پروفسور توماس براون، دانشمند برجسته در حوزه سلول‌های بنیادی از آلمان به عنوان برگزیده نهایی ششمین جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی معرفی و از وی تجلیل شد.

« توماس براون» برنده ششمین جایزه بین المللی دکتر کاظمی شد

مراسم معرفی و اعطای جایزه به برنده ششمین جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی، ظهر چهارشنبه (هفتم شهریور ماه ۱۴۰۳)، همزمان با نخستین روز جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی رویان در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در حالیکه پیش از این اعلام شده بود پروفسور توماس براون/ Thomas Braun ، دانشمند برجسته در حوزه سلول‌های بنیادی از آلمان و دکتر نیکولاس ریورون، دانشمند جوان برجسته در زمینه جنین آزمایشگاهی از اتریش به طور مشترک برگزیدگان ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی هستند، به دلیل حضور نیافتن ریورون در مراسم امروز جایزه به وی تعلق نگرفت.

جایزه دکتر کاظمی که به محققان برجسته صاحب‌نظر و تأثیرگذار در حوزه زیست‌شناسی اعطا می‌شود، بعد از درگذشت دانشمند فقید زنده‌یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی (۱۳۸۴ - ۱۳۴۰)، مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه رویان، به منظور تکریم تلاش‌ها و زنده نگهداشتن یاد وی در میان دانشمندان ملی و بین‌المللی و به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب شکل گرفت تا به طور سالانه به دانشمندی اعطا شود که پیشرفت قابل توجهی در زمینه علوم زیستی داشته است.

این جایزه با همکاری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به ۵ محقق برجسته از کشورهای آمریکا، آلمان، هلند و ایتالیا اعطا شده است؛ اولین بار این جایزه در سال ۱۳۸۹ به پروفسور رادولف یانیش Prof Rudolf Saenisch از آمریکا یکی از خلاق‌ترین دانشمندان در زمینه زیست‌شناسی تکوینی تنظیمات ژنی، زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و درمان توسط سلول‌های بنیادی اعطا شد. دومین جایزه به پروفسور هانس شولر Prof Hans Robert Schöler از آلمان در سال ۱۳۹۰ تعلق گرفت؛ محقق مشهوری که طی سال های متمادی سهم قابل توجهی در پیشبرد زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی داشته است.

این جایزه در سال ۱۳۹۴ به پروفسور رابرت لنگر Prof Robert S. Langer از آمریکا اهدا شد. وی یکی از مهم‌ترین افراد در زمینه بیوتکنولوژی و یکی از بهترین مبتکران در سراسر جهان است. چهارمین جایزه در سال ۱۳۹۵ به پروفسور هانس. کلورس Prof Hans Clevers از کشور هلند که یک متخصص ژنتیک، پزشک، محقق و استاد ژنتیک مولکولی است تعلق گرفت. کسی که برای نخستین بار، سلول‌های بنیادی روده را شناسایی کرد و یکی از محققان برجسته جهان در زمینه سلول‌های بنیادی طبیعی و پتانسیل آنها برای درمان ترمیمی محسوب می‌شود.

پروفسور مایکل دلوکا Prof Michele De Luca از کشور ایتالیا نیز در سال ۱۳۹۷ برای تحقیقات خود در زمینه سلول‌درمانی و ژن‌درمانی ترکیبی برای بیماران اپیدرمولیز بولوزا (پروانه‌ای) پنجمین جایزه دکتر کاظمی را دریافت کرده است.

پروفسور توماس براون
پروفسور توماس براون یکی از محققان اصلی موسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک است. او در سال ۱۹۸۷ در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل شده و سپس در سال ۱۹۹۳ دکترای تخصصی بیوشیمی سلولی را از دانشگاه هامبورگ دریافت کرده است.

