۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
کد خبر: 1008870

نان، ابزار جنگ غیرانسانی برای شکست مقاومت فلسطین

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا

تیراندازی دوباره سربازان ارتش اسرائیل به خودروی سازمان جهانی غذا، از برنامه هدفمند تل‌آویو برای استفاده از اهرم گرسنگی در وادار کردن مردم فلسطین به تسلیم و سازش حکایت دارد

تیراندازی دوباره سربازان ارتش اسرائیل به خودروی سازمان جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد در نوار غزه، که روز گذشته اتفاق افتاد، از برنامه هدفمند تل‌آویو برای استفاده از اهرم گرسنگی در وادار کردن مردم فلسطین به تسلیم و سازش حکایت دارد. است. رژیم‌صهیونیستی در جریان ۱۱ ماهی که از جنگ می‌گذرد بارها به گروه‌های امدادی و حقوق بشری حمله کرده و در مراحل بعد از طریق انکار یا ادعای اشتباه از زیر بار مسئولیت‌ اقداماتش گریخته است.

رویه‌ای که تل‌آویو در جلوگیری از ورود کمک‌های غذایی به باریکه غزه در پیش گرفته، در گام نخست اثبات آن است که ارتش اشغالگر به هیچ یک از قوانین بین المللی و پروتکل های بشردوستانه پایبند نمی باشد. بر اساس ماده چهارم پروتکل ژنو تمام نیروهای کمک‌رسان در میدان جنگ از مصونیت برخوردار هستند اما صهیونیست‌ها با تیراندازی و کشتار نیروهای امدادی حتی این قانون ابتدایی را زیر پا می‌گذارند. البته گذر از چهارچوب‌های جهانی در این قضیه خلاصه نمی‌شود. صهیونیست‌ها با هدف جلوگیری از انتقال واقعیت‌های جنگ غزه تاکنون ۱۷۵ خبرنگار را هدف قرار داده و به شهادت رسانده‌اند. آنها پس از شکست‌های میدانی مکرر که در عملیات طوفان‌الاقصی متحمل شده‌اند قصد دارند با چنین حرکت‌های ایذایی حقارت خود را لاپوشالی کنند.

در گام دوم به رگبار بستن خودروی سازمان جهانی غذا از برنامه پشت پرده و البته هدفمند برای تکمیل محاصره غذایی مردم فلسطین حکایت دارد. اشغالگران با آگاهی از تاثیرات چنین اقداماتی با ترویج دهش‌افکنی و ترور نیروهای کمک‌رسان و همچنین بمباران بیمارستان ها، مدارس و و دیگر اماکن مردمی، اخراج کلی جمعیت فلسطینی از غزه را هدف‌گذاری کرده اند.

این در حالی است که رژیم اشغالگر به خاطر تیراندازی مستقیم به نیروهای امدادی باید فورا از سوی شورای امنیت بازخواست و بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل محاکمه و تحت برخورد قرار بگیرد. اما به دلیل حضور ایالات متحده آمریکا، انگلستان و فرانسه در شورای امنیت و برخورداری از حق وتو این نهاد توان پیشبرد کوچکترین ابتکار عملی درباره این جنگ ویرانگر را از دست داده و به سازمانی کاملا خنثی و حتی حامی طرف متجاوز تبدیل شده است. تاکنون نزدیک به پنجاه هزار تن از ساکنین غزه در حملات اشغالگران کشته و ناپدید شده اند و اگر جامعه جهانی همچنان چشم خود را بر روی جنایات ضد انسانی تل آویو ببندد دیر نیست زمانی که قحطی بزرگ غزه را در بر گرفته و بزرگترین جنایت بشری در عصر حاضر رغم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.