دادستان کل آمریکا در اظهاراتی مدعی شدت گرفتن «حملات ایران برای تاثیرگذاری» بر کارزارهای انتخاباتی آمریکا شد.

دادستان کل آمریکا مدعی مداخله ایران در انتخابات این کشور شد

«مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا، شامگاه چهارشنبه در اظهاراتی خصمانه، به کشورهای ایران، چین و روسیه تاخت.

او در ابتدا به روسیه حمله‌ور شد و گفت: «حلقه درونی پوتین به شرکت‌های روابط عمومی روسی دستور داده تا اطلاعات نادرست را به عنوان بخشی از برنامه تأثیرگذاری بر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تبلیغ کنند. شبکه آر تی و کارکنان آن طرحی را برای شرکت مستقر در تنسی برای انتشار محتوای مطلوب برای دولت روسیه اجرا کردند.»

گارلند همچنین با اتخاذ موضعی علیه سه کشور «چین»، «روسیه» و «ایران»، مدعی شد و گفت: «ما در برابر تهاجم و تلاش‌های روسیه، چین یا هر بازیگر خارجی دیگری همچون ایران که در پی مداخله در انتخابات ما هستند بی واکنش باقی نخواهیم ماند و بی‌امان با آن کشورها مقابله خواهیم کرد.»

وی در آخر، بدون ارائه هرگونه سندی گفت: «در برابر تلاش‌های تهاجمی فزاینده ایران برای تأثیرگذاری بر کارزارهای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ هشدار می‌دهم.»

اظهارات دادستان کل آمریکا درحالی است که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک، ۳۰ مرداد اعلام کرد اگر دولت آمریکا درباره ادعای دخالت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور صادق است، اسناد خود را ارائه کند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به رسانه‌های آمریکایی درباره بیانیه مشترک نهادهای اطلاعاتی و سایبری درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با تاکید بر اینکه «چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است» اعلام کرد: همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد. اگر دولت آمریکا در این ادعا صادق باشد