پیشنهاد سردبیر

۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 1008199

کمبود بلیت به دلیل وجود دلالان، نبود نظارت کافی بر عملکرد سایت های فروش و کمبود ناوگان حمل و نقل از جمله مشکلاتی است که زائران برای سفر به مشهد با آن رو به رو هستند.

دلالی و کمبود بلیت به‌جای تسهیل زیارت!

به گزارش قدس خراسان، با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام هشتم(ع) سفر به مشهد و مشکلات تهیه بلیت، بار دیگر بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود؛ مشکلاتی که شاید وجود تحریم‌ها و مسائل زیرساختی علت اصلی آن‌ باشد؛ اما نبود نظارت بر آن دامن زده است. 

مشکلات تهیه بلیت قطار و هواپیما برای همه استان‌ها وجود دارد؛ اما به دلیل اینکه شهر مشهد همه‌ساله پذیرای ۳۰ میلیون زائر است و سال گذشته در دهه پایانی صفر طبق آمار اعلامی معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیش از ۵ میلیون زائر به مشهد سفر داشتند و فرماندار مشهد در نشست خبری روز گذشته خود از پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰ میلیون زائر خبر داده است، بررسی ریشه‌های کمبود بلیت می‌تواند ما را در راستای شکل دادن مطالبه‌ای صحیح‌تر از متولیان و مسئولان امر چه در سطح استان و چه در کشور برای حل مشکل جابه‌جایی و حمل و نقل یاری کند.
شاید ۹۲ درصد زائران مشهد از حمل و نقل جاده‌ای و بیشتر آن‌ها برای رسیدن به مشهد از خودرو شخصی استفاده ‌کنند؛ اما باید اذعان کرد معضلات تهیه بلیت قطار و هواپیما بیشتر زائران را به سمت استفاده از این شیوه جابه‌جایی سوق داده است.

آژانس‌های مجوزدار نقشی در تعیین قیمت ندارند
مدیرعامل یکی از آژانس‌های شاخص مشهد درباره مشکلات کلی تهیه بلیت قطار و هواپیما در بازه‌های خاص زمانی سفر به مشهد به ویژه در دهه پایانی صفر می‌گوید: مشکل اصلی، کمبود ناوگان هوایی و ریلی است که سبب شده در کنار افزایش تقاضای بلیت، با کمبود صندلی در سیستم فروش هم مواجه باشیم. 
علیرضا بخشی ادامه می‌دهد: در بخش حمل و نقل هوایی اگر نرخ مناسبی که صرفه اقتصادی برای ایرلاین‌ها داشته باشد، برای بلیت هواپیما تعیین شود، شرکت‌های ایرلاین می‌توانند در راستای خرید ناوگان یا ورود هواپیماهای زمینگیر اقدام کنند و بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.
وی ایجاد شرایطی مانند خریداری ناوگان جدید از طریق وام بانکی یا ورود بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری را از راه‌های دیگر حل این مشکل می‌داند و عنوان می‌کند: جدا از بحث تحریم‌ها پیمان‌هایی مانند پیمان ۱۹۴۴شیکاگو این اجازه را می‌دهد تا از خطوط هوایی خارجی فعال در کشور برای پرواز در خطوط داخلی استفاده کنیم. هر چند وقت یک‌بار این مباحث مطرح می‌شود؛ اما سرانجام آن مشخص نمی‌شود تا بخشی از کمبود ناوگان حمل و نقل خطوط هوایی را جبران کنیم.
بخشی نقش آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز را در تعیین قیمت بلیت رد می‌کند و توضیح می‌دهد: آژانس‌های مسافرتی که بلیت فروشی می‌کنند در واقع صندلی دیگران را می‌فروشند و از خودشان ظرفیت ندارند. حدود پنج ماه است فروش بلیت‌های قطار از آژانس‌های مسافرتی گرفته شده و سایت‌های برخط فروش در حال عرضه بلیت قطار هستند و پس از گذشت سه چهار ساعت، ظرفیت فروش بلیت قطار برای آژانس‌ها باز می‌شود که آن موقع هیچ‌گونه بلیتی وجود ندارد تا آژانس‌ها بتوانند بفروشند. به طور کلی دست آژانس‌ها از فروش بلیت قطار کوتاه شده است. در بحث بلیت هواپیما هم چارترکننده‌ها نقش اصلی را در عرضه صندلی ایرلاین‌ها و تعیین قیمت دارند و ما فروشنده این بلیت‌ها هستیم و در این مسیر هم آژانس‌ها نقشی در کمبود بلیت و گرانی آن ندارند.
وی در توضیح نحوه فروش بلیت هواپیما می‌گوید: بلیت هواپیما به دو شکل در حال فروش است؛ یا از طریق ایجاد دسترسی که ایرلاین برای فروش می‌دهد که به آن فروش سیستمی می‌گویند و یا فروش بلیت هواپیما به صورت چارتر. چارترکننده قرارداد را با ایرلاین‌ها می‌بندد و در مسیرهای مختلف هواپیما چارتر می‌شود و سپس روی سیستم‌های مختلف فروش این بلیت‌ها عرضه می‌شود و یک کار دیگر آژانس، خرید این صندلی‌ها یا ظرفیت‌ها از چارترکننده‌هاست. بنابراین آژانس مسافرتی برای قیمت بلیت تعیین‌کننده نیست و باید گفت روز به روز دست آژانس‌های مسافرتی از فروش بلیت هواپیما و قطار کوتاه‌تر می‌شود و این چارترکننده‌ها هستند که بلیت را برای فروش به جاهای مختلف می‌دهند.

