موکب رسانه‌ای امام رضا(ع)

باز هم انتشار ویدئویی از خشونت و حیوان آزاری در یکی از جاده های کشور، ضرورت درمان اختلالات روانی در جامعه را مورد توجه قرار داد.

آدم‌ها چرا حیوان آزاری می کنند؟! / اختلالی که از کودکی رشد می‌کند

به گفته کارشناسان یکی از اختلالات شخصیت که موجب حیوان آزاری می شود اختلال شخصیت ضد اجتماعی است که حتی از کودکی شروع می شود و در نوجوانی به اوج خود برسد.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: حیوان آزاری نوعی رفتار سادیسمی محسوب می شود همانند هر نوع رفتار سادیسمی که به آزار دیگران اعم از حیوان یا انسان می انجامد. این رفتار نیز جنبه های بیمارگونه دارد به همین دلیل در تمام دنیا توجه ویژه ای به آن می شود.

دکتر عطاالله محمدی می گوید: البته افراد متفاوت با گرایش های گوناگون و با مشکلات و اختلالات متفاوتی ممکن است دست به حیوان آزاری بزنند؛ که عده ای از آن ها اختلال شخصیت دارند.

حیوان آزاری، بازتابی از خشم درونی افراد

 روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران ادامه می دهد: یکی از اختلالات شخصیتی که موجب حیوان آزاری می شود اختلال شخصیت ضد اجتماعی است که از کودکی شروع می شود و در نوجوانی به اوج خود می رسد.

محمدی؛ خشم درونی را در بروز چنین رفتارهایی دخیل می داند و می افزاید: در واقع حیوان آزاری، بازتابی از خشم درونی افراد است. خشمی که درون آنان است گاهی ممکن است از نظر روانی جابه جا شود و نتوانند آن را نسبت به افراد یا چیزهای دیگر نشان دهند بنابراین آن را نسبت به حیوانات بروز می دهند.

وی بیان می کند: چنین رفتارهایی بیشتر جنبه اختلال شخصیت دارد تا بیماری روانی. بیماری روانی افت و خیز دارد و خوبتر و بدتر می شود اما اختلال شخصیت هرگز خوب شدنی نیست و ادامه دارد و چنانچه هم درمان شود بسیار سخت و دشوار است.

میل به حیوان آزاری در افراد خودشیفته

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اختلال شخصیت خودشیفته می گوید: یکی دیگر از اختلالات شخصیت که ممکن است موجب حیوان آزاری شود، اختلالات شخصیت خودشیفته است. بنابراین در افراد خودشیفته گرایش به حیوان آزاری وجود دارد.

محمدی ادامه می دهد: برخی ماجراجو هستند و جنبه های ماجراجویی شخصیت شان بالاست. این افراد ممکن است حیوان آزار نباشند اما علاقه به شکار دارند و آن را به عنوان یک رفتار جامعه پسندتر و قانونی تر انجام می دهند. بنابراین شکارچیان اغلب افراد ماجراجو هستند و نمی شود آنان را اختصاصا حیوان آزار تلقی کرد اما ممکن است بین آنان فردی باشد که دست به حیوان آزاری نیز بزند.

تنبیهات خشن در کودکی

روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران می گوید: عده ای نیز از کودکی مورد بدرفتاری از جمله تنبیهات خشن یا سوءاستفاده جنسی از سوی نزدیکان خود قرار گرفته اند که این افراد نیز ممکن است دست به حیوان آزاری بزنند.

محمدی می گوید: حیوان آزاری هم درباره حیوانات خانگی و اهلی و هم حیوانات وحشی صورت می گیرد اما جانواران وحشی کمتر در دسترس هستند و خودشان خطرناکند بنابراین حیوان آزاری بیشتر درباره حیوانات اهلی و خانگی مثل جوجه، سگ، گربه و غیره اتفاق می افتد.

حیوان آزاری به نام خفاش شب

روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران با اشاره به پرونده محمد بیجه و مصاحبه ای که با خفاش شب داشته است خاطرنشان می کند: بیجه اختلال شخصیت ضد اجتماعی داشت و یکی از کارهایش این بود که به سگ ها ماده ای تزریق می کرد و آنان را می کشت؛ بنابراین افرادی مانند خفاش شب یا محمد بیجه کسانی هستند که در پرونده آنان ردپایی از حیوان آزاری های متعدد نیز دیده شده بود که همان حیوان آزاری ها مقدمه ای برای ارتکاب قتل های متعدد توسط آنان شده بود.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

محمدی درباره درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی اذعان می کند: این اختلال با دشواری بسیار زیادی قابل درمان است چراکه این افراد نمی پذیرند که بیمار هستند و اختلال دارند بنابراین متقاعد کردن آن ها به این که مشکل دارند خیلی سخت است.

آمار چه می گوید؟

روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران می گوید: آمار مشخصی درباره تعداد حیوان آزاری در جامعه ایران در دسترس نداریم اما پدیده حیوان آزاری در مردها بیش از زنان است و دلیل آن ممکن است مسائل فرهنگی باشد یعنی به لحاظ فرهنگی، مردها پرخاشگر هستند چون در جامعه اجازه پرخاشگری بیشتری به آنان داده می شود بنابراین بیش از زنان دست به حیوان آزاری یا دیگر آزاری می زنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.