وال استریت ژورنال به نقل از مقامات پنتاگون گزارش داد که بازسازی سیلوهای موشکی چند دهه گذشته میلیاردها دلار بیشتر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد هزینه خواهد داشت و ممکن است تا پنج سال دیگر هم شروع نشود.

پروژه موشک‌های هسته‌ای آمریکا چندین سال از برنامه عقب است

قدس؛ وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی تصمیم گرفت تا برنامه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای «سنتینل» را با وجود هزینه تخمین زده شده آن که دو برابر ۷۸ میلیارد دلار اولیه می‌شود، پیش ببرد و اعلام کرد که موشک‌های قدیمی «مینوتمن ۳» جایگزینی ندارند.

وال استریت ژورنال با اشاره به نشست اخیر در نبراسکا درباره برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای آمریکا گزارش کرد، بازسازی و مدرن کردن ۴۵۰ سیلو برای موشک‌های جدید پیش از آغاز به کار پنج سال یا بیشتر زمان می‌برد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، نبراسکا با کمتر از ۳۰۰۰ سکنه با یکی از بزرگترین میدان‌های موشکی جهان احاطه شده است.

موشک‌های مینوتمن ۳ در اوایل دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت شدند و قرار بود بعد از یک دهه جایگزین شوند. واشنگتن سرانجام در سال ۲۰۲۰ به برنامه سنتینل چراغ سبز نشان داد و قرارداد اولیه ۱۳.۳ میلیارد دلاری را به گروه «نورث روپ گرومن» پس از خروج شرکت بوئینگ از این قرارداد اعطا کرد.

مدیر پروژه سنتینل «چارلز کلگ» در ماه ژوئن به دلایل نامشخصی برکنار شد.

این پروژه در کنار موشک‌های جدید که هنوز در حد طرح هستند، نوسازی سیلوها و مراکز فرماندهی ۵۰ ساله را در نظر گرفته است. ساخت و سازها شامل کار گذاشتن هزاران کیلومتر کابل فیبر نوری نیز می‌شود.

تعطیلی سیلوها یا تاسیسات فرماندهی غیرممکن است چون دکترین هسته‌ای به آنها نیاز دارد تا بتواند در صورت لزوم از آنها استفاده کند. برخی از سیلوها ممکن است از ابتدا به بازسازی نیاز داشته باشند.

«بیل لاپلانت»، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور تملک و پشتیبانی ماه گذشته به خبرنگاران گفت که مقیاس، دامنه و پیچیدگی پروژه سنتینل «چیزی است که ما به عنوان یک کشور بیش از ۶۰ سال است که آن را انجام نداده‌ایم.»

وی ابراز امیدواری کرد که این پروژه در سال ۲۰۲۵ انجام شود و افزود: «نیروی هوایی آمریکا به دنبال راه‌هایی برای کاهش پیچیدگی این پروژه است اما شاید برای تصمیم گیری تغییرات ۱۸ ماه زمان نیاز باشد.»

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، چنین تاخیرهایی ممکن است مشکلات دیگری را برای پنتاگون ایجاد کند. واشنگتن قبلا در مورد یک سوم معاملات ملکی مورد نیاز برای نصب هزاران کیلومتر کابل فیبر نوری مذاکره کرده است. اما برخی از آنها ممکن است با توجه به جدول زمانی جدید نیاز به بازبینی مجدد داشته باشند.

مقام‌های پنتاگون نیز گفته‌اند: «افزایش هزینه‌های ساخت و سازی و مواد اولیه باعث شده است که تخمین‌های اولیه هزینه غیر قابل اعتماد و غیر واقعی باشد.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.