رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران، نسبت به آلوده ساختن حوزه پزشکی کشور با اهداف تجاری هشدار داد.

آلوده ساختن حوزه پزشکی با اهداف تجاری/ مداخلات استارتاپ‌های تجاری در حوزه آزمایشگاهی

محمدرضا امینی فرد، ابتدا به انتظارات جامعه آزمایشگاهی از دولت چهاردهم و وزیر بهداشت، اشاره کرد و گفت: انتظارات جامعه آزمایشگاهی کشور همانند سایر بخش‌های جامعه پزشکی، به دلیل حضور یک پزشک دانشگاهی و دارای تجربه های متعدد نمایندگی و وزارت در رأس قوه مجریه و استاد خوشنام دانشگاه با تجارب دو دوره ریاست سازمان نظام پزشکی کل کشور و دانشگاه و دو تن از معاونان رئیس جمهور در درک مشکلات عمده جامعه پزشکی و حل بخش مهمی از این مشکلات بالا رفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت کشور، پایین بودن سرانه درمان نسبت به درآمد کشور و نبود منابع مالی پایدار است که اثرات خود را در عدم پوشش بیمه‌ای مناسب خدمات تشخیصی درمانی و افزایش شدید پرداختی از جیب مردم، به جا گذارده است.

امینی فرد ادامه داد: بیمه‌های ضعیف که به منظور حفظ توان پرداخت حداقلی مبادرت به فریز تعرفه‌های پزشکی می‌کنند، نشان داده است دولت باید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود منابع مالی کافی و پایدار را پیش بینی کند و سیستم بهداشت و درمان کشور را از وضعیت نامناسب کنونی نجات دهد.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران تاکید کرد: بحران در حوزه آزمایشگاهی، ابعاد بیشتر و عمیق‌تری را نشان می‌دهد، به طوری که ناترازی شدید افزایش هزینه‌ها ناشی از قطع ارز ترجیحی و تورم در برابر افزایش ناچیز تعرفه‌ها باعث تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه‌ها و کاهش تمایل به استفاده از تجهیزات و روش‌های به روز شده است.

امینی فرد افزود: از آنجا که بیش از ۷۰ درصد تشخیص‌های بالینی و پیگیری‌های درمانی با روش‌های آزمایشگاه بالینی و پاتولوژی تأیید می‌شود، تضعیف حوزه آزمایشگاهی نه تنها تأثیرات نامناسبی بر تشخیص‌های پزشکی دارد؛ بلکه با افزایش مراجعات به پزشک و مصرف چند برابر دارو و افزایش بستری، بار مالی مضاعفی بر بیمه‌های ناکارآمد و پرداخت از جیب مردم و راندن خانوارها به سوی فقر در نتیجه ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری‌های هزینه بر مانند سرطان یا جراحی‌های بزرگ خواهد داشت.

وی گفت: در چنین شرایطی، انتظار می‌رود دولت جدید در اولین طراحی بودجه با توجه به کارشناسی‌های اقتصاد سلامت، سهم مناسب و منابع کافی و پایدار در بودجه سنواتی را لحاظ و نسبت به ترمیم و کارایی بیمه‌های پایه و تعرفه‌های پزشکی و اتخاذ تدابیر فوری در جهت کاهش مهاجرت و یاس پزشکان و توجه کافی به حوزه آزمایشگاهی اقدامات ملموسی را لحاظ و اجرایی کند.

رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: حداقل انتظار همگانی از دولت چهاردهم، بهبود وضعیت ارائه خدمات درمانی در بخش دولتی و کاهش سرگردانی بیماران است.

وی در ادامه از دخالت‌های غیر کارشناسی و غیر تخصصی در حوزه آزمایشگاهی انتقاد کرد و افزود: مداخلات استارتاپ های تجاری با اهداف سوادگری و نه سرمایه گذاری، تهدید دیگری است که جامعه پزشکی و حوزه آزمایشگاهی را تهدید می‌کند.

امینی فرد گفت: آلوده ساختن حوزه پزشکی کشور با اهداف تجاری به بهانه تسهیل دسترسی و سرمایه گذاری، نه تنها اخلاق پزشکی را با کالا معاوضه می‌کند؛ بلکه بر تسلط سرمایه داری ناآشنا به بیمار و رابطه بیمار و پزشک بر حوزه پزشکی کشور می‌انجامد. لذا، وزارت بهداشت در اعطای مجوزها باید آن را محدود به متخصصان گروه‌های پزشکی کند و با اعطای تسهیلات بانکی، روند سالم اقتصادی و غیر تجاری را مدنظر داشته باشد.

بیست و ششمین همایش بین‌المللی آسیب شناسی و طب آزمایشگاه و دوازدهمین همایش بین‌المللی شاخه ایرانی آکادمی بین‌المللی پاتولوژی، در روزهای ۱۱ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۳ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.