همزمان با شروع به کار کابینه جدید، تماس‌های تبریک به وزیر امور خارجه ادامه دارد. طی دو روز گذشته وزرای خارجه مصر، ترکیه و ونزوئلا با عباس عراقچی تماس گرفته و انتخاب او به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی را تبریک گفتند.

فرصتی برای حمایت از فلسطین

وزیر امور خارجه ونزوئلا در تماسی تلفنی با دکتر سیدعباس عراقچی ضمن تبریک انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ابراز اطمینان کرد پیگیری توافق‌نامه‌ها و اسناد همکاری‌های دوجانبه در دولت جدید مورد اهتمام ویژه مقام‌های دو کشور خواهد بود.
ایوان خیل پینتو با ابلاغ سلام‌های گرم و مراتب تبریک نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به دکتر پزشکیان، از اراده کشورش برای تداوم همکاری و پیشبرد موضوعات در دستور کار روابط با ایران خبر داد. 
دکتر عراقچی نیز با تشکر از پیام تبریک رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ونزوئلا، این کشور را دارای جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دانست و بر تداوم نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین خاصه ونزوئلا در دولت جدید تأکید کرد.
عراقچی با اشاره به پیام تبریک دکتر پزشکیان به مناسبت انتخاب دوباره نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی این کشور دوست را محکوم کرد.
وزیران امور خارجه ایران و ونزوئلا آمادگی دو دولت برای تبادل هیئت‌های بلندپایه و ادامه گفت‌وگوها به منظور پیشبرد موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و یافتن زمینه‌های جدید همکاری را ابراز داشتند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه مصر با دکتر عراقچی
بدر عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر نیز در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برای او آرزوی موفقیت کرد.
وزیر خارجه مصر گزارشی از تلاش‌های دیپلماتیک کشورش در روزهای اخیر برای توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی ارائه و بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه تأکید کرد.
دکتر عراقچی نیز در این گفت‌وگو ضمن تشکر از تماس و تبریک همتای مصری، از تلاش‌های قاهره برای برقراری آتش‌بس مورد قبول حماس در غزه تشکر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در تهران در به شهادت رساندن شهید هنیه تأکید کرد.
طرفین در خصوص تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌های سیاسی در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه توافق کردند.
ایران و مصر در حال حاضر روابط دیپلماتیک محدودی دارند و امید است در دوره جدید دو کشور بتوانند به مرحله تبادل سفرا بازگردند.

تماس تلفنی وزیر امور خارجه ترکیه با دکتر عراقچی
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه هم در تماس تلفنی با سید عباس عراقچی، ضمن تبریک انتصاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آمادگی کشورش برای تداوم رایزنی‌های سیاسی با جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت و توسعه روابط دوجانبه و همچنین هم‌اندیشی و همکاری در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی خبر داد.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به روابط رو به گسترش تهران-آنکارا، بر ضرورت تقویت مشورت‌های سیاسی درباره تنش‌ها در منطقه غرب آسیا تأکید کرد.
دکتر عراقچی نیز ضمن تشکر از تبریک  وزیر امور خارجه ترکیه و تأکید بر  ضرورت ارتقای مناسبات خوب میان دو کشور، آمادگی تهران برای تقویت گفت‌وگوهای سازنده در راستای گسترش همکاری‌ها در همه عرصه‌های موجود را ابراز داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به بحرانی‌تر شدن شرایط در منطقه غرب آسیا و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی با هدف تشدید تنش و گسترش دامنه بی‌ثباتی به سراسر منطقه، بر ضرورت تداوم رایزنی‌ها میان کشورهای اسلامی ‌به‌خصوص دو کشور مهم ایران و ترکیه تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.