رسانه آمریکایی در گزارشی بلند بالا از روابط دیرینه «پاول دوروف» بنیانگذار و مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام با دولت فرانسه پرده برداشته و در عین حال گزارش داده که جاسوسان فرانسوی با همکاری امارات متحده عربی این کارآفرین را هدف قرار دادند.

وال‌استریت ژورنال: ماکرون از دوروف خواسته بود تلگرام را به فرانسه منتقل کند

قدس؛ «پاول دوروف» کارآفرین سرشناس روسیه‌ای در حوزه فن‌آوری و مدیرعامل شرکت تلگرام که شهروندی فرانسه را نیز دارد، اواخر روز شنبه به فاصله کمی بعد از فرود آمدن هواپیمای حامل وی در فرودگاه «لو بورژه» شهر پاریس به اتهام «تروریسم، قاچاق مواد مخدر و پولشویی» دستگیر شد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به وقایع و روایت‌های مربوط به ۶ سال گذشته و با استناد به منابعی آگاه می‌نویسد: «پاول دوروف ۶ سال پیش از آنکه در فرانسه بازداشت شود، در موقعیت متفاوتی نسبت به زمان حال قرار داشت و حتی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ملاقاتی به صرف ناهار تنظیم کرده بود. در این جلسه کاری سال ۲۰۱۸ که پیش از این گزارش نشده، ماکرون از دوروف متولد شده در روسیه دعوت به‌عمل آورد تا تلگرام را به پاریس منتقل کند. اگرچه رئیس‌جمهور ماکرون وعده اعطای شهروندی فرانسه را به او داد اما دوروف در آن زمان از پذیرش چنین درخواستی سر باز زد.»

مقامات فرانسوی روز شنبه دوروف را طی تحقیقاتی بازداشت کردند؛ اقدامی که از زمان تاسیس تلگرام در سال ۲۰۱۳، «جدی‌ترین تهدید علیه ویژگی ضداقتدارگرایی» این پیام‌رسان تلقی می‌شود و تمرکزها را به سمت روابط تیره‌ای که این مدیرعامل ۳۹ ساله با دولت‌های سرتاسر جهان داشته، معطوف می‌کند زیرا طبق آنچه وال استریت ژورنال گزارش می‌کند این دولت‌ها در تلاش بوده‌اند تا دوروف را «هم متقاعد و هم کنترل کنند اما اغلب در هر ۲ مورد شکست خورده‌اند».

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از منابع آگاه می‌نویسد: «در سال ۲۰۱۷، یک‌سال پیش از جلسه کاری دوروف با ماکرون، جاسوسان فرانسوی طی یک عملیات مشترک با امارات متحده عربی، آیفون دوروف را هک کردند. این عملیات جاسوسی که پیشتر گزارش نشده است، "موسیقی بنفش" نام گرفت و مقامات امنیتی فرانسوی به‌شدت نگران دسترسی داعش به تلگرام برای استخدام عواملی جهت پیشبرد و اجرای حملات بودند.»

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «دولت‌ها، دوروف را هدف قرار داده‌اند زیرا گروه‌های متعددی از حامیان دموکراسی و چهره‌های مخالف گرفته تا افراط‌گرایان، قاچاقچیان مواد مخدر و مجرمان سایبری جذب تلگرام شده‌اند.»

وال‌استریت ژورنال: ماکرون از دوروف خواسته بود تلگرام را به فرانسه منتقل کند
سفارت فرانسه در مسکو

طبق آنچه یکی از افراد نزدیک به دوروف می‌گوید: «شرکت او سالهاست احضاریه‌ها و دستورات ارسال شده از سوی دادگاه را نادیده گرفته و در صندوق پست شرکت انباشته شده و به‌ندرت بررسی می‌شوند.»

این درحالیست که تلگرام در حال حاضر می‌گوید با «قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا» مطابقت دارد؛ قانونی که شرکت‌های آنلاین را ملزم به همکاری با مقامات جهت مقابله با انتشار محتوای غیرقانونی در پلتفرم‌های خود می‌کند.

در حالیکه هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آیا ملاقات سابق ماکرون با دوروف یا هک تلفن همراهش در بازداشت این مدیرعامل نقشی داشته یا خیر، وجود ندارد اما جزئیات مربوطه، «روابط طولانی و پیچیده با فرانسه و امارات» را روشن می‌سازد.

کنترل تلگرام توسط دولت‌ها

وال استریت ژورنال می‌نویسد: «فرانسه و امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ به دوروف شهروندی کشورهایشان را اعطا کردند و امارات سال گذشته بیش از ۷۵ میلیون دلار بر تلگرام سرمایه‌گذاری کرد. دوروف همواره تلاش کرده تا دولت‌ها را از کنترل تلگرام دور نگه دارد و پس از بازداشت، از نگاه برخی چهره‌های آزادی‌خواه مجازی از جمله ایلان ماسک و ادوارد اسنودن به قهرمانی بدل شده است.»

«پاول دوروف» بین خاورمیانه، اروپا و آمریکا در رفت‌وآمد بوده و در طول این مسیر، علاوه بر شهروندی فرانسه، امارات، شهروندی سنت کیتس و نویس، کشور جزیره‌ای در دریای کارائیب را نیز دارد. او که در نهایت تلگرام را در امارات متحده عربی مستقر کرد، با پاسپورت فرانسوی خود آزادانه سرتاسر اروپا را می‌گشت و حتی براساس تصاویری که سال گذشته منتشر کرده بود، با دوچرخه به نرماندی سفر کرده بود. دوروف پیشتر به «تاکر کارلسون» خبرنگار و مجری سابق فاکس نیوز گفته بود که چندین بار به ایالات متحده آمریکا سفر کرده و همیشه مورد استقبال ماموران اداره تحقیقات فدرال قرار می‌گیرد و سعی دارند با او همکاری کنند.

دوروف در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم آنها می‌خواستند به نوعی رابطه‌ای با من برقرار کنند تا تلگرام را بهتر کنترل کنند.»

اف‌بی‌آی هنوز اظهار نظری در این مورد انجام نداده است.

رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه بازداشت «پاول دوروف» به دلایل سیاسی را رد کرد و گفت مقام‌های قضایی باید درباره این پرونده تصمیم بگیرند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد سفارت این کشور در پاریس در حال شفاف‌سازی وضعیت پیرامون دوروف است و از سازمان‌های غیردولتی غربی خواست تا خواستار آزادی او شوند.

وال استریت ژورنال در پایان این گزارش می‌نویسد: «به‌رغم ملاقات سال ۲۰۱۸ با ماکرون، مقامات فرانسوی مدتهاست به تلگرام مشکوک بوده‌اند و با سوءظن به آن نگاه می‌کنند.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.