برای اینکه بفهمیم قیمت هر گرم طلا هنگام خرید چقدر است، باید مالیات، اجرت ساخت و همچنین سود طلافروشی را مد نظر قرار دهیم. پس از در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانیم به قیمت نهایی خرید طلا دست یابیم.

خریداران طلا بخوانند/ چطور قیمت طلا را حساب کنیم؟

به‌گزارش قدس آنلاین، خرید طلا در ۱۳ صفر حتما در هفته های اخیر به گوش شما هم خورده است. حال خرافات بوده است یا خیر نمی دانیم؛ اما آنچه که همیشه روشن است، جذابیت خرید طلا است. طلا جدای از مصارف زینتی با دیدگاه سرمایه ای خرید و فروش می شود و همواره بازار فروش خود را داشته است. در این گزارش به این موضوع می پردازیم که در زمان خرید طلا چگونه قیمت نهایی طلا محاسبه می شود و چرا برخی از طلاها اجرت بالاتری در زمان خرید دارند.

طلا در هفته های اخیر با چالش های زیادی روبه‌رو شد و در هفته اخیر رکورد گرانی را ثبت کرد. خرید طلا همواره با اما و اگرهایی روبرو بوده است و اغلب مردم در زمان خرید به دنبال این هستند که بدانند آیا قیمت طلا در آینده نزدیک گران می شود یا ارزان؟ این سوال به این خاطر است که اغلب مردم نگاه سرمایه ای به خرید طلا دارند و برای حفظ ارزش پول اقدام به خرید طلا می کنند.

قیمت طلا چگونه محاسبه می شود؟

برای اینکه بفهمیم قیمت هر گرم طلا هنگام خرید چقدر است، باید مالیات، اجرت ساخت و همچنین سود طلافروشی را مد نظر قرار دهیم. پس از در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانیم به قیمت نهایی خرید طلا دست یابیم. همچنین، روش محاسبه قیمت طلا دست دوم و قیمت طلا در زمان فروش با یکدیگر متفاوت است. در ادامه، هر یک از این موارد را به تفکیک توضیح داده و روش محاسبه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

فرمول محاسبه طلا در زمان خرید به شرح زیر است:

قیمت طلا= ۹% مالیات بر ارزش افزوده + ۷% سود طلا فروش + (وزن طلا × (اجرت ساخت + قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار))

به طور کلی قیمت طلا بر اساس هماهنگی بین اتحادیه طلا و جواهر و بانک مرکزی ایران مشخص می شود. در مورد قیمت طلا هر گونه تغییر در وضعیت سیاسی و ثبات اقتصادی بر وضعیت آن اثر گذار است. طوری‌که با افزایش تنش های سیاسی در هر کشوری، قیمت طلا به دلیل اینکه نقش پشتوانه در اقتصاد دارد، افزایشی خواهد شد. اجرت طلا دارای تنوع خاصی است و به طور معمول کارهایی که مدل‌های جدیدتری دارند، اجرت‌های بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.

در جواهرسازی، به دلیل دقت بالای کار و همچنین احتمال کسری بیشتر و استفاده از سنگ‌های قیمتی که ممکن است آسیب ببینند، اجرت‌ ها طبیعتا بالاتر است و گاهی اوقات به ۴ تا ۶ درصد قیمت طلا نیز می‌ رسد. سود طلا فروش هم معمولا بین ۵ تا ۱۰ درصد است که این پارامتر هم برای محاسبه قیمت طلا هائز اهمیت است.

جدول میزان اجرت طلا در سال ۱۴۰۳

برای سهولت در محاسبه اجرت انواع طلا، می‌توانید به جدول محاسبه اجرت طلا مراجعه کنید. در ادامه، این جدول را مشاهده خواهید کرد.

نوع طلا روش محاسبه اجرت طلا میزان اجرت طلا در بازار به طور معمول
طلای درست شده از سنگ تزیینی محاسبه اجرت طلا بدون در نظر گرفتن قیمت سنگ ۲ تا ۴۰ درصد
طلای دست اول و نو محاسبه به روش درصدی، نرخ ثابت یا ترکیبی ۲ تا ۴۰ درصد
طلای آب شده یا دست دوم مبلغی در نظر گرفته نمی‌شود مبلغی در نظر گرفته نمی‌شود
انواع سکه طلا مبلغی در نظر گرفته نمی‌شود مبلغی در نظر گرفته نمی‌شود
شمش طلا نرخ ثابت در وزن شمش طلا ضرب می‌شود این نرخ هر سال به صورت رسمی اعلام می‌شود

قیمت طلای دسته دوم چطور محاسبه می شود؟

طلای دسته دوم همان طور که از اسمش پیداست در دسته مصنوعات کار کرده قرار می گیرد. محاسبه قیمت طلا دسته دوم طبیعتا بدون اجرت ساخت محاسبه می شود و دیگر پول اجرت ساخت را نمی پردازید؛ اما خرید طلای دسته دوم ممکن است با ریسک هایی روبرو باشد و در مورد وزن و اصالت طلا کلاه سرتان برود. خرید طلای دسته دوم یا آب شده اغلب به نیت سرمایه گذاری است و فروشنده از شما هزینه ای بابت اجرت ساخت نمی گیرد.
منبع: گسترش نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.