رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علم پزشکی کشور بیش از هفت هزار سال سابقه دارد، گفت: بیش از ۱۵۰ هزار پزشک عمومی و متخصص به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

پزشکی کشور بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد/پاندمی ۱۰ بیماری در هزاره سوم

دکتر «علیرضا زالی» در آیین بزرگداشت «اخوینی بخاری»، پزشک نامدار ایرانی که امشب، سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه در «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی» برگزار شد، اظهارکرد: روزهای کرونایی، روزهای بسیار سختی بود که آثار اندوهگینی به ارمغان آورد. این روزها، آثار اندوهگین و غمبار کرونا به پایان آمده اما مرور خاطرات آن روزها خالی از لطف نیست. 

رئیس ستاد مبارزه با کرونا استان تهران با بیان اینکه کرونا تمام ساختارهای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داد: کرونا، تمام ساختارهای عملی و فکری انسان‌ها درهم فروریخت و به انسان‌ها تلنگری عظیم وارد کرد.

کرونا و تنبیه طبیعت

وی با بیان اینکه تنبیه طبیعت را در دوران کرونا تجربه کردیم، تاکید کرد: پرسش «چرا طبیعت، انسان‌ها را در دوران کرونا تنبیه کرد؟» مطرح می‌کنم. پاسخ این پرسش، صریح و روشن است؛ تهاجم انسان‌ها به طبیعت سبب تنبیه طبیعت شد. هنگامی که انسان‌ها به زیستگاه خفاش‌ها تهاجم غیرطبیعی داشت باید تنبیه طبیعت را پیش‌بینی می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بیماری‌ها در هزاره سوم گفت: بیماری‌های نوپدید که در قالب‌های «اپیدمیک» و «پاندمیک» بروز می‌کنند. بررسی‌ها بیانگر این است که ۵ بیماری مانند طاعون و آبله به صورت پاندمی تا ابتدای هزاره سوم ظهور و بروز کرده‌اند. 

پاندمی بیماری‌ها در هزاره سوم

زالی ادامه داد: از ابتدای هزاره سوم تا به امروز، ۱۰ بیماری نوپدید مانند «زیکا»، «ابولا»، «سارس» و «کووید۱۹» ظهور و بروز کرده‌اند. بروز ۱۰ بیماری نوپدید از ابتدای هزاره سوم تا به امروز بیانگر این است که در سرفصل تغییرات رابطه بشر و طبیعت هستیم و به همین دلیل، بیماری‌های نوپدید و بازپدید را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به روزهای کرونایی تاکید کرد: با وجود تمام سختی‌های روزهای کرونایی، از این روزها می‌توان به عنوان تجربه‌ای سودمند یادکرد. انسان‌های طی روزهای کرونایی شاهد مهرورزی در عرصه جهانی بودند. بررسی‌ها بیانگر این است بسیاری از کشورهای جهان طی روزهای کرونایی به یکدیگر نزدیک شدند. همکاری جهانی کشورها علیه بیماری کرونا، اقدامی کم‌سابقه است و این همکاری برای موارد محدودی مانند «تغییرات اقلیمی» به‌کار گرفته شده است. یک عطوفت جهانی در سایه کرونا شکل گرفت.

همگرایی نهادها علیه کرونا

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جامعه پزشکی در عرصه جهانی در یک اقدام همگرایانه دست به دست یکدیگر دادند، گفت: جامعه پزشکی، تمام دانش خود را به‌کار گرفت و علیه بیماری کرونا به‌کار برد. 

رئیس ستاد مبارزه با کرونا استان تهران با بیان اینکه ۴۶۲ خرده نهاد در سطح استان تهران نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند، تصریح کرد: اگرچه همکاری،تمشیت، همگرایی تین خرده نهادها در دوران کرونا اقدامی سخت بود اما اقداماتی که علیه بیماری کرونا در استان تهران انجام شد، حاصل همکاری این نهادها بود. 

اقدامات مردمی علیه کرونا

وی با اشاره به نقش مشارکت مردمی در کنترل بیماری کرونا گفت: حرکت‌های خودجوش مردمی در هر کوی‌وبرزن، خانه‌های سلامت شهرداری،مساجد و حسینیه‌ها قابل مشاهده بود. بسته‌های غذایی،بسته‌های بهداشتی و سایر موارد لازم خریداری می‌شد و در مناطق کم‌برخوردار توزیع می‌شد. 

زالی ادامه داد: محله‌ها توانستند هویت خود را در دوران پاندمی کرونا برای بار دیگر بازشناختند. پیش از دوران کرونا، نگاهی ناملموس به محله‌ها داشتیم اما نکته مهم و اساسی این است که محله‌ها شناسنامه تهران هستند و خاطرات نوستالژیک شهروندان تهرانی را می‌سازند.

جایگاه پزشکان در افکار عمومی

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی در آستانه روز پزشک قرار داریم، گفت: اول شهریور ماه به مناسبت سالروز تولد حکیم شیخ ابوعلی‌سینا به نام پزشک نامگذاری شده است. سفیدپوشان فرهیخته ایرانی همواره به جامعه خدمت کرده است. پزشکان همواره در طول تاریخ به مردم خدمت کرده است و براساس پژوهش‌های انجام شده، جامعه پزشکی توانسته‌است جایگاه خود را در افکار عمومی حفظ کند. 

وی با اشاره به جامعه آماری جامعه پزشکی کشور گفت: بیش از ۱۵۰هزار پزشک عمومی و متخصص در کشور به ارائه خدمات نظام سلامت مشغول هستند. ایران از منظر علم پزشکی در لبه دانش قرار داریم و در مواردی مانند درمان ناباروری و پیوند پیشتاز هستیم. 

سابقه بیش از ۷۰۰۰ ساله پزشکی کشور

زالی با بیان اینکه سبقه تاریخ پزشکی به بیش از ۷هزار سال پیش بازمی‌گردد، تاکید کرد: مستندات اوستایی درباره تاریخ پزشکی ایران وجود دارد. علاوه بر مستندات اوستایی، اسناد و مشاهداتی درباره تاریخ پزشکی کشور در دسترس است. تمام افراد ایرانی، نام «شهر سوخته» را شنیده‌اند. نکته مهم و اساسی این است که اولین عمل مغز جهان در شهر سوخته انحام شده و این بیمار حدود ۶ ماه پس از جراحی زنده مانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.