وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که واشنگتن بر اساس اقدامات تهران قضاوت می کند و دیپلماسی را بهترین راه در قبال برنامه هسته ای ایران می داند.

آمریکا: بر اساس اقدامات ایران قضاوت می‌کنیم؛ دیپلماسی بهترین راه است

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: «ما در مورد رهبری ایران بر اساس اقدامات آنها قضاوت خواهیم کرد، نه گفتارشان.»

آسوشیتدپرس نوشت که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ما مدت زیادی است که اعلام کرده ایم در نهایت دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به راه‌حل مؤثر و پایدار در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. »

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است: «با این حال، با توجه به تشدید تنش‌های ایران در سراسر جهان، از جمله تشدید تنش‌های هسته‌ای و عدم همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، در حال حاضر از چنین دیپلماسی فاصله داریم.»

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است: «اگر ایران می‌خواهد جدیت یا رویکرد جدیدی نشان دهد، باید تشدید تنش‌های هسته‌ای را متوقف کند و همکاری معنادار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کند.»

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ششم شهریور ماه ۱۴۰۳ در اولین دیدار رئیس جمهور و دولت چهاردهم، با تأکید بر اینکه به دشمن نباید امید بست و منتظر آن ماند، گفتند: این واقعیت در سخنان رئیس‌جمهور و اظهارات چند روز قبل وزیر امور خارجه نیز وجود داشت؛ البته این منافاتی ندارد که در جایی با دشمن تعامل کنیم بلکه مسئله این است که نباید به او امید بست و اعتماد کرد.

یه گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران نیز دوم شهریور ماه در گفتگوی ویژه خبری در تلویزیون در توضیح مذاکرات احیای برجام در اواخر دولت دوازدهم گفت: اواخر سال ۹۹ وقتی که آقای ترامپ شکست خورد و آقای بایدن رئیس جمهور شد آمریکا ابراز علاقه کرد که به برجام برگردد. این درخواست از طرف ایران رد نشد بلکه شرایطی برایش گذاشته شد، شرایطی که معروف شد به مواضع قطعی نظام که خود مقام معظم رهبری هم در سخنان خودشون به صراحت فرموده بودند. مجلس محترم شورای اسلامی هم قانون اقدام راهبردی را در همون حوالی تصویب کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران افزود:  از زمان درخواست آمریکایی ها مذاکرات مربوط به احیای برجام در اوایل سال ۱۴۰۰ شروع شد. در چارچوب مواضع قطعی نظام و در چارچوب قانون اقدام شش دور از مذاکرات را بنده انجام دادم که بعدا در زمان شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و مراحلی طی کرد که به هر حال به سرانجام نرسید.

عراقچی تاکید کرد: اکنون احیای آن مذاکرات به آسانی گذشته نیست این را باید همه بدانیم که شرایط بین المللی عوض شده است. در این فاصله جنگ اوکراین پیش آمده که تاثیرات عمیقی را بر نگاه امنیتی اروپایی ها و به اصطلاح ترتیبات امنیتی بین المللی گذاشته است. جنگ غزه و  کشتاری که در انجا صورت گرفته پیش آمده و شرایط منطقه را کاملا دگرگون کرده است. در خود برجام هم بعضی از تاریخ هایی که وجود داشته گذشته و لذا برجام به آن شکل که وجود داره قابل احیا نیست. به تعبیری حتما باید این سند دوباره باز شود و قسمت هایی از آن  مورد تغییر واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه احیای برجام و مذاکرات کار آسانی نیست، گفت: وقتی یک سندی باز می‌شود دوباره جمع کردنش کار بسیار سختی است. مذاکرات ۱۴۰۰ مربوط به نحوه بازگشت به برجام بود. خود برجام هیچ مذاکره‌ای نداشت اما الان یه مقدار شرایط متفاوت شده است. دیگر آنها به آن شکل نمی تواند دوباره مورد اجرا واقع شود. مذاکرات جدیدی باید شکل بگیرد. شرایط البته در اروپا سخت است. آمریکا گرفتار انتخابات است و کار آسانی نخواهد بود ولی ما همه تلاش خودمتن را خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این را یک ماموریت و تکلیف برای خودمان می‌دانیم که برای کاهش هزینه های تحریم ها بر مردم و برای رفع تحریم ها هم تلاش بکنیم. انشالله در دستور کار قرار خواهیم داد که از همه استعداد علمی و علمی کشور اعم از سیاسی و حقوقی استفاده خواهیم کرد و امیدوار هستیم که بتونیم گام مثبتی در این جهت برداریم.

عراقچی بیان کرد: خنثی سازی تحریم ها در کنار رفع تحریم ها را دنبال خواهیم کرد. خنثی سازی تحریم ها به کلیت دولت و رفع تحریم ها وظیفه اختصاصی وزارت امور خارجه است. با این حال درگیر مذاکرات فرسایشی نخواهیم شد. باید با وفاق به دنبال رفع تحریم ها باشیم و البته عجله ای برای شروع گفت‌وگوها نداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.