موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

یک جمعیت شناس تاکید کرد: نبود امنیت اقتصادی و اجتماعی از مسائلی است که دولت ها باید به آن بپردازند تا با رفع آن ها، ازدواج بهنگام صورت بگیرد.

یک جمعیت شناس بیان کرد؛ راه ازدواج بهنگام و افزایش جمعیت

شهلا کاظمی پور، در پاسخ به این که تا چه میزان سیاست های تشویقی در قانون جوانی جمعیت می تواند در اجرای آن موثر باشد و موجب افزایش باروری و در نتیجه افزایش جمعیت شود، گفت: در مورد سیاست های جمعیتی بحثی که وجود دارد این است که جمعیت ایران کاهش پیدا کرده و به سمت سالمندی می رود و حتما باید باروری افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: دولت گذشته برای اینکه این باروری افزایش پیدا کند، قانون جوانی جمعیت را تصویب کرده است که ۸۰ تا ۹۰ درصد این قانون مربوط به موضوعات رفاهی مادر و فرزند است که در گذشته هم اجرا می شده است.

این جمعیت شناس درباره سیاست های تشویقی در قانون جوانی جمعیت گفت: بخشی از این سیاست ها شامل پرداخت وام است که اگر به درستی اجرا نشود، ممکن است اثر منفی داشته باشد.

کاظمی پور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره افزایش باروری گفت: آنچه که همه معتقد هستیم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم، این است که برای افزایش باروری، باید ازدواج به موقع و به هنگام داشته باشیم که این کار با دادن وام، زمین و مرخصی زایمان و ... اجرا شدنی نیست و این موارد پاسخگو نخواهد بود.

وی ادامه داد: هر دولتی هم که مستقر می شود و روی کار می آید، باید سیاست های زیربنایی را تقویت کند. آنچه که در کشور ما دغدغه جوانان و خانواده ها است و موجب می شود با وجود اینکه جوانان علاقه مند به ازدواج هستند، اما ازدواج شان به تاخیر بیفتد و فرزندی نداشته باشند یا فرزندآوری شان به تاخیر بیفتد با وجود اینکه دلشان می خواهد که بچه داشته باشند، موضوعات اقتصادی است.

این جمعیت شناس با بیان اینکه دولت‌ها به ویژه دولت‌ چهاردهم باید زیربنای های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را تقویت کند، تاکید کرد: نبود امنیت اقتصادی و اجتماعی از مسائلی است که دولت ها باید به آن بپردازند تا با رفع آن ها ازدواج به هنگام صورت بگیرد. این موضوعات جزو رسالت دولت ها است، نه اینکه افزایش قیمت های ناگهانی رخ دهد، حقوق ها دیگر کفاف هزینه های زندگی را ندهد.

کاظمی پور با بیان اینکه سالمندی جمعیت در بیست سال آینده کاملا محرز است، گفت: چه باروری را افزایش دهیم و چه باروری را افزایش ندهیم، سالمندی جمعیت یک موضوع محتوم و محرز است، اما اینکه آینده چه خواهد شد همه ما امیدمان به این است که دولت چهاردهم یک رفرم یا تغییر ایجاد کند ما نباید نگاه منفی داشته باشیم و بگوییم همینطور خواهد ماند، بلکه باید امیدوار باشیم و ان شالله بهتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.