همزمان با برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در آمریکا، راهپیمایی خیابانی گسترده معترضان ضد جنگ و نسل کشی در غزه این رخداد را تحت شعاع قرار داد

خیابان‌های آمریکا در قُرق حامیان فلسطین / برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در سایه اعتراضات گسترده ضد صهیونیستی 

به گزارش قدس آنلاین، همزمان با برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در آمریکا، راهپیمایی خیابانی گسترده معترضان ضد جنگ و نسل کشی در غزه این رخداد را تحت شعاع قرار داد. این مراسم چهار روزه تا فردا پنجشنبه ادامه دارد. صدها تن از معترضان حامی فلسطین در این تظاهرات خیابان‌های شیکاگو، شهر محل برگزاری کنگره ملی دموکرات‌ها را قرق کردند تا خشم خود را به حمایت دولت جو بایدن از رژیم صهیونیستی و تامین تسلیحاتی آن نشان دهند.

دستگیری چند آمریکایی در تظاهرات شیکاگو

ده‌ها تن از معترضان نیز به حفاظ امنیتی برپا شده در نزدیکی محل برگزاری مراسم یورش برده و با شعار «جوی نسل‌کش» نفرت خود را از حمایت بی‌وقفه واشنگتن از تل آویو نشان دادند. رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که در تظاهرات دیروز در نزدیکی محل برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات در شیکاگو، چند آمریکایی طرفدار فلسطین بازداشت شدند. برگزارکنندگان تظاهرات اعلام کردند که نزدیک به 15 هزار نفر در این برنامه شرکت کردند. معترضان ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی خواستار توقف کمک‌های نظامی و حمایت‌های ایالات متحده از اسرائیل شدند و از اعضای حزب دموکرات خواستند که برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه اقدام کنند.

کنوانسیون ملی حزب دموکرات آمریکا در حالی برگزار شد که برخی از دموکرات‌ها پیش از آغاز رویداد، نگران مختل شدن مراسم به دلیل اعتراضات فلسطینیان در داخل و خارج محل برگزاری مراسم بودند. گروه‌های حامی فلسطین از چند روز پیش برای برگزاری تجمعاتی با عنوان «راه‌پیمایی در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها» فراخوان صادر کرد بودند. راهپیمایی اخیر با حضور تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس همراه بود. معترضان کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات را همدست در جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی در نوار غزه معرفی کردند.

خیابان‌های آمریکا در قُرق حامیان فلسطین / برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها در سایه اعتراضات گسترده ضد صهیونیستی 

بایدن مجبور به موضع گیری درباره اعتراضات شد

به گزارش فرانس ۲۴، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که پس از فشارهای حزب دموکرات برای کناره‌گیری از نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ مجبور به انصراف شد، در کنگره ملی دموکراتیک و در بحبوحه اعتراضات حامیان فلسطین بیرون از ساختمان کنگره، مسئولیت نامزدی حزب متبوعش را به طور رسمی به کامالا هریس، معاون وی سپرد.

وی در نطق وداعش که احساسی هم شده بود، خطاب به حضار در کنگره گفت: شما را دوست دارم. هم شما و هم من می‌دانیم که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم اما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیمش برای کناره‌گیری و تحویل پرچم نامزدی به هریس خشنود است، گفت: همینطور است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین بدون اشاره به حمایت‌های نظامی واشنگتن از رژیم صهیونیستی و با بیان اینکه به تلاش برای تحقق توافق آتش‌بس و پایان دادن به جنگ غزه ادامه خواهد داد مدعی شد «افراد بی‌گناه زیادی از هر دو سمت اسرائیلی‌ها و فلسطینیان کشته شدند. ما به تلاش برای آتش‌بس و پایان این جنگ (غزه) ادامه می‌دهیم. ما به طور شبانه‌روزی برای جلوگیری از گسترش این درگیری، بازگشت گروگان‌ها به خانواده‌هاشان و افزایش کمک‌های انساندوستانه به غزه تلاش می‌کنیم.

بایدن درباره تظاهرات اعتراضی در حمایت از فلسطین که درست پیش از شروع کنگره ملی دموکراتیک آغاز شده است نیز افزود: آن معترضانی که بیرون در خیابان هستند، هدفی دارند. انسان‌های بیگناه زیادی (در غزه) کشته می‌شوند. اکنون زمان پایان دادن به این جنگ است. بایدن نطق یک ساعته خود را با وعده «تبدیل شدن به بهترین داوطلب ستاد انتخاباتی هریس و والتز» به پایان رساند. تیم والتز، فرماندار مینه‌سوتا به عنوان معاون هریس در انتخابات پیش رو انتخاب شده است.

کامالا هریس نیز در این کنگره با ادای احترام به بایدن و سنت‌شکنی با سخنرانی در شب نخست کنگره، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: تا ابد از تو سپاسگزاریم. او که نخستین معاون زن و سیاهپوست رئیس جمهور در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود، بلافاصله پس از معرفی به عنوان نامزد دموکرات‌ها، جان تازه‌ای به کارزار انتخاباتی روبه‌افول این حزب بخشید و پیشتازی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌های انتخابات ماه نوامبر را از بین برد و گوی سبقت را از وی ربود.

هیلاری کلینتون که در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، برای تبدیل شدن به نخستین رئیس جمهور زن آمریکا، رقیب ترامپ بود نیز طی سخنانی با حمایت از هریس گفت: اتفاقی در آمریکا در شرف وقوع است و می‌توانید آن را حس کنید؛ چیزی که مدت‌ها برای آن تلاش کردیم و رؤیای آن را داشتیم.

هشدار نمایندگان آمریکایی حامی فلسطین به هریس

هریس روز پنجشنبه در آخرین روز کنگره دموکرات‌ها، به طور رسمی نامزدی این حزب را خواهد پذیرفت. این در حالی است که‌ گروهی از نمایندگان کمپین غیرمتعهدها در آمریکا در جریان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات به کامالا هریس هشدار دادند،‌ در صورتی که روند حمایت‌های تسلیحاتی از رژیم اسرائیل ادامه پیدا کند و آتش‌بسی در  غزه برقرار نشود، شانس پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت تهدید خواهد شد.

‌این گروه با اشاره به اعتراضات گسترده حامی فلسطین هشدار داده و عنوان کردند هیچ راهی برای متوقف کردن روند اعتراضات ضد صهیونیستی آنها در شیکاگو وجود ندارد.  هشدار به هریس از سوی حامیان آمریکایی مردم فلسطین در حالی مطرح می‌شود که وی علی‌رغم تاکید بر ادعاهایش مبنی بر برقراری آتش‌بس در غزه هنوز طرح خاصی را برای رسیدگی فوری به کشتار گسترده غیرنظامیان در غزه ارائه نکرده است. طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته شده در آمریکا از سوی اکونومیست و موسسه نظرسنجی یوگاو،‌ در شرایط کنونی حدود 81 درصد از دموکرات‌ها از برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.