۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 1007601

در اتفاقی دردناک ۲۸ آهو در مدتی کوتاه در منطقه شکار ممنوع نوبهار شهرستان مه‌ولات تلف شدند.

مرگ با شیوع وبا یا مسمومیت عمدی!

به گزارش قدس خراسان،آخر هفته گذشته بود که در بیانیه‌ای مشترک اداره‌های کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اظهارنظر درباره علت تلف ‌شدن ۲۸ آهو در منطقه شکار ممنوع «نوبهار» شهرستان مه‌ولات را نیازمند بررسی بیشتر اعلام کردند؛ موضوعی که در نوع خود نادر بوده و در اتفاقی دردناک ۲۸ آهو در مدتی کوتاه در منطقه شکار ممنوع نوبهار شهرستان مه‌ولات تلف شدند.

در اطلاعیه مشترک دو اداره کل مذکور به مواردی از جمله اینکه منطقه شکار ممنوع نوبهار با ۱۷۰هزار هکتار در ضلع جنوبی شهرستان مه‌ولات و در مجاورت حوزه استحفاظی شهرستان‌های گناباد، بجستان و خلیل‌آباد واقع شده و به دلیل جلوگیری از بروز تلفات در مناطق شهرستان‌های همجوار، با تشدید گشت‌های موتوری و خودرویی مشترک میان این دو اداره کل، مناطق پایش شده و اقدام‌های پیشگیرانه و تخصصی برای مقابله با تلفات آهوها و گونه‌های حفاظت شده صورت گرفته، اشاره شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: پایش‌های مستمر در منطقه توسط محیط بانان، کارشناسان اداره‌های کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی استان خراسان رضوی و شهرستان مه‌ولات همچنان ادامه دارد و برای کنترل این تلفات، اقداماتی مانند ضدعفونی آبشخورها و منابع آب و امحای بهداشتی لاشه‌ها انجام شده است.
در این راستا نمونه‌گیری‌های بسیاری برای کشف و بررسی علت تلفات آهوها صورت گرفته و در آزمایشگاه‌های تخصصی اداره کل دامپزشکی در حال بررسی است که پس از اعلام نتایج آزمایشگاه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

شایعاتی درباره مرگ دسته‌جمعی آهوان
گرچه در بیانیه مشترک اداره‌های کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همه چیز منوط به بررسی نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌هاست؛ اما در نگاه کلی معلوم و مشخص است علت مشترکی میان مرگ این تعداد از آهوان در این منطقه وجود داشته است. گمانه‌زنی‌های اولیه به سمت شیوع بیماری یا مسمومیت مشترک از طریق آبشخورهای منطقه می‌رود که در این زمینه شایعاتی همچون شیوع بیماری وبا میان این دسته از آهوان وجود داشته که بنا به گفته دکتر ابراهیم‌زاده رئیس اداره دامپزشکی شهرستان مه‌ولات این بحث در کارشناسی‌های اولیه رد شده و امکان شیوع بیماری مشترک، کمترین درصد را شامل می‌شود.
می‌ماند بقیه مباحث که اصلی‌ترین آن مربوط به مسمومیت از طریق آبشخورهای منطقه است. این گزینه البته شاید به این دلیل که طبق گفته حسین‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مه‌ولات تلفات این تعداد آهو به صورت پراکنده و در یک نقطه نبوده، این فرضیه را هم تا حدودی کمرنگ می‌کند. اگر مسمومیت به وسیله عوامل خرابکارانه اتفاق افتاده، می‌تواند در آبشخورهای زیادی صورت گرفته باشد.

شانه خالی کردن از اطلاع‌رسانی 
با این تفاسیر برای روشن‌تر شدن موضوع و اطلاع از نتایج بررسی‌هایی که در بیانیه مشترک آمده بود، با مقامات مرتبط در اداره‌های کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تماس گرفتیم که در نهایت روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به هیچ عنوان پاسخگو نبود و در تماس با قربان‌زاده معاون و زارعی مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، تنها به این موضوع رسیدیم که علت بروز حادثه تلف شدن ۲۸ آهو در منطقه شکار ممنوع نوبهار شهرستان مه‌ولات قرار است به صورت بیانیه‌ای مشترک اعلام شود. در نهایت آنچه باید مسئولان مرتبط در مواجهه با رسانه اطلاع‌رسانی می‌کردند، در همین یک جمله محدود و به نوعی ترجیح داده شد در این خصوص اظهارنظری صورت نگیرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.