او سپس به عنوان استاد دانشگاه هال ویتنبرگ (Halle-Wittenberg) منصوب شد. از سال ۱۹۹۸ - ۲۰۰۴ ریاست دپارتمان فیزیولوژی را بر عهده داشت، در سال ۲۰۰۴ وی پیشنهاد انجمن ماکس پلانک را پذیرفت تا به عنوان مؤسس مرکز تحقیقات قلب و ریه در Bad Nauheim باشد تا تحقیقات فیزیولوژی و بالینی گذشته را ارتقا بخشد.

تمرکز فعلی او بر روی تحقیقات مولکولی تکوین عضلات قلب و اسکلتی سلول‌های بنیادی و بازسازی بافت‌های انقباضی و همچنین پیری و سازگاری سیستم قلبی عروقی است. گروه تحقیقاتی او از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پیشرفته برای پیگیری اهداف تحقیقاتی استفاده می‌کند.

موسسه ماکس پلانک دارای یک بازوی ترجمان قوی با سابقه اثبات شده در درمان‌های نوآورانه است که به معرفی چندین رژیم درمانی جدید عمدتاً در زمینه اختلالات ریوی منجر شده است. پرفسور براون از زمان راه‌اندازی آزمایشگاه مستقل خود در سال ۱۹۹۱ دانشجویان زیادی را در مقاطع کارشناسی کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری آموزش داده است.

او همچنین به عنوان سخنران در مدرسه بین‌المللی پژوهشی ماکس پلانک برای تحقیقات قلب و ریه که به طور مشترک توسط موسسه ماکس پلانک و دانشگاه‌های گیسن و فرانکفورت میزبانی می‌شود فعالیت می‌کند.

پروفسور براون در طول مسیر علمی خود بیش از ۲۰۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی تألیف کرده است، چندین طرح تحقیقاتی بزرگ را مدیریت و به شکل‌گیری موسسه تحقیقات قلب و ریه ماکس پلانک کمک کرده است که اکنون یکی از معتبرترین موسسات تحقیقاتی قلب و عروق در آلمان است.

تحقیقات پیشگام پروفسور توماس براون در مورد مکانیسم‌های مولکولی پرتوانی، اساس دانش روز در مورد سلول‌های بنیادی و کاربرد بالقوه آنها را ایجاد کرده است.

روند برگزاری جشنواره بین‌المللی رویان ششمین دوره جایزه دکتر کاظمی
اساسنامه جایزه دکتر کاظمی در تاریخ ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و با امضای رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی در تابستان همان سال ابلاغ شد.

در این راستا و طبق اساسنامه مصوب این جایزه، فهرست اسامی نامزدهای جایزه سال ۱۴۰۳ توسط کمیته علمی - اجرایی جایزه دکتر کاظمی مستقر در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به ریاست رئیس پژوهشگاه رویان و دبیری معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه و متشکل از سه عضو هیات علمی مرتبط با کمک داوران ملی و بین‌المللی پس از برگزاری چندین جلسه و با تصویب شورای علمی پژوهشگاه رویان تهیه و در خرداد ماه ۱۴۰۳ جهت انتخاب برنده نهایی به شورای سیاستگذاری جایزه دکتر کاظمی بر اساس ماده ۳ اساسنامه ارائه شده است.

ترکیب شورای سیاست‌گذاری جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی:‌
۱- رئیس جهاد دانشگاهی (رئیس شورا)
۲- معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری یا معاون ذیربط
۳- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا معاون ذیربط

۴- وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی یا معاون ذیربط
۵- دو نفر از اعضای حقیقی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.
و انتخاب مجدد آنها بلامانع است که در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ احکام این دو نفر شامل اشرف معینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و حسین بهاروند از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی توسط رئیس جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی امضا و صادر شد.
۶- رئیس پژوهشگاه رویان دبیر شورا
جلسه سیاست‌گذاری در تاریخ ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ در جهاد دانشگاهی با حضور تمام اعضا تشکیل شده و پس از ارائه گزارش فعالیت‌های انجام شده در کمیته علمی اجرایی، برندگان نهایی ششمین دوره جایزه انتخاب شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.