در نشستی تخصصی، ظرفیت‌های حوزه آفریقای جنوبی به‌ویژه کشور زیمبابوه در معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، بررسی شد.

 ایجاد فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های آستان قدس برای نخبگان کشور زیمبابوه

در جلسهٔ آشنایی با ظرفیت و فرصت‌های آستان قدس رضوی در قاره آفریقا که با حضور حمید بختیار، رایزن جمهوری اسلامی در زیمبابوه برگزار شد، به تبیین ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه بین‌الملل پرداخته شد.


 ایجاد همگرایی بین ادیان الهی در زیمبابوه
 رایزن جمهوری اسلامی در زیمبابوه در ادامه این جلسه، گفت: مهم‌ترین هدف ما معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و انقلابی در خارج از کشور و تبیین ویژگی‌های انقلاب، برای مردم در سراسر دنیا ست.
حمید بختیار، افزود: در کشورهای خارجی عموم مردم تمایل زیادی به شناخت انقلاب دارند، فعالیت‌های تبلیغ دینی نیز توسط افراد بومی و سازمان‌های مردم‌نهاد همان کشورها برای معرفی اسلام و شیعه انجام می‌شود و در حوزه رسانه، تولید فیلم‌های کوتاه راجع به ایران، ملاقات با سردبیران روزنامه‌های مختلف، تعمیق و اتصال روابط مجموعه‌های رسانه‌ای با عوامل رسانه‌ای در کشورهای هدف، از جمله فعالیت‌های رایزنی است.
بختیار خاطرنشان کرد: رایزنی می‌تواند دانشگاه‌های ایران را به دانشگاه‌های کشورهای هدف از طریق تبادلات استاد و یا دانشجو در جنوب آفریقا، متصل کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات رایزنی فرهنگی مبارزه با اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی، ایجاد هم‌گرایی بین ادیان الهی در راستای پیشبرد اهداف اسلام، القاء آموزه‌های قرآنی و نهج‌البلاغه در قالب موضوعات حقوق بشری و احترام به حقوق زنان با عامه مردم و نخبگان در قالب‌های مختلف است.
وی افزود: جامعه مسلمانان در زیمبابوه ۵۰۰ هزار نفر هستند که اکثر آن‌ها می‌توانند در بحث زیارت به ایران مراجعه کنند، آنان قادریه مسلک هستند، پنج‌تن آل عبا را قبول دارند و حتی در تاسوعا و عاشورا عزاداری می‌کنند، این جامعه شیعه اگر یکی دو هفته به مشهد مشرف شوند و زیارت کنند می‌توانند به تسری بحث زیارت و ترویج معارف علی بن موسی‌الرضا (ع) در میان جامعه زیمبابوه، کمک کنند.
رایزن جمهوری اسلامی در زیمبابوه، تصریح کرد: داشتن یک متن کوتاه، مختصر و ساده به زبان انگلیسی و معرفی مفاهیم شیعی و امام رضایی (ع) به زبانی ساده و قابل‌بیان همچنین برپایی نمایشگاه عکس با توضیح مختصری به زبان انگلیسی درباره حرم مطهر و امام شناسی در تمام کشورهای آفریقایی می‌تواند به جامعه شیعه این منطقه، کمک کند.
وی افزود: زمینه‌های دیگری نیز برای همکاری‌ها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تبادل استاد و دانشجو اشاره کرد که می‌توان در دانشگاه‌های منتسب به آستان قدس رضوی چند بورس را به زیمبابوه اختصاص داد، در واقع دانشجویان پس از ۴ سال با بازگشت به کشور خودشان مبلغ شیعه و امامان معصوم خواهند بود. از همین رو ایجاد فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های آستان قدس برای نخبگان کشور زیمبابوه بسیار حائز اهمیت است.
بختیار ادامه داد: در زمینه تعامل با کشورها نکته اساسی استفاده از ظرفیت‌های خود آن کشور جهت شناساندن شیعه و ائمه اطهار (ع) به آن‌هاست. باید در خصوص ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در حوزه‌های مختلف رایزنی فرهنگی انجام شود تا با تمام توان از آن استفاده شود. گفتنی است، زیمبابوه در هیچ یک از نهادهای بین‌المللی تاکنون، به قطعنامه‌ای علیه ایران راه مثبت نداده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.