عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ساماندهی اتباع بیگانه در مجلس مطرح شد و وزیر کشور هم برای این کار مُصر بودند، اما از آنجایی که باید کار کارشناسی در موردش صورت می‌گرفت، ماند تا در کمیسیون‌های مربوطه بحث بیشتری درخصوص آن صورت پذیرد.

فداحسین مالکی: از وزیر کشور خواستیم اولین اولویتش ساماندهی اتباع بیگانه باشد

به گزارش قدس آنلاین، فداحسین مالکی در گفت‌وگویی، درباره ساماندهی اتباع بیگانه که وزیر کشور عنوان کرده یکی از اولویت‌های اصلی این وزارت‌خانه است، گفت: با توجه این‌که کشور ما یک کشور مهاجرپذیر است، در مجلس یازدهم یک لایحه مطرح شد تحت عنوان این که تغییراتی در ساختار سازمان‌دهی اتباع بیگانه به وجود بیاید تا نظارت عالیه انجام و حرکتی بر اساس معیارها صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ بنا شد کدهای اتباع بیگانه شناسایی و برای ساماندهی آنان اقدام شود و آن‌هایی که به هر جهت دارای مشکلاتی هستند از کشور طرد شوند و این موارد تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت انجام شود البته هنوز عناوین‌اش قطعی نشده است.

وی یادآور شد: ساماندهی اتباع بیگانه در مجلس مطرح شد و آقای وحیدی وزیر کشور دولت سیزدهم هم برای این کار مُصر بودند، اما از آنجایی که باید کار کارشناسی در موردش صورت می‌گرفت، ماند تا در کمیسیون‌های مربوطه بحث بیشتری درخصوص‌ آن صورت پذیرد. 

وی با بیان این‌که قطعا ساماندهی اتباع بیگانه انجام خواهد شد، عنوان کرد: مجلس دوازدهم پیگیر این قضیه است، در برنامه هفتم هم این موضوع ذکر شده، با وزیر کشور جدید آقای مومنی هم صحبت کردیم که اولین اقدامش همین باشد. اما یکسری از کارهای صورت گرفته جنبه قانونی ندارد یعنی تا سازمان ملی مهاجرت تائید نشود، این اقدامات وجاهت قانونی ندارد؛ این‌که از اتباع پول می‌گیرند محملی برای اجرای قانون نیست، مگر اینکه مجلس سریع قانون آن را مصوب کند.

مالکی تاکید کرد: بعد از اتفاقاتی که در افغانستان رخ داد و روی کار آمدن طالبان بسیاری از شهروندان این کشور وارد ایران شدند که نگرانی‌هایی از این بابت برای مردم به وجود آمده است؛ زیرا یکسری عواملی که ممکن است با انگیزه‌های دیگری به کشور آمده باشند که قطعا آن‌ها هم توسط نیروهای امنیتی ما رصد می‌شوند اما این دغدغه مردم هم دغدغه درستی است و من نگرانی‌ها را در گوشه و کنار کشور درک و تائید می‌کنم ولی قطعا ما به دنبال این هستیم که هرچه سریع‌تر این افراد ساماندهی شوند.

وی درباره این‌که چندی پیش آماری جمعیت اتباع به ویژه اتباع افغانستانی در ایران منتشر که موجب نگرانی افکار عمومی شد آیا این آمارها درست است، بیان کرد: خیر؛ آمارها متفاوت است هنوز آمار رسمی را هیچ‌کدام از دستگاه‌ها اعلام نکرده‌اند و رسمی‌ترین آمار را هم باید وزارت کشور ارائه دهد چراکه مرجع قانونی وزارت کشور و اداره کل اتباع است که آن‌ها هم قرار شد وقتی طرح ساماندهی تمام شد در پایان این طرح یک آمار رسمی بدهند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.