتی در جامعه هدف، تسهیلات مسکن است. بیشتر این نارضایتی‌ها ناشی از شرایط سختگیرانه برخی بانک‌ها است که از آن جمله می‌توان به مواردی همچون عدم اعطای تسهیلات، درخواست فیش حقوقی به مبلغ چندین برابر قسط ماهیانه، لزوم خرید خانه به ارزش بیش از ۷ میلیارد تومان، داشتن گردش حساب بالا در بانک و ... اشاره کرد.

درخواست‌های غیرمنطقی برخی بانک‌ها از متقاضیان

سلیمانی در ادامه افزود: البته برخی از شرایط همانند داشتن فیش حقوقی معادل اقساط ماهیانه وام کاملا منطقی است اما درخواست‌هایی همچون فیش حقوقی با مبلغ بسیار بالاتر از اقساط و یا ملکی به ارزش چندین برابر وام دریافتی منطقی نیست که عملاً به معنای عدم پرداخت تسهیلات است.

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه شرایط بانک‌ها با یکدیگر متفاوت است، گفت: این عدم هماهنگی سبب می‌شود متقاضیان به دلیل شرایط سختگیرانه برخی از بانک‌ها، تنها مایل به استفاده از تسهیلات یک بانک باشند و تمامی فشار مالی به یک بانک وارد می‌شود. بنابراین لازم است برای ایجاد وحدت رویه، تدابیری اندیشیده شود.

توصیه مهم به متقاضیان دریافت وام مسکن نخبگان برای پیشگیری از مشکلات احتمالی

سلیمانی در ادامه با تاکید بر اینکه ضروری‌ است برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، نخبگان متقاضی دریافت وام پیش از اقدام به عقد مبایعه نامه و خرید ملک از شرایط بانک‌ها اطلاع کافی داشته باشند، گفت: سقف وام مسکن نخبگان دو میلیارد تومان است که در بهترین حالت اقساطی نزدیک به ۴۰ میلیون تومان خواهد داشت، از این رو توصیه بنیاد ملی نخبگان به متقاضیان درخواست این است که میزان رقم تقاضای خود را متناسب با حقوق دریافتی در نظر بگیرند و همچنین پیش از اقدام به خرید ملک از شرایط بانک‌ها بطور کامل مطلع شوند چراکه بانک‌ها براساس ضوابط خود عمل می‌کنند و این شرایط ممکن است با شرایط مطلوب و متناسب متقاضی متفاوت باشد.

در این نشست، نمایندگان بانک‌های عامل نیز به بیان نکات خود پرداختند و عنوان کردند: در حال حاضر بانک‌ها به دلیل کمبود نقدینگی با ناترازی و یا تراز منفی مواجه هستند که این امر باعث شده در برخی موارد یا امکان پرداخت تسهیلات مسکن به نخبگان را نداشته باشند و یا در صورت پرداخت نیز شرایط خاص خود را که توسط هیئت مدیره به شعب ابلاغ می‌شود، اعمال کنند.

کمبود منابع و ناترازی

در ادامه بیان شد: کمبود منابع قابل تخصیص حتی موجب بسته شدن روند اعطای تسهیلات تکلیفی نیز شده است. به عنوان مثال برخی بانک‌ها به دلیل کمبود منابع و ناترازی، قادر به پرداخت تسهیلات دو میلیارد تومانی مسکن نیستند و در تلاش برای رفع مشکل هستند ولی با توجه به منابع و مصارف، رفع مشکلات چندان ساده نیز نخواهد بود. از طرفی دیگر مبلغ دو میلیارد تومانی تسهیلات مسکن نخبگان معادل حدوداً ۷ فقره تسهیلات خرد بانکی است که با پرداخت آن، عملاً امکان پرداخت وام خرد به ۷ نفر دیگر از مشتریان بانک از بین می‌رود که شرایط نامناسبی را به وجود می آورد.

در ادامه با اشاره به اینکه بانک‌ها به دلیل محدودیت منابع مجبور هستند از میان مشتریان خرد و مشتریان اعتباری، مشتریانی را در اولویت قرار دهند که سال هاست نزد بانک حساب دارند و بانک از بازپرداخت اقساط تسهیلات آنان مطمئن است (مشتریان اعتباری) افزود: بنیاد ملی نخبگان نیز می‌تواند برای منابع در اختیار خود نسبت به انعقاد تفاهم نامه با بانکها اقدام و منابع خود را در میان آنها توزیع کند و اینکار تاثیر به سزایی در ایجاد مطلوبیت برای بانک‌ها برای اعطای تسهیلات خواهد داشت.

ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات در قالب یک دستورالعمل واحد از سوی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود

نمایندگان بانک‌های عامل در این نشست به جای خالی نمایندگان بانک مرکزی اشاره و بیان کردند: چنانچه بانک مرکزی تسهیلات مسکن نخبگان را خارج از رشد ترازنامه بانک در نظر بگیرد، بانک‌ها بهتر می‌توانند خدمات ارائه دهند.برای وحدت رویه بین بانک‌ها نیز لازم است ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات در قالب یک دستورالعمل واحد از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شود.

در این نشست مقرر شد بنیاد با مکاتبه با بانک مرکزی مواردی را درخواست کند که از جمله آن می‌توان به مستثنی شدن تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن نخبگان از رشد ترازنامه بانک‌ها، در نظر گرفتن مشمولان این تسهیلات به عنوان اقشار خاص، تسهیل شرایط اعطای تسهیلات از جمله فیش حقوقی، ارزش ملک تضامین لازم و غیره و ابلاغ آن در قالب دستورالعمل یکسان به کلیه بانک‌های عامل به منظور ایجاد وحدت رویه در بانک‌ها اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.