تحولات لبنان و فلسطین

فضای معنوی موکب امام رضا(ع) در کاظمین، متأثر از حضور خادمان بارگاه رضوی، رسم و رسوم خود را دارد. در ابتدای کار، پرچم سبزرنگ گنبد حضرت رضا(ع) نصب شده و هر روز با صلوات خاصه حضرت رضا(ع) آغاز می‌شود و خادمان و زائران همنوا نام رضا(ع) را فریاد می‌زنند.

عطر خدمت رضوی جاری در هوای کاظمین

ماشین به ماشین پشت سر هم موادغذایی و بسته‌های متبرک را بار زده‌اند تا راهی مقصدی دور شوند. مقصدی که بعد مسافتی زیادی دارد اما در دل‌های خادمان نزدیک‌تر از آن است که فکرش را بکنید. این کارها 15روز به اربعین آغاز شده بود و حالا بخش زیادی از انتقال و پخت نذری نیز پایان یافته است.

خادمان افتخاری کفشداری حرم مطهر رضوی برای هشتمین سال پیاپی با فرا رسیدن ماه صفر در تکاپوی فراهم آوردن وسایل برپایی موکب علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در جوار پدر و پسر ایشان در کاظمین برآمده‌اند و این روزها با روی خوش در خدمت سوگواران اربعین حسینی هستند.

این اقدام خادمان بارگاه منور رضوی، عرض ارادتی است از سوی خادمان رضا(ع) به مراجعان کوی نورانی کاظمین.

عطر خدمت رضوی جاری در هوای کاظمین

خادمان کفشداری، میدان‌داران موکب

همه آن‌ها مستقل هستند. هرکه در توان دارد با زور بازو و هر که وسع دارد با یاری جیبش در این میدان خدمت حاضر می‌شود. وقتی نگاه و قدم‌های زائران راهی عراق می‌شود، دل خادمان حضرت رضا(ع) هم بی‌قرار خدمت به آن‌ها می‌شود و با کسب تکلیف از شاه خراسان، راه کاظمین و نجف و نینوا را در پیش می‌گیرند. به محض رسیدن به کاظمین عطر رضوی با حال و هوای حرمین شریفین در هم آمیخته می‌شود تا فضایی معنوی را رقم بزند. موکب امام رضا(ع) برپا می‌شود و خادمان کویش سریع بساط پذیرایی و استقبال از زائران را پهن می‌کنند.

مصطفی آشنایی، خادم قدیمی کفشداری حرم مطهر است که حدود سه دهه افتخار خدمت در این قسمت را دارد و اکنون سرکشیک دوم کفشداری است. حاج ‌مصطفی از همان سال اول برپایی موکب کاظمین پای کار این بساط معنوی و مسئول پیگیری و راه‌اندازی موکب بوده است.

او می‌گوید: بچه‌های ما در ایام سال چشم‌انتظار این روزهای اربعین هستند که ارادت خود را به زائران ائمه(ع) نشان دهند.

از نذری در کاظمین تا افطاری در مشهد

از سال 1396 تاکنون این موکب خدماتی در هفت بازه زمانی برپا شده است، 6 مرتبه هنگام فرا رسیدن اربعین و یک بار هم در ایام شهادت حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع). آشنایی در وصف این شرایط خدمتی می‌گوید: «خادمان و برخی خیران، نخستین افراد پای کار موکب هستند و در تمام این سال‌ها کار را خودمان پیش برده‌ایم. آستان قدس هم بخشی از کار را با ما همراهی می‌کند».

خدمات موکب اربعین کاظمین اما در زمانی فشرده و در حجم بالا ارائه می‌شود. هر روز بیش از 15هزار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام میان زائران توزیع می‌شود. توزیع غذا در چنین حجم و میان آن همه زائر، یک تشکیلات درست و حسابی را می‌طلبد. کاری که خادمان حرم مطهر رضوی با دقت و همت خود پیش می‌برند. 15 روز مانده به اربعین 10 ماشین باری پر از برنج، حبوبات، روغن، گوشت، کیک، آبمیوه، آب و... عازم کاظمین می‌شود. به گفته مصطفی آشنایی، نکات بهداشتی در تهیه، انتقال و نگهداری مواد اولیه کاملاً لحاظ شده و همچنین تمام جوانب کار در کاظمین برای ارائه خدمات مطلوب در نظرگرفته می‌شود.

مصطفی آشنایی می‌گوید: «در مدت اقامت ما در کاظمین که 10 روز طول می‌کشد، 100 خادم افتخاری حرم مطهر رضوی و 50بانو کار موکب را پیش می‌برند. این موکب در فضایی با مساحت حدود هزارو500 متر مربع برپاست و علاوه بر وعده‌های غذایی، روزانه 8 هزار میان‌وعده در میان زائران و مجاوران حرم امام موسی‌کاظم(ع) و حضرت جوادالائمه(ع) توزیع می‌شود».

این موکب در مجاورت حرم مطهر و در ورودی صحن حضرت علی(ع) واقع شده است.

عطر خدمت رضوی جاری در هوای کاظمین

همه خادمان میهمان حضرت رضا(ع)

فضای معنوی موکب امام رضا(ع) در کاظمین، متأثر از حضور خادمان بارگاه رضوی، رسم و رسوم خود را دارد. در ابتدای کار، پرچم سبزرنگ گنبد حضرت رضا(ع) نصب شده و هر روز با صلوات خاصه حضرت رضا(ع) آغاز می‌شود و خادمان و زائران همنوا نام رضا(ع) را فریاد می‌زنند.

شب اربعین که می‌شود همه خادمان مواکب شهر کاظمین، شام را میهمان سفره حضرت رضا(ع) در موکب خادمان افتخاری حرم مطهر رضوی هستند.

آشنایی در قبال خدمت در این موکب، تقاضایی جز دوام این خدمت ندارد. او می‌گوید: «ما همه جیره‌خوار حضرت رضا(ع) هستیم. افتخار بزرگ ما خدمت در این صحن و سراست، اگر هم پای این موکب و کار آن هستیم فقط و فقط به خاطر رضایت حضرت است. بنابراین چیزی هم جز پایداری بر این مسیر نمی‌خواهیم و آرزو داریم تا آخرین نفس در همین مسیر بمانیم».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.