همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین این روزها موکب‌های پذیرایی و اسکان زائران اربعین در تمامی نقاط کشور به سمت کربلا و نقطه مرزی برپا شده و شهرهایی همچون اراک،نقش پررنگ‌تری برای خدمترسانی شبانه‌روزی به مسافرانی که آماده قدم گذاشتن در مسیر کربلا هستند.

حال وهوای موکب امام رضا(ع) در اراک / هموارسازی مسیر برای زائران امام حسین(ع)

دلدادگی خادمان  در خدمت به زوار اربعین

فرقی نمی‌کند که زوار با پای پیاده در این مسیر باشند یا با خودروهای عمومی و یا شخصی، هرگاه که زائری در نزدیکی موکبشان حضور پیدا کنند، پذیرا هستند و امکانات کامل رفاهی را برایشان فراهم می‌کنند تا از این طریق عشق و دلدادگی خود را به امام حسین ثابت کنند. اگرچه دلشان برای زیارت امام حسین بی‌قراری می‌کنند اما خدمت به زوارش را نوعی دیگر از دلدادگی به سالار شهیدان می‌دانند.

حال و هوای این روزهای موکب‌ها

می‌کوشند تا با هر خدمتی اسباب رفاه وآرامش زوار را فراهم کنند تا زائران با توان بیشتر و سلامتی به مسیر عشق و زیارت ادامه دهند. یکی برای زائران کودک، قصه روایت می‌کند، دیگری کفش‌هایشان را واکس می‌زند، پزشکی وضعیت سلامت زائران را بررسی کرده و اگر نیاز به درمان  و دارو داشته باشند رایگان آنها را درمان می‌کند، دیگری با غذا و چای از آنها پذیرایی می‌کند و همین طور خدمات پشت خدمات ادامه پیدا کرده تا زائران ابا عبدالله، سال‌های بعد نیز مشتاقانه و پرشورتر به سوی کربلا گام بردارد و نائب الزیاره همگان باشد.

یکی از این موکب‌هایی که سال‌هاست حمایت معنوی از زائران امام حسین (ع) داشته ، موکب امام رضا( ع) است. این موکب به همت و پشتیبانی آستان قدس رضوی دایر شده و اکنون در مسیر عبور زائران کربلا و در دل دانشگاه اراک قرار گرفته تا به ادامه مسیرشان روشنایی ببخشند و خادمان آن بازتابی از برکات معنوی اشتیاق به سالار شهیدان را نمایان کنند.

چند گام تا موکب امام رضا(ع) در اراک

به همین منظور به محل استقرار این موکب رفتیم تا با حال و هوای آن بیشتر آشنا شویم. دقیقا در ابتدای جاده ملایر همان مسیری که تمامی زوار به سمت کربلا حرکت می‌کنند و درست در کنار میدان بسیج دانشگاه اراک وجود دارد که این موکب در داخل محوطه دانشگاه مستقر شده است. از همان ورودی دانشگاه پذیرایی با چای و دمنوش و آب خنک از همه کسانی که رهگذر هستند انجام می‌شود ولی برای مابقی خدمات ارائه پاسپورت  کربلا به پذیرش و نگهبانی دانشگاه گزینه‌ای برای ورود تا زوار بتوانند به داخل دانشگاه راه یابند و از سایر عموم تفکیک و شناسایی شوند.

این پروسه زمان زیادی نمی‌برد اما خدمات به زائران به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود تا آن دسته از زواری که دیر هنگام و یا نیمه شب به این ایستگاه رسیده‌اند نیز بهره‌مند شوند.

در این میان فردی خسته از راه می‌رسد که به نظر می‌رسد بعد از نشان دادن مدارک خود و همراهانش وارد شده و پس از آن همسفرهایش پشت سر او به سمت موکب می‌آیند ، موکبی که نسبتا بزرگ بوده و حالا خادمان در ابتدا با آب خنک و شربت از آنها پذیرایی کرده تا عطش و گرمای شدید مرداد ماه را از تن او بزدایند.

در این حین که یکی آنها را به سمت محل اسکان و استراحت هدایت می‌کند ، دیگری هم سعی دارد تا زودتر غذایشان را برایشان بیاورد. همگی با نهایت مهمان‌نوازی را از مهمان امام حسین (ع) می‌کنند تا مهمانش بدون هیچ دغدغه‌ و نگرانی به مسیر خود تا کربلا ادامه دهد.

در کنار شوق زیارت انچه در اینجا بیشتر به چشم می آید شوق خدمت است. برای  روایت این شوق و اشتیاق خادمان موکب به سراغ مدیر و گرداننده این موکب می‌رویم تا بدانیم چه شد که این میزان همراهی آن هم به صورت خودجوش در میان خادمان شکل گرفته است.محمد بخشی ، مدیر موکب امام رضا(ع) در اراک در این مورد می‌گوید: این موکب 5 سال است که در راستای خدماترسانی به زائران امام حسین(ع) فعالیت می‌کند که در ابتدا در مجموعه خاتم الانبیا سپس در دانشگاه پیام نور و پس از آن در دانشگاه اراک دایر شد.این موکب در محوطه باز دانشگاه اراک دایر شده که فضای سرسبز، دلباز و بسیار امنی  برای استراحت زائرین به همراه کولر برای خنک شدن آنها فراهم شده است.وی در خصوص خدمات این موکب بیان می‌کند: موکب امام رضا(ع) از روز بیست و چهارم شروع به ارائه خدمات کرد و این خدمات تا اربعین برای زوار امام حسین(ع) ادامه دارد.

خدمات موکب امام رضا(ع) از چای تا ثبت روایات زائران در مسیر

این موکب خدمات مختلفی را به زائرانی که از این مسیر عبور کرده و به سمت کربلا راهی می‌شوند ارائه می‌کنند یکی از این خدمات توزیع دمنوش چای و شربت به صورت بیست و چهار ساعت در شبانه‌روز است. همچنین خدماتی مانند توزیع یخ به مسافران کربلا در این مسیر ارائه می‌شود.علاوه بر آن توزیع صبحانه، ناهار و شام به زوار داریم که چنانچه تعداد غذاها ازتعداد زوار وارد شده بیشتر شود و اضافه بیاید به سایر موکب‌های اطراف توزیع خواهیم کرد.

در موکب امام رضا غرفه‌های قرآنی و غرفه‌های مخصوص شارژ موبایل، غرفه فرهنگی ، غرفه کودکان ، غرفه کیف و کفش و خیاطی  و غرفه سلامت به همراه پزشک داریم که به درمان و سلامت زائران رسیدگی می‌کنند. همچنین ما چادر تعمیرگتاه سیار داریم که تعمیرات خودروهای زوار را به صورت رایگان انجام می‌دهیم که تعمیرکاران این چادر همگی از اتحادیه و این صنف حضور دارند.

وی می‌افزاید: حدود 150 نفر خادم‌یار هستیم که برای هر شیفت 80 خادم حاضر می‌شوند و این شیفت‌ها معمولا 6 ساعت یکبار جایجا می‌شود. بخشی در ادامه به حرکت خلاقانه ای در این موکب برای حفظ روایت های زائران اشاره کرده و می گوید: برای ثبت خاطرات و رویدادها ما دفتر خاطرات زوار داریم که زوار دیدگاه‌های خود را در آن ثبت می‌کنند و خیلی از این عزیزان از حاجت‎‌هایی که گرفته‌ روایت کرده‌اند.

حال وهوای موکب امام رضا(ع) در اراک/ هموارسازی مسیر برای زائران امام حسین(ع)

خدمتی از دل و جان توسط خادم‌یاران موکب امام رضا(ع)

خادمان این موکب آمده اند تا گره گشای زائران این مسیر باشند. بخشی در این مورد به اتفاقی که در چند روز پیش رخ داده اشاره کرده و می گوید: یکی از مسائلی که ما به آن تاکید فراوان داریم آن است که اجازه ندهیم اتفاقات ناخوشایند و حوادث غیر قابل پیش بینی سفر را برای زائران دشوار کند، به عنوان نمونه چند روز پیش یک خانواده که از مشهد برای زیارت به سمت کربلا راهی شده بودند و از این مسیر عبور می‌کردند در کمربندی کنار دانشگاه اراک تصادفی داشت که خودروی آنان به شدت آسیب دیده بود اما خوشبختانه کسی آسیب جدی ندیده بود. در کنار کمک به راهی شدن این خانواده چون امکان تعمیر خودرو در اراک وجود نداشت که در حال پیگیری انتقال آن به مشهد هستیم.

وی در ادامه به دغدغه دیگر خادمان این موکب در خصوص کودکان و نوجوانانی که در بینزائرن قرار دارند پرداخته و می افزاید:  با فراخواندن فرزندان نوجوان خدام به موکب ، بخشی را برای کودکان و نوجوانان راه انداخته ایم تا بتوانیم فضای ابتدا برای زائران کودک داشته باشیم و در ادامه هم این نوجوانان را با فضای خدمت اشنا کرده و در حال و هوای اینجا قرار دهیم. در این بخش فعالیت های مختلفی برای تشویق حضور کودکان مانند نقاشی و اهدای جوایز داریم.

آستان قدس، پشتیبان معنوی خدمت

وی آستان قدس رضوی را پشتیبان معنوی  این موکب دانسته و ادامه داد: ما مفتخریم که خادم‌یار آستان قدس رضوی هستیم .آستان قدس علاوه بر حمایت معنوی، حمایت مادی نسبت به موکب ما داشته که یکی از این حمایت‌های مادی ارائه 1.5 تن برنج تنظیم بازاری به ما بوده تا بتوانیم طعام زوار را تامین کنیم. بخشی می‌افزاید: یکی دیگر از خدماتی که آستان قدس رضوی به موکب ما ارائه داده ، تمامی خادمین ما را بیمه کرده است.

حمایت مادی و معنوی مردم

این مدیر موکب در پایان خاطرنشان می‌کند که اداره موکب‌ها با مردم است و در بسیاری از موارد با کمک‌ها و نذورات مردمی اداره می‌شود. ما یک گروهی در اپلیکیشن بله داریم که بسیاری از خادمین در آن عضو هستند و شماره حساب بانکی برای ادای نذورات در این گروه داده شده تا مردم برای حمایت و ادای نذورات خود قدم بگذارند.با توجه به اینکه اربعین سال جاری در فصل گرما است و مسئولان نیز نسبت به گرمازدگی هشدار داده‌اند، فعالیت خادم‌یاران این موکب در راستای توزیع یخ و نوشیدنی خنک بسیار مؤثر است و همکاری شهرداری اراک برای اجرای سازه این موکب تأثیر بسزایی در جلوگیری از گرمازدگی زائران امام حسین (ع) داشته است.

الهه فراهانی خبرنگار اراک

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.