اگر امسال در ایام اربعین زائر کربلا باشید و از مرزهای غربی ایران گذر کنید، تقریباً در همه این نقاط مرزی ردپایی از آستان قدس رضوی را می‌بینید. خادمان و خادمیاران حرم مطهر رضوی در آنجا حضور دارند.

مواکب رضوی در خدمت زائران حسینی

هرچند آستان قدس رضوی همواره رفاه و آسایش زائران مشهدالرضا(ع) را اولویت اصلی خود قرار داده است، اما چند سالی است که در کنار آن با کمک خیران و ناذران در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی نیز نقش فعالی را ایفا می‌کند.

این خدمت‌رسانی گسترده با کمک چند هزار نفر از خادمان و خادمیاران رضوی از اقصی نقاط ایران میسر شده تا همه امکانات لازم در اختیار زائران امام حسین(ع) قرار گیرد.

زائران حسینی نمک‌گیر امام رضا(ع) می‌شوند

اگر امسال در ایام اربعین زائر کربلا باشید و از مرزهای غربی ایران گذر کنید، تقریباً در همه این نقاط مرزی ردپایی از آستان قدس رضوی را می‌بینید. خادمان و خادمیاران حرم مطهر رضوی در آنجا حضور دارند و با یاری در راه‌اندازی مواکب در نقاط مختلف استان‌های مرزی، از زائران اربعین در مسیرهای منتهی به مرزهای کشور عراق پذیرایی می‌کنند. فرستادگان حضرت رضا(ع) از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقاط مرزی با کشور عراق در شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و پیرانشهر حضور دارند تا بوی بهشتی حرم مطهر رضوی را از راه دور به مشام زائران برسانند.

در این میان، موکب مستقر در مرز مهران بزرگ‌ترین موکب پذیرایی از زائران اربعین است که خدمات متنوع و گسترده‌ای ازجمله پذیرایی، اسکان و ... را به مسافران کربلا ارائه می‌دهد. نمونه آن، طبخ 600هزار وعده غذایی در آشپزخانه مرکزی این موکب و توزیع آن میان زائران در سال گذشته بود. این روال امسال هم ادامه دارد و زائران در مسیر رفت و برگشت کربلا می‌توانند تا تاریخ 22 صفر از خدمات آن استفاده کنند. خدمت مهم دیگری که در موکب مرز مهران ارائه می‌شود، در حوزه پزشکی و درمانی است. اربعین امسال در مرز مهران چهار دستگاه اتوبوس بیمارستانی برای خدمت‌رسانی به زائران مستقر شده است. البته گروه‌های پزشکی دیگری از خادمیاران نیز در طول مسیر پیاده‌روی در عراق مستقر هستند و خدمات درمانی و دارویی ارائه می‌کنند.

بنا به آمار رسمی منتشر شده، سال گذشته در ایام اربعین  3.5 میلیون نفر از مرزهای زمینی ایران وارد کشور عراق شدند که با احتساب برگشت، این جمعیت به 7میلیون نفر رسید. آستان قدس رضوی در اربعین 1402 توانست با کمک خادمان و خادمیاران و البته همراهی خیران و ناذران 2.5میلیون وعده غذا را آماده و میان زائران توزیع کند.

علاوه بر مرزهای غربی کشور، در مرزهای شرقی نیز که مسیر ورود زائران افغانستانی و پاکستانی است، مواکبی در مرزهای ریمدان، میرجاوه و دوغارون در نظر گرفته شده که عاشقان اباعبدالله(ع) می‌توانند در مسیر تشرف به کربلا  از خدمت شبانه‌روزی آن مانند پذیرایی، اسکان و ... استفاده کنند. در این میان، مجتمع رفاهی و خدماتی مرز میرجاوه بزرگ‌ترین مرکز خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی است که در فضایی به وسعت ۵ هکتار با امکانات کامل برای این دسته از عزادارن حسینی مهیا شده است. همچنین مواکب دیگری نیز در ایرانشهر، چابهار و دو راهی نیکشهر برپا شده تا زائران در آن نمک‌گیر خوان پربرکت سلطان خراسان شوند.

علاوه بر این مواکب، آستان قدس رضوی مواکبی را نیز در استان‌های سمنان، کرمان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و خوزستان برپا کرده است تا خدمت‌رسانی به زائران مسیر اربعین به بهترین شکل ممکن انجام شود.

سفره حضرت رضا(ع) در عراق هم برای زائران پهن شده است

عشق به حسین(ع) مرز نمی‌شناسد. خدام‌الرضا(ع) فقط به پذیرایی از زائران در خاک ایران بسنده نکرده‌اند و در شهرهای عراق نیز خادم زائران امام حسین(ع) هستند. از نجف و سامرا تا کربلا، درمجموع 57 موکب به پا شده تا زائرانی که از هرکدام از این دو مسیر مشرف می‌شوند، قدری در آنجا نفس تازه کننند و پای سفره پربرکت حضرت رضا(ع) بنشینند.

در این موکب‌ها خدمات متنوعی ارائه می‌شود، از آب، شربت، میان‌وعده و غذا گرفته تا بسته‌های متبرک نمک و نبات؛ البته این هدایای متبرک نه تنها در مواکب کشور عراق بلکه در تمام 450موکب مسیرهای منتهی به کربلا نیز توزیع می‌شود.

آستان قدس پذیرایی از زائران اربعین را زودتر از سایر مواکب ایرانی و عراقی آغاز و با کمک خیران، تعداد 300هزار ساندویج اشترودل را در فاصله اول تا دهم صفر در اطراف حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) توزیع کرده است.

گفتنی است خیران و ناذرانی که تمایل دارند در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مواکب داخل و خارج کشور سهیم باشند، می‌توانند از طریق سامانه پیامکی #8* کمک‌های خود را در اختیار آستان قدس رضوی قرار دهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.