سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه آمریکا به استفتاده از تحریم های یکجانبه غیرانسانی به عنوان ابزاری برای مجازات جمعی مردم سوریه ادامه می دهد، خواستار رفع فوری این اقدامات زیان بار و لغو تحریم ها شد.

ایران خواستار لغو تحریم های یکجانبه آمریکا علیه سوریه شد

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت پیرامون وضعیت خاورمیانه و سوریه گفت: وضعیت بشردوستانه در سوریه همچنان وخیم است و مردم سوریه همچنان دچار مشکلات اقتصادی شدید هستند. سیاست‌زدگی کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه، که عمدتاً توسط ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی آن صورت می‌گیرد، موجب تداوم درگیری‌ها و تشدید رنج‌های مردم سوریه شده است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: علاوه بر این، ایالات متحده آمریکا همچنان به استفاده از تحریم‌های یک‌جانبه غیرانسانی به‌عنوان ابزاری برای مجازات جمعی مردم سوریه ادامه می‌دهد. این اقدامات غیرقانونی، مشکلات غیرضروری ایجاد کرده و مانع از بهبود وضعیت سوریه می‌شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر خواستار رفع فوری این اقدامات زیان‌بار است. این تحریم‌ها باید هم به‌عنوان یک تعهد قانونی و هم به‌عنوان یک الزام اخلاقی لغو شوند. به همین ترتیب، ارائه کمک‌های بشردوستانه بی‌طرف و غیرسیاسی به تمامی مناطق سوریه برای نجات جان‌ها حیاتی است.

ایروانی افزود: پروژه‌های بازیابی زودهنگام باید در اولویت قرار گیرند تا حمایت جامع ارائه داده و به جوامع کمک کنند تا بازسازی و تقویت شوند. تسهیل بازسازی سوریه و اطمینان از بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی به محل‌های اصلی سکونتشان باید بخش جدایی‌ناپذیری از هرگونه راه حل جامع برای حل درگیری کنونی در سوریه باشد.

او ادامه داد: نباید منافع میلیون‌ها پناهنده سوری برای اهداف سیاسی برخی کشورها مورد سوءاستفاده قرار گیرد. تأخیر در بازگشت آن‌ها تنها موجب تطویل رنج‌هایشان و ایجاد بار اضافی بر کشورهای همسایه می‌شود.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران از تصمیم دولت سوریه برای تمدید دسترسی سازمان ملل به گذرگاه‌های باب‌السلام و الراعی به مدت سه ماه دیگر، تا ۱۳ نوامبر، و همچنین تمدید دسترسی به گذرگاه باب‌الهوا برای مدت شش ماه دیگر که ماه گذشته به اجرا درآمد، استقبال می‌نماید.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قویاً تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، و همچنین ادامه اشغال جولان سوریه توسط این رژیم را محکوم می‌کند.

او اضافه کرد: فعالیت‌های مخرب رژیم اسرائیل در منطقه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. با حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا و حمایت سیاسی انگلستان، رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان به ارتکاب روزانه جنایات و جنایات جنگی سیستماتیک علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان بدون هیچ‌گونه مجازاتی ادامه می‌دهد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید بدون تردید رژیم یاغی اسرائیل را به دلیل فعالیت‌های شرورانه آن در منطقه محکوم کرده و اقدامات قاطعی برای مجبور کردن این رژیم تروریستی به پایان دادن به اشغال جولان سوریه، توقف تمامی اعمال تجاوز و تروریسم علیه سوریه و لبنان و پایان دادن به جنگ نسل‌کشی جاری علیه مردم فلسطین انجام دهد.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ما با نظر نماینده جمهوری عربی سوریه موافقیم که هرگونه راه حل سیاسی باید شامل پایان دادن به حضور غیرقانونی نیروهای ایالات متحده آمریکا، متوقف کردن بهره‌برداری آن‌ها از منابع سوریه، و قطع حمایت آن‌ها از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان باشد. حملات و خشونت‌های اخیر انجام شده توسط شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایالات متحده علیه غیرنظامیان بی‌گناه در دیرالزور، حسکه و مناطق دیگر در شرق و شمال شرق سوریه نگران‌کننده است.

ایروانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل سیاسی بحران سوریه است. ما از تلاش‌های نماینده ویژه حمایت می‌کنیم و از تعامل فعال وی با تمامی طرف‌های درگیر در حل این درگیری تقدیر می‌کنیم. ایران قویاً از ازسرگیری سریع جلسات کمیته قانون اساسی و تلاش‌ها برای برگزاری نهمین دور از مذاکرات قانون اساسی در بغداد عراق که از حمایت بیشتر طرف‌ها برخوردار است، حمایت می‌کند.

او افزود: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران به همراه شرکای خود در فرمت آستانه، روسیه و ترکیه، به تلاش‌های خود برای دستیابی به عادی‌سازی بلندمدت در سوریه ادامه می‌دهد. در این راستا، ما کاملاً از ازسرگیری گفتگوهای سوری-ترکی حمایت می‌کنیم و اهمیت آن را در این تلاش‌های گسترده‌تر به رسمیت می‌شناسیم.

ایروانی درباره  مسئولیت ایالات متحده آمریکا در قبال وضعیت کنونی سوریه و منطقه نیز گفت: حضور غیرقانونی نیروهای ایالات متحده آمریکا سرمنشاء اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه است که پوشش لازم برای گروه‌های تروریستی را فراهم می‌کند تا موقعیت خود را تقویت کرده و جنایات بیشتری مرتکب شوند. این حضور غیرقانونی، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه، قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله قطعنامه ۲۲۵۴ (۲۰۱۵) را نقض می‌کند. ادعای مبارزه با تروریسم به هیچ وجه نمی‌تواند این نقض‌های شدید را توجیه کند.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: ایالات متحده آمریکا به جای اقدام قاطع برای متوقف کردن این نقض‌های شدید، همچنان به این نقض‌ها ادامه می‌دهد و در عین حال، از رژیم اسرائیل حمایت می‌کند و به آن پشتیبانی نظامی، اطلاعاتی، مالی و دیپلماتیک قابل توجهی ارائه می‌دهد تا به جنایات وحشتناک خود علیه سایر ملت‌های منطقه ادامه دهد.

ایروانی در آغاز سخنانش در این نشست شورای امنیت همچنین گفت: از آنجا که این نخستین سخنرانی ما در ماه جاری است، ریاست سیرالئون بر شورای امنیت را تبریک می‌گوییم و رهبری موفق آن کشور را تا این لحظه تحسین می‌کنیم. از آقای پدرسون، فرستانده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، و خانم جویس مسویا، دستیار دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، به خاطر گزارش های مفید آنها قدردانی می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.