موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یکی از خبرهایی که طی چند هفته اخیر در کانون توجهات بوده است، افزایش قیمت نان است. دهه دوم مرداد ماه بود که خبر افزایش قیمت نان در ۱۰ استان کشور رسانه‌ای شد.

چه خبر از افزایش قیمت نان؟ / تاکنون در چه استان‌هایی شاهد گرانی بودیم؟

به‌گزارش قدس آنلاین، یکی از خبرهایی که طی چند هفته اخیر در کانون توجهات بوده است، افزایش قیمت نان است. دهه دوم مرداد ماه بود که خبر افزایش قیمت نان در ۱۰ استان کشور رسانه‌ای شد. ۱۶ مرداد ماه بود که مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد که اصلاح قیمت نان از اواخر سال گذشته در دستور کار بود و قیمت کارشناسی نان براساس آنالیزها تعیین شده است.

وی با بیان اینکه اصلاح قیمت نان تا سقف ۲۵ درصد نرخ فعلی در بیش از ۱۰ استان کشور در دستور کار است، تصریح کرد: این مهم در استان ما نیز بعد از تأیید وزارت کشور اجرا می‌شود.

رئیس کانون صنایع آرد ایران یکی از علل افزایش قیمت نان در روزهای اخیر را، افزایش قیمت هزینه‌های نانوایی‌ها اعلام کرد و گفت:«از سال ۱۴۰۱ و با تصمیم دولت سیزدهم، قیمت نان را استانداری‌ها تعیین می‌کنند؛ و آرد هم به‌صورت سراسری قیمت‌گذاری می‌شود».

درحالی از سال گذشته اصلاح قیمت نان در بسیاری از استان‌های کشور آغاز شده که مشاهده می‌کنیم در کیفیت آن هیچ تغییری صورت نپذیرفته و نظارت درستی هم بر نانوایی‌ها اعمال نمی‌شود، البته درست است که قیمت رسمی نان از سال گذشته در برخی استان‌ها آغاز شد؛ اما به‌صورت غیر رسمی شاهد افزایش قیمت به‌شکل‌های مختلف از سوی نانوایان بوده‌ایم؛ بسیاری از نانوایی‌های با اضافه کردن مقدار کمی کنجد و یا سبزی نان را به چند برابر قیمت یارانه‌ای و به‌صورت آزاد به‌مردم می‌فروختند و این درحالی است که آرد را یارانه‌ای دریافت می‌کردند و یا اینکه وزن چانه را کمتر از نرخ مصوب درنظر می‌گرفتند.

این نکته را یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران در گفته‌هایش تایید می‌کند و می‌گوید: در شرایطی خبر افزایش ۲۵‌درصدی قیمت نان در برخی استان‌ها مطرح شده است که بسیاری از نانوایی‌ها در کشورمان، از مدت‌ها قبل نرخ نان را افزایش داده بودند، به بیان دیگر کنترل نرخ نان از دست دولت خارج شده، چراکه اصل سیاست‌های حمایتی در این سال‌ها اشتباه بوده است. در حقیقت سیاستگذار با عدم‌تغییر نرخ آرد در طول ۱۰سال اخیر، به دنبال ثبات قیمت نان بود، اما تغییرات افزایشی قیمت نان در این مدت نشان می‌دهد چنین سیاست و تصمیمی در حوزه آرد، اشتباه بوده است. 

رئیس کانون صنایع آرد ایران اظهار می‌دارد: متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل عدم‌تغییر نرخ رسمی نان متناسب با نرخ تورم و تغییرات قیمتی محصولات سایر کسب‌وکارها، شاهد برخی تخلفات در صنف نانوایی بوده‌ایم.

چه استان‌هایی قیمت نان را افزایش داده‌اند؟

پس از اعلام این خبر شاهد انتشار خبرهایی از افزایش قیمت در استان‌های مختلف بودیم به‌طوری که سیدحسین خوانساری، مدیرکل غله استان همدان در همان روز اعلام کرد که نان در همدان از امروز(۱۶مرداد ماه) با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد، بنابرای از امروز نان با نرخ جدید پخت می‌شود.

پس از همدان سایر استان‌ها همچون مدیرکل غله استان لرستان اعلام کرد که بر اساس نرخ جدید از مجموع ۱۸ نوع نان قابل پخت در استان، قیمت ساجی ماشینی و تافتون ماشینی هر کدام ۱۰ درصد و نرخ مابقی نان‌ها نیز ۲۵ درصد بیشتر شده است.

مسئولان هرمزگانی و خراسان شمالی هم از افزایش نرخ تا ۲۵ درصد و مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمان هم از افزایش ۲۲ درصدی در نان لواش ۲۲ درصد و ۲۵ درصدی در سایر نان‌ها خبر دادند.

همچنین سیدعلیرضا عراقی، رییس اتحادیه نانوایان یزد هم در همان روزها گفت: قیمت نان در یزد تاکنون هیچ گونه افزایشی نداشته و هر گونه اعمال تغییر فقط در سیستم دستگاهی و خودپرداز نانوایی‌ها و از تهران اقدام می‌شود، البته طی پیشنهاد این اتحادیه مقرر شده بود تا افزایش ۳۵ الی ۵۰ درصدی در قیمت نان را داشته باشیم؛ اما به صورت دستوری با افزایش ۲۵ درصدی در تهران موافقت شد و در یزد نیز با افزایش سه رقم نان موافقت نشده، بنابراین فقط درصد کمی افزایش خواهد داشت.

به‌گفته وی قیمت نان در این استان بیش از ۴۰ درصد کمتر از تهران و استان‌های همجوار است و همین باعث شده مشکلاتی در صنف نانوایی وجود داشته باشد و در صورت عدم افزایش قیمت این صنف با مشکل مواجه خواهد شد به‌همین منظور درخواست حداقل افزایش ۵۰ درصدی را داده بودیم؛ اما ۲۵ درصد موافقت صورت گرفته است، قیمت نان در استان اصفهان هم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران شده است.

قیمت نان به‌صورت رسمی در تهران گران نشده

اما امروز محمد علی‌مهری، معاون امور اقتصادی استانداری تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ نان قرار است در تهران تغییر کند یا خیر، گفته که هنوز در خصوص اصلاح قیمت نان در استان تهران در این استانداری تصمیم‌گیری نشده است.

این درحالی است که گفته می‌شود نرخ نان در برخی نانوایی‌های این شهر هم افزایش قیمت به‌خود دیده است. محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درباره افزایش نرخ نان سنگک گفت: اتحادیه یک جلسه با استانداری تهران داشت؛ اما هنوز تصمیمی درباره تغییر قیمت اتخاذ نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی در پاسخ به این پرسش که در سایر استان‌ها تغییر اعمال شده است یا خیر، اظهار کرد: بین ۱۵ تا ۲۰ استان مانند اصفهان، اردبیل، لرستان و… نرخ نان سنگک بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.