«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفر به پکن خطاب به وزیر خارجه چین گفت رئیس‌جمهور جو بایدن نسبت به مدیریت روابط مهم آمریکا-چین به‌طور مسؤولانه‌ای متعهد است.

تاکید سالیوان بر تعهد بایدن نسبت به مدیریت روابط آمریکا و چین

قدس؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه به مدت چند ساعت و در جریان یک شام کاری با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در پکن دیدار کرد و قرار است مجددا امروز – چهارشنبه – در هتلی واقع در حومه پکن دیداری تازه داشته باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقام آمریکایی و طبق آنچه به وزیر خارجه چین گفته، گزارش کرد: «رئیس‌جمهور بایدن در گفت‌وگوهایش با رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ بسیار صریح بوده که او نسبت به مدیریت این روابط مهم به‌طور مسؤولانه‌ای متعهد است.»

هدف از این سفر که تا روز پنجشنبه به طول خواهد انجامید، حفظ روابط میان ۲ کشور است؛ روابطی که در بهترین دوران سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳ آسیب دید و صرفا مدت زمان محدودی – فقط چند ماه – به آن توجه شد.

تاکید سالیوان بر تعهد بایدن نسبت به مدیریت روابط آمریکا-چین
«وانگ یی» در کنار مشاور امنیت ملی کاخ سفید

«وانگ‌ یی» نیز خاطر نشان کرد که روابط چین-آمریکا دچار پیچیدگی‌هایی شده و طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است.

وی افزود: «راه‌حل این است که به حفظ ارتباط کلی براساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری دوسر برد ادامه دهیم.»

وزیر خارجه چین هم‌چنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به برطرف ساختن موانع بر سر روابط چین-آمریکا گفت: «این روابط برای هر ۲ کشور مهم است و جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سال‌های گذشته پر از پستی‌ها و بلندی‌ها بود.»

تاکید سالیوان بر تعهد بایدن نسبت به مدیریت روابط آمریکا-چین
دیدار مقامات چینی و آمریکا - ۲۷ اوت (۶شهریور)

سالیوان از سال ۲۰۱۶ اولین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است که به چین سفر کرده و این دیدار او با وزیر خارجه چین تقریبا ۲ ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا انجام می‌شود.

طی این رقابت‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات با یکدیگر رقابت می‌کنند و برای انتخابات پنجم نوامبر (۱۵ آبان) آماده می‌شوند. در حالیکه هر ۲ نامزد قرار است مواضع سختی را علیه چین، اقتصاد شماره ۲ جهان حفظ کنند، ترامپ تهدید کرده‌ که در صورت پیروزی، بر صادرات چین تعرفه ۶۰ درصدی اعمال خواهد کرد.

چند روز پیش سخنگوی وزارت خارجه چین در امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه گفت پکن قصد دارد نگرانی‌های خود را درخصوص تایوان در سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به چین ابراز کند.

پکن اصرار می‌ورزد که مساله تایوان یک مساله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مساله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.