هرج و مرج قیمت‌ها در تهیه بلیت هواپیما
این مدیرعامل آژانس مسافرتی در ادامه تشریح می‌کند: ایرلاین‌ها باید نرخ مناسبی برای بلیت داشته باشند؛ یعنی اگر قرار است آزادسازی قیمت‌ها یا نرخ مصوب مورد استفاده قرار بگیرد، باید مشخص شود؛ اما اکنون شاهد هرج و مرج قیمتی هستیم و از یک‌میلیون و ۳۰۰ یا یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا قیمت‌های بسیار بالا برای یک خط ثابت هوایی وجود دارد و متأسفانه قیمت‌ها ثابت نیست.
بخشی به رأی دیوان عدالت اداری در بحث آزادسازی قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس رأی دیوان عدالت اداری طی چهار یا پنج ماه گذشته آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اتفاق افتاد؛ اما کمکی به بهبود شرایط نکرد و در حال حاضر نه نرخ‌های بالای بلیت و نه نرخ‌های پایین عادلانه نیستند و باید یک تصمیم جدی عادلانه‌سازی نرخ صورت بگیرد تا به مسافر و ایرلاین اجحاف نشود. باید گفت برای وضعیت کنونی قیمت مصوبی وجود ندارد. قیمت‌ها از دست خارج شده و هرکس به هر قیمتی که می‌خواهد، بلیت را می‌فروشد و بیشتر این اقدامات از آژانس‌های غیرمجاز نشأت می‌گیرد که با قیمت بالا بلیت‌ها را می‌فروشند و جمع‌آوری این آژانس‌ها به ویژه در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) باید انجام شود.
وی بر کمبود ناوگان حمل و نقل  تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: بیشتر از آنچه احساس می‌شود، ناوگان حمل و نقل کم است و سرمایه‌گذاری در بخش مسافری باید به صورت جدی دنبال شود و سرمایه‌گذار جدید ورود پیدا کند تا عرضه و تقاضا همخوانی پیدا کند. در کنار آن باید نرخ ایرلاین‌ها دقیق، کارشناسی و عادلانه ارائه شود تا شاهد چند نرخ برای یک مسیر نباشیم.

جای خالی نظارت بر سیستم‌های فروش
مدیر عامل یکی دیگر از آژانس‌های مسافرتی مشهد با تأکید بر حوزه نظارت بر ارائه بلیت می‌گوید: با توجه به اینکه ما در کشور مراسم‌های خاصی در مناسبت‌های ویژه‌ای مثل دهه پایانی صفر داریم، باید نظارت‌ها دقیق‌تر باشد. ناوگان هوایی کشور در سه دهه اخیر ناکارآمد و مشکل‌دار بوده و مشکلات آن در اثر تحریم بنیادی است و اگر بخواهیم ناوگان هوایی را به اقتدار سالیان گذشته برسانیم، باید به دنبال نبود تحریم‌ها در این صنعت باشیم؛ اما در همین شرایط هم نتوانستیم از ناوگان هوایی کشور برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده درستی داشته باشیم. در حال حاضر برای مشهد؛ شهر امام رضا(ع) تقاضا زیاد است و باید در این زمینه نخبگان این صنعت راهکار اجرایی متناسبی را ارائه کنند. 
محمد اسدی ادامه می‌دهد: اینکه بلیت‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی است و در سایت‌ها مسیری را که قیمتی حدود ۲ میلیون تومانی دارد، تا ۴میلیون اعلام می‌کنند، می‌توان به صراحت گفت نظارت بر این سایت‌ها کم است. 

کیفیت خدمات با قیمت همخوانی ندارد
وی با تأکید بر تأثیر تحریم‌ها بر نظام پروازی کشور به ویژه مسیر پرتردد مشهد می‌افزاید: ۵۰ درصد شبکه هوایی کشور به دلیل نبود لوازم یدکی برای تعمیر از مسیر پرواز خارج شده و اگر تحریم هستیم، از نخبگان کشور برای حل این مشکل راه‌حل بخواهیم. تعداد ۲۶ ایرلاین داریم؛ اما خدمات قابل توجهی به مسافران داده نمی‌شود. اگر یک یا دو ایرلاین توانمند با شبکه پروازی قدرتمند در کشور داشته باشیم، بهتر است. چنانچه میزان تأخیر، تعجیل و لغو پروازها را کنترل کنیم، می‌توانیم به کیفیت ارائه خدمات ایرلاین‌های کشور پی ببریم و این در شأن مردم و مدیران ما نیست.
اسدی با اشاره به بر هم خوردن نظم بازار فروش بلیت قطار و هواپیما در مشهد توضیح می‌دهد: چرا باید اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) قیمت بلیت‌ها، غیرواقعی و گران باشد. نبود نظارت مستمر و باز بودن میدان عمل برای افراد سوءاستفاده‌کننده موجب شده کسانی که به زیارت امام رضا(ع) علاقه‌مند هستند، با وجود اینکه یک سفر داخلی است، نتوانند بلیت تهیه کنند. یک ایرلاین یا مسیر ریلی خارجی برای ۶ ماه آینده شبکه فروش باز دارد؛ اما در سیستم ریلی ما که بخش عمده متقاضیان آن هموطنانمان هستند، ماه به ماه باز شده و طی ۱۵ دقیقه بسته می‌شود. بنابراین نظارت بر شبکه فروش با همین امکانات موجود از ضروریات است.

برای دهه پایانی صفر بلیت نیست
مدیریت شرایط حال حاضر پروازها و حمل و نقل ریلی فراتر از نظارت است و باید گفت نظارت هم در دل همین مدیریت خلاصه می‌شود به شرط آنکه ارزیابی دقیقی از شرایط حال حاضر داشته باشیم.
دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی در این باره و در پاسخ به مشکلات خطوط حمل و نقلی به سمت مشهد می‌گوید: اصل موضوع و معضل ما نبود هواپیماست و زیرساخت مناسبی در این زمینه وجود ندارد. به صورت کلی از ۱۷۰ فروند هواپیمای در حال پرواز ۱۰یا ۱۲هواپیما که خوب پرواز کنند، بیشتر نداریم و تعداد کمی شرایط مطلوب پرواز را دارند. مشهد - تهران در گذشته دست‌کم ۲۵ پرواز داشت که در حال حاضر به هفت یا هشت پرواز رسیده است. با این تعداد، کار نمی‌چرخد و این معضل را همیشه خواهیم داشت چون عرضه و تقاضا با هم نمی‌خواند.
فرهاد دوایی ادامه می‌دهد:. فروش مصوب بلیت مشهد - تهران ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان است و در صورت گران‌فروشی، اداره تعزیرات ورود می‌کند و جریمه‌های سنگین دارد. درست است آزادسازی قیمت‌ها رخ داده؛ اما شورای عالی هواپیمایی جلو افزایش قیمت‌ها را گرفت. با وجود این، بلیت برای دهه پایانی صفر وجود ندارد تا بخواهد فروش داشته باشد.

سایت‌ها و دلالان؛ معضل اصلی گرانی بلیت
وی معضل اصلی را سایت‌های فروش بلیت می‌داند و با اشاره به تجربه بلیت‌فروشی در اربعین امسال می‌گوید: تجربه اربعین برای بلیت‌های نجف، تجربه خوبی بود و انسجام مناسبی حاصل شد. بیشتر متقاضیان بلیت را به قیمت مصوب تهیه کردند به این دلیل که بلیت‌فروشی به دفاتر خدمات مسافرتی مجاز داده شد و از دسترس سایت‌ها بیرون آمد. معضل اصلی سایت‌ها هستند و اگر سایت‌ها کنترل شوند، چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.
دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در اربعین ایرلاین‌ها ظرفیت را به آژانس‌ها دادند، همه آژانس‌ها هم تمکین کردند، کمیسیون خود را از ایرلاین گرفتند، دست دلالان قطع شد و بلیت مستقیم به مردم رسید. برای مشهد هم این راهکار قابلیت اجرا دارد. خیلی‌ها توانستند با قیمت مصوب بلیت تهیه کنند چون مسیر تهیه بلیت قابل رصد کردن است و با هر تخلف می‌توان سریع دسترسی را قطع کرد. باز هم تأکید می‌کنیم عامل گرانی بلیت‌ها اپلیکیشن‌های پایتخت‌اند که در آن‌ها شرایط فروش بلیت رصدشدنی نیست.
دوایی در تشریح معضلات بلیت‌فروشی قطارها به ویژه در مسیر مشهد عنوان می‌کند: از زمانی که فروش بلیت قطار از اختیار دفاتر خدمات مسافرتی بیرون آمد، متأسفانه به گونه‌ای شده که دلالان و اپلیکیشن‌های پایتخت‌نشین این بلیت ها را می‌گیرند و سپس با قیمت بالاتر در فضای مجازی می‌فروشند. آژانس‌های مسافرتی دسترسی مشخص دارند و مسیر ارائه بلیت مشخص است؛ اما این قابلیت توسط راه‌آهن نادیده گرفته شد و بلیت‌ها برای فروش به سایت‌ها سپرده می‌شود.
وی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری می‌گوید: این حکم دیر یا زود به دلیل قانونی بودن اجرا می‌شود؛ اما در حال حاضر به صورت مقطعی جلو آن توسط شورای عالی هواپیمایی به دلیل مهیا نبودن شرایط گرفته شده است. آزادسازی در برنامه توسعه هفتم کشور دیده شده تا نرخ بلیت در اختیار خدمات‌دهنده‌ها  باشد؛ اما آن هم ساز و کاری دارد که هنوز آماده نیست. اگر آزادسازی به درستی انجام شود، خدمات‌دهی ایرلاین‌ها هم درست خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا از خطوط هوایی خارجی برای جابه‌جایی در خطوط داخلی  استفاده نمی‌شود، توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط ارزی کشور، سیاست دولت استفاده از خطوط خارجی نیست چون سبب خروج ارز از کشور می‌شود و به صرفه نیست بنابراین با توجه به امکانات موجود باید با نظارت و تصمیمات درست این مشکلات را حل  کرد. 
مشهد شهر امام رضا(ع) است که تنها مختص به زائران ایرانی نیست و رفت و آمد زائران خارجی هم در آن جریان دارد و روا نیست برای رسیدن به شهری که نامش به نام امام مهربانی‌ها گره خورده، مسیرش چه برای زائر ایرانی و چه برای خارجی‌ها، نامهربانی از جنس نبود مدیریت و نظارت حاکم باشد. 
نبود امکانات پذیرفتنی است؛ اما اینکه منفعت عشق به امام هشتم(ع) در دست دلالان به دلیل سوءمدیریت قرار داشته باشد، پذیرفتنی نیست و نیاز است برای حل این مشکل، دستگاه‌های نظارتی با پیگیری‌های استانی و کشوری ورود کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.