حملات نظامی دقیق حزب‌الله که با حملات سریع تبلیغاتی همراه شد، قوانین رویارویی را دوباره تعریف کرد و تل آویو را با ضررهای تاکتیکی فوری و معضلات راهبردی بلندمدت مواجه کرد.

پیام روشن عملیات اربعین حزب‌الله لبنان به آمریکا و اسرائیل

قدس؛ حملات نظامی دقیق حزب‌الله و حملات سریع تبلیغاتی در پی آن، نه تنها با روایت‌های اسرائیل درباره «عملیات پیشگیرانه» روز یکشنبه مقابله کرد که همچنین قوانین تقابل را دوباره تعریف کرد و تل آویو را با ضررهای تاکتیکی فوری و معضلات راهبردی بلندمدت روبرو کرد. حزب‌الله پس از ۲۷ روز نگه داشتن سراسر سرزمین‌های اشغالی بر لبه چاقو، اولین مرحله از عملیات نظامی تلافی جویانه خود را در پاسخ به ترور فرمانده نظامی فواد شکر در محله ضاحیه بیروت در اواخر ماه گذشته آغاز کرد. زمان حمله غیرمنتظره بود و تأسیسات و مکان‌های نمادین نظامی با کیفیت اسرائیل را هدف قرار داد؛ این حمله همزمان با آخرین دور مذاکرات میان حماس و میانجی‌های مصری و قطری در قاهره و روز مهم مذهبی اربعین بود.

 بیانیه‌های حزب‌الله موفقیت حملات آن را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که آنها با این اقدام به چندین هدف استراتژیک از جمله برقراری مجدد بازدارندگی و قوانین بلندمدت درگیری دست یافته‌اند.

 «حمله پیشگیرانه» اسرائیل و ضدحمله حزب الله

در همین حال، تل آویو در تلاش اولیه برای برقراری کنترل و کاهش آسیب، تلاش کرد تا روایت رویدادهای صبح یکشنبه را به گونه‌ای دیگر شکل دهد و به اصطلاح "حمله پیشگیرانه" خود را به عنوان یک موفقیت نظامی و اطلاعاتی معرفی کرد.

 اما سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی تلویزیونی خود در همان شب، نقطه به نقطه روایت‌هایی که اسرائیل در صدد تغییر آن برآمده بود را به چالش کشید و گفت که تأثیر واقعی پاسخ حزب‌الله در استراتژی‌های آینده آن قابل توجه خواهد بود و نه در «دروغ‌گویی» مقامات رژیم اشغالگر مانند بنیامین نتانیاهو.

عملیات اربعین مقاومت لبنان در دو مرحله مجزا انجام شد. در مرحله اول، ۳۴۰ موشک کاتیوشا - نه ۸۰۰۰ موشک و سپس ۶۰۰۰ موشک ادعا شده توسط تل آویو - پایگاه‌ها و پادگان‌های نظامی شمال اسرائیل از جمله مرون، مقر اصلی کنترل ترافیک هوایی اسرائیل در شمال، Neve Ziv، زائورا، پایگاه ساحل، پادگان کیلا، یواو، نفاح و یاردن در بلندی‌های جولان اشغالی و پایگاه های عین زیتم و راموت نفتالی را هدف قرار دادند. این گلوله باران موشکی یک هدف را دنبال می کرد - این که به عنوان یک طعمه عمل کند و با پدافند هوایی اسرائیل درگیر شود، در حالی که اهداف واقعی حزب الله در مکانی دیگر با استفاده از ناوگان پهپادهای مسلح مورد اصابت قرار گرفت.

این اقدام راه را برای مرحله دوم هموار کرد: حمله هوایی در عمق اسرائیل با استفاده از تعداد قابل توجهی پهپادهای تهاجمی که به سایت‌های نظامی استراتژیک مانند پایگاه عین شمر، یک تاسیسات دفاع هوایی موشکی چندلایه و پایگاه گلیلوت، محل استقرار مقر موساد و اطلاعات نظامی اسرائیل که اغلب به اختصار "امان" خوانده می‌شود حمله کردند.

 به گفته نصرالله، این هدف "۱۱۰ کیلومتر از مرز لبنان و در فاصله ۱۵۰۰ متر از تل آویو" بود که نفوذ بی‌سابقه‌ای از عمق استراتژیک اسرائیل به قلب تیم سوات ارتش اشغالگر و واحد ۸۲۰۰ جنگ روانی این رژیم بود. این حمله پیچیده - که بازتاب تاکتیک‌های ایران در ۱۳ و ۱۴ آوریل سال جاری است - توانایی‌های نظامی پیچیده حزب‌الله را به نمایش گذاشت که با دقت بالایی برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود اجرا شد. علیرغم انکار و ادعاهای اسرائیل مبنی بر انجام یک حمله پیشگیرانه گسترده برای خنثی کردن این حمله، نصرالله می گوید که این سایت ها با موفقیت مورد حمله قرار گرفتند. سانسور نظامی اسرائیل بلافاصله انتشار  هرگونه فیلم و تصویری از سایت های مورد هدف را ممنوع کرد، بنابراین شواهد موفقیت این حمله احتمالاً در اقدامات آتی طرف های متخاصم یافت می شود.

 غلبه اطلاعاتی حزب الله بر اسراییل

پس از یک سری حملات گسترده در سراسر جنوب لبنان در اوایل صبح یکشنبه، به ویژه دره ها و مناطق جنگلی در امتداد مرز و در بخش هایی از منطقه طوفاح، سخنگویان ارتش اسرائیل روایت خود را از "حمله پیشگیرانه" برای توقف حمله برنامه ریزی شده حزب الله آغاز کردند. اما این روایت به سرعت با اجرای حمله برنامه ریزی شده حزب الله و رد دقیق نصرالله تضعیف شد. رهبر حزب‌الله در سخنرانی خود فاش کرد که آشیانه‌ها و لانچرهای تعیین‌شده برای حمله سالم مانده‌اند و در زمان شروع حمله همگی فعال بودند.

وی همچنین فاش کرد که برخی پهپادها از شمال لیتانی لبنان و برخی دیگر از منطقه بقاع این کشور پرتاب شده اند که تحت تاثیر حملات اسرائیل قرار نگرفته اند. این نشان دهنده کمبود اطلاعات اسرائیل در مورد مکان مهمات آماده شده برای حمله بود. نصرالله همچنین بر موفقیت اطلاعاتی مهمی که حزب الله به دست آورده است، اشاره کرد.

پیشتر اسرائیل مدعی شده بود که ۸۰ درصد از موشک‌های دوربرد حزب‌الله را منهدم کرده است، اما بعداً متوجه شد که حزب‌الله موشک‌های خود را بدون اینکه شناسایی شوند جابه‌جا کرده است. افشاگری‌ها در آخرین سخنرانی نصرالله درباره «عملیات روز اربعین» نشان می‌دهد که حزب‌الله ممکن است یک کمپین اطلاعات نادرست را در طول چندین سال سازماندهی کرده باشد که محاسبات اسرائیل را پیچیده کرده و استراتژی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده آنها برای تجاوز به لبنان را تضعیف کرده است. این عملیات اطلاعات نادرست بیشتر با ویدئوی «عماد-۴» حزب‌الله پشتیبانی شد که یک مرکز موشکی زیرزمینی بسیار پیچیده را نشان می‌داد که تا حدودی قصد دارد روحیه نظامی اسرائیل را تضعیف کند و تا حدی، ادعاهای دروغین اسرائیل مبنی بر اینکه مقاومت لبنان مهمات خود را از مناطق غیرنظامی شلیک می کند به چالش کشید.

نتایج استراتژیک و تاکتیکی

 در گواهی بر بیهودگی سیاست ترور اسرائیل، حزب‌الله نشان داده است که نه تنها کنترل مؤثر و مخفیانه بر عملیات نظامی خود را حفظ می‌کند، بلکه همچنان به سرپیچی از انتظارات اسرائیل در هر مرحله ادامه می‌دهد. مقاومت لبنان همچنین نشان داد که استقرار نظامی عظیم ایالات متحده و غرب در منطقه مانع توانایی آن در انجام پاسخ های استراتژیک نمی شود، هرچند اجرای این پاسخ ها همچنان چالش برانگیز است.

پاسخ حزب‌الله به چندین هدف مرتبط با درگیری فوری و قوانین گسترده‌تر درگیری که طی دهه‌ها رویارویی مرزی ایجاد شده بود، دست یافت. مهمتر از همه، حزب الله قواعد بازدارندگی را که اسرائیل با تجاوز ماه گذشته خود به ضاحیه به دنبال تضعیف آن بود، مجدداً مورد تاکید قرار داد. حزب‌الله با حمله به اهدافی در شمال تل‌آویو، آسیب‌ناپذیری قلمرو داخلی کشور اشغالگر را به چالش کشید و نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل را وادار کرد تا قبل از هرگونه اقدام بیشتر در داخل لبنان، در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنند.

علاوه بر این، حزب‌الله با محدود کردن درگیری به گستره نظامی، اصل حفاظت از غیرنظامیان را تقویت کرد و با تاکتیک دیرینه اسرائیل برای هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی برای تضعیف مقاومت و ایجاد امتیاز، مقابله کرد، استراتژی که در حال حاضر توسط دولت نتانیاهو در غزه به کار می‌رود. از نظر تاکتیکی، حزب الله موفق شد پاسخ خود را از عملیات مقاومت فلسطینی جدا کند. با وجود امیدهای اسرائیل و آمریکا برای قطع حمایت لبنان پس از حمله ضاحیه، حزب الله به حمایت از تلاش های مقاومت فلسطین ادامه داده است. علاوه بر این، حزب‌الله شمال اسرائیل را در محدوده خود نگه داشت و فشار بر تل‌آویو را افزایش داد، به‌ویژه زمانی که حزب‌الله هدف‌گیری شهرک‌ها را گسترش داد.

محور مقاومت در حالت دست به ماشه

زمان پاسخ حزب‌الله، درست قبل از مذاکرات آتش‌بس قاهره، اهرم‌هایی را برای مذاکره‌کنندگان فلسطینی فراهم کرد که موضع قاطع حماس در مورد آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه نشان داد. در همین حال، هیئت اسراییلی همچنان در حالی که تحت تأثیر حمله گالیله بود، وارد قاهره شد. علاوه بر این، اقدامات حزب‌الله ارتش اسرائیل را تحت فشار مستمر در تمام شاخه‌های شمال قرار داد و تأثیرات روانی آن بدون شک به جامعه گسترده‌تر دولت اشغالگر نفوذ کرد.

 در حالی که به نظر می رسد مرحله کنونی واکنش حزب الله به پایان رسیده است و تل آویو پایان "حمله" خود را اعلام کرده و نصرالله نشان می دهد که عملیات متوقف شده است، اقدامات بیشتر بر اساس اقدامات بعدی اسرائیل ممکن است. این امر تل‌آویو را تحت فشار قرار می‌دهد و همچنین منتظر پاسخ‌های احتمالی ایران، یمن و گروه‌های عراقی محور مقاومت در منطقه است که احتمالاً با اقدامات حزب‌الله همراهی خواهند کرد. این تحولات پویایی استراتژیک شکل گرفته علیه تجاوزات اسرائیل را احیا می کند و نیروهای مقاومت ابتکار عمل را از طریق عملیات پشتیبانی مستمر با هدف حفظ فشار بر تل آویو و واشنگتن برای توقف جنگ و جنایات خود در غزه و کرانه باختری اشغالی حفظ می کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.