موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی نیز به عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه آستان قدس در این دهه تمام توان خود را به کار گرفته تا به بهترین شکل از زائران مشهدالرضا(ع) میزبانی کند.

میزبانی زنانه از زائران حضرت رضا(ع)

رخت عزایی که مشهد در روزهای پایانی ماه صفر به تن می‌کند با بقیه ایام سال فرق دارد. این رخت عزای صاحب خانه است. خادم و مجاور و حتی خود زائران هم پای کار می‌آیند تا این عزادارای تمام و کمال و در شأن علی بن موسی ‌الرضا(ع) باشد.

زائران پیاده به باغ اردوگاه خاتون می‌آیند

آستان قدس رضوی در ایام پایانی ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) تمامی امکانات و... خود را به کار برده و با برنامه‌ریزی‌های از پیش انجام شده به استقبال زائران عزادار علی بن موسی ‌الرضا(ع) می‌رود.

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی نیز به عنوان یکی از مراکز زیرمجموعه آستان قدس در این دهه تمام توان خود را به کار گرفته تا به بهترین شکل از زائران مشهدالرضا(ع) میزبانی کند. این مرکز برنامه‌های ویژه خود را در چهار بخش تدارک دیده است.

نخستین بخش این برنامه‌ها موضوع پذیرایی از زائران در باغ اردوگاه خاتون است. فاطمه دژبرد، رئیس این مرکز می‌گوید: «مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با برپایی موکبی در باغ اردوگاه خاتون در دهه پایانی صفر پذیرای زائران پیاده خواهد بود. در این موکب که با مشارکت قرارگاه امام رضا(ع) راه‌اندازی شده، امکان اسکان موقت این دسته از زائران فراهم شده است. زائران می‌توانند از فضاهای در نظر گرفته شده برای استراحت نیم‌روزه‌ای که برای برادران و خواهران به صورت مجزا در سالن‌های نوآوری، رضوانه و کل محوطه باغ اردوگاه آماده شده است، استفاده کنند».

به گفته دژبرد در موکب باغ اردوگاه خاتون از زائران در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و همچنین میان‌وعده شامل چای، کیک، آبمیوه، شربت، هندوانه و... پذیرایی خواهد شد.

علاوه بر این مسئولان این موکب در بخش فرهنگی برنامه‌هایی برای زائران در نظر گرفته‌اند. وی در این ‌باره توضیح می‌دهد: «در موکب باغ اردوگاه خاتون غرفه‌های مختلفی برای خدمت‌رسانی به مجاوران و زائران پیاده حضرت رضا(ع) نیز وجود دارند. این غرفه‌ها شامل مشاوره، اعتقادی، تربیتی، خانوادگی، غرفه کودک و در کنار آن‌ها غرفه‌ای با عنوان عفاف و حجاب قرار دارد که در آن با توزیع بسته‌های فرهنگی، دینی و مذهبی، دختران با موضوع حجاب آشنا می‌شوند. ما در این فضا میزبان همه اقشار چه مجاور و چه زائرانی که از سمت توس حرکت می‌کنند هستیم و آن‌ها می‌توانند از این امکانات فرهنگی استفاده کنند». 

مراسم عزاداری و روضه‌خوانی خانوادگی همراه با حسینیه کودک نیز دیگر برنامه‌ فرهنگی است که در این ایام در باغ اردوگاه خاتون برگزار می‌شود. این برنامه پس از اذان ظهر و مغرب با حضور سخنرانان و مداحان مطرح کشوری خواهد بود.

میزبانی از زائران در خانه‌های رضوی

سال گذشته مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی پویشی با نام «خانه‌های رضوی» راه‌اندازی کرد که در آن خانواده‌های مشهدی با هماهنگی این مرکز در منازل خود از زائران میزبانی می‌کردند. امسال نیز به روال سال گذشته این پویش ادامه خواهد داشت. دژبرد در این ‌باره می‌گوید: «حجم زائران در دهه پایانی صفر بالاست و بسیاری برای یافتن محل اسکان به مشکل می‌خورند. با توجه به این موضوع و البته با هدف تقویت بحث فرهنگ میزبانی از زائران در خانواده‌های مجاوران، مرکز امور بانوان و خانواده پویش خانه‌های رضوی را راه‌اندازی کرده است. در این پویش از ظرفیت بانوان و و خانواده‌ها در خدمت‌رسانی به زائران استفاده می‌شود و مجاورانی که تمایل دارند، منازل خود را در اختیار آنان قرار می‌دهند».

