سیدعباس صالحی شریعتی با اشاره به «وفاق ملی» به عنوان ایده مرکزی دولت چهاردهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از وزراتخانه‌های پیشران برای ایجاد وفاق دولت و ملت معرفی کرد.

«صالحی» در حاشیه امن «صالحی امیری» زیر تیغ

نمایندگان مجلس، هفتمین جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی را صبح دیروز در حالی آغاز کردند که در۶ جلسه پیش از این، برنامه‌ها و کارنامه علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امیرحسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مورد بحث و بررسی قرار داده بودند. 
با توجه به اینکه عصر دوشنبه و در روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، مخالفان و موافقان صحبت کرده بودند، سیدمحمد اتابک پشت تریبون رفت و از برنامه های خود برای تصدی صندلی این وزارتخانه دفاع کرد. اتابک در تشریح برنامه‌های خود از طراحی برنامه‌هایش در راستای راهبردها و سیاست‌های کلی نظام و سند برنامه هفتم پیشرفت کشور گفت و به ضرورت نگاه ویژه‌تر به صنایع دریامحور و فعال کردن مشارکت مردمی در بنگاه‌های خرد و کلان پرداخت. 
موضوع خودرو نیز از محورهای سخنرانی وزیر پیشنهادی وزارت صمت بود که اتابک در این باره با اشاره به  اینکه واردات خودرو از طرف قانون ابلاغ شده، گفت: ما برای ارتقای کیفیت خودروها راهی به‌جز رقابتی‌سازیِ بازار خودرو نداریم و این کار را با واردات خودرو انجام خواهیم داد. 
پس از آنکه کمیسیون آموزش مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادیِ علوم موافقت کرد، نوبت به نطق موافقان و مخالفان حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رسید. مسئله‌مند کردن پژوهش‌های دانشگاهی، حفظ استقلال نهاد علم، توجه ویژه به مسئله مهاجرت نخبگان و پیش گرفتن مشی اعتدالی در مدیریت فضای علمی کشور از محورهای سخنرانی سیمایی صراف بود.

گزینه‌ای بدون مخالف‌خوان‌
از آنجایی که هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نام‌نویسی نکرده بودند، مطابق با آیین‌نامه مجلس، موافقان وزیر نیز فرصتی در اختیارشان قرار نگرفت تا سیدعباس صالحی در حاشیه‌ای امن، برای تشریح برنامه‌هایش پشت تریبون برود. 
سیدعباس صالحی شریعتی با اشاره به «وفاق ملی» به عنوان ایده مرکزی دولت چهاردهم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از وزراتخانه‌های پیشران برای ایجاد وفاق دولت و ملت معرفی کرد. وزیر پیشنهادی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد کابینه پزشکیان در بخشی از نطق خود به بیان تحولات سریع حوزه فرهنگی با استناد به آمارهای موجود پرداخت و  از ضرورت پیش گرفتن نگاه‌های تحولی به موازات این تحولات گفت.پس از آن نوبت به بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت کشور رسید. اسکندر مؤمنی که انتخابش به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کشور از سوی پزشکیان با انتقادات طیف رادیکال اصلاح طلبان همراه شده بود،  پیش‌بینی می‌شود مانعی جدی برای رسیدن به صندلی وزارت از مسیر مجلس نداشته باشد. کمیسیون‌های مرتبط با بررسی صلاحیت وزیر کشور نیز همه نظر موافقشان را با صلاحیت اسکندر مؤمنی اعلام کردند. نطق مخالفان مؤمنی نیز بیشتر روی مطالبه از وزیر احتمالی وزارت کشور مبنی بر انتصاب افراد متخصص و متعهد بر مسند استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تمرکز داشت. از بخش‌های مهم نطق مؤمنی می‌توان اشاره‌اش به طراحی سازوکاری برای شنیدن صدای اعتراضات و مباحث مربوط به زنان را نام برد. وزیر پیشنهادی وزارت کشور همچنین به صورت ضمنی از رویکرد دولت چهاردهم در مقابله با بی حجابی پرده برداشت و عنوان کرد: صیانت از فرهنگ عمومی و ارزش‌های اسلامی با رویکرد فرهنگی و اقناعی پیگیری خواهد شد. 
قرعه نخستین مخالفت جدی کمیسیون‌های مجلس با یک وزیر در هشتمین جلسه بررسی صلاحیت‌ها و به نام سید رضا صالحی امیری، گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتاد. بی‌شک پرحاشیه‌ترین جلسه صحن علنی را نیز تا به اینجای روند بررسی صلاحیت‌ها می‌توان به جلسه سنجش کارنامه و برنامه صالحی امیری مربوط دانست. مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی اعتقاد داشتند صالحی امیری تخصص و سابقه‌ای برای تصدی صندلی این وزارتخانه را ندارد و مضاف بر آن هیچ‌گاه با فتنه و فتنه‌گران فاصله‌گذاری نکرده و از مشاوره‌دهندگان به سران فتنه بوده است. این گفته‌ها سبب شد تا صالحی امیری واکنش نشان داده و اعلام کند: «هیچ وقت نگفته‌ام در انتخاباتی تقلب شده؛ چرا که امکان تقلب در انتخابات ایران وجود ندارد و روند انتخابات سالم است». توزیع یک برگه توسط یکی از نمایندگان در مورد صالحی امیری در مجلس نیز سبب ایجاد حاشیه‌هایی شد که با تذکر قالیباف همراه بود. در ادامه این روند موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت نفت پشت تریبون رفتند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.