بعضی از شرکت‌کنندگان در این رسم زیبا غیر از اسکان، پذیرایی از زائران را نیز به عهده می‌گیرند. وی با اشاره به این موضوع اضافه می‌کند: «سال گذشته در این پویش خداپسندانه، ۴۱۴ خانواده مشهدی در منازل خود میزبان بیش از ۲۲ هزار نفر بودند».

لازم به ذکر است افرادی که امسال علاقه‌مند به شرکت در پویش خانه‌های رضوی هستند، می‌توانند با شماره تماس‌های ۰۹۰۳۵۵۳۸۰۹۷ و ۰۵۱۳۷۶۰۷۷۲۳ داخلی ۱۱۶ تماس بگیرند و یا در لینک https://keramat.razavi.ir/keramat/evt/18 نام‌نویسی کنند.

حمایت از محافل روضه ‌الرضا(ع)

سومین برنامه مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در دهه پایانی صفر، موضوع حمایت از محافل خانگی به نام روضه ‌الرضا(ع) است. این مجالس عزاداری که در سراسر کشور در ایام شهادت امام رضا(ع) برپا می‌شوند مورد توجه این مرکز قرار گرفته‌اند. دژبرد می‌گوید: «امسال در نظر داریم از ۸هزار روضه‌الرضا(ع) در ۳۱ استان کشور حمایت کنیم. تمامی محافلی که در ایام شهادت حضرت(ع) توسط مردم و در منازلشان برگزار می‌شود توسط دبیرخانه خدمت رضوی کانون‌های بانوان و و خانواده استان‌ها شناسایی شده‌اند. مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی برای حمایت از این مجالس عزاداری، بسته‌های متبرکی شامل پرچم روضه‌الرضا(ع)، نبات و نمک، چای، برنج و اسپند در بسته‌هایی به نام «هدیه امام رئوف(ع)» در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا برای مجالس خود استفاده کنند».

بزرگ‌ترین نانوایی سنتی بر پا می‌شود

آخرین برنامه این مرکز در دهه پایانی صفر نیز توسط بانوان رقم می‌خورد. بانوان نانوا از استان‌های مختلف کشور به مشهد می‌آیند تا در ایام شهادت حضرت(ع) برای زائران و عزاداران نان محلی بپزند. رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی توضیح می‌دهد: «موضوع برنامه چهارم نیز پخت و اهدای نان نذری توسط بانوانی است که از استان‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به زائران به مشهد تشریف می‌آورند. این موضوع در راستای تقویت نقش‌آفرینی بانوان در خدمت‌رسانی برنامه‌ریزی شده است».

این بانوان که از شهرستان‌های سبزوار، درگز و گناباد و استان‌های مازندران، خراسان جنوبی، اصفهان، زنجان، سمنان، لرستان، خوزستان، گلستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، بوشهر و فارس هستند در روزهای حضورشان در مشهد میهمان آستان قدس رضوی هستند. دژبرد می‌گوید: «ان‌شاءالله در این دهه ما میزبان بیش از ۳۰۰ بانوی نانوا از ۱۵ استان مختلف کشور هستیم که در مدت پنج روز از دهم تا چهاردهم شهریور در بزرگ‌ترین نانوایی سنتی به طبخ 20 هزار نان محلی متنوع برای زائران خواهند پرداخت. تأمین آرد نیز به عهده این مرکز خواهد بود اما سایر تجهیزات مانند تنور و... که برای پخت نان محلی خود لازم دارند را خودشان تهیه می‌کنند. این نان‌ها در موکب‌های اطراف حرم مطهر رضوی توزیع خواهند شد».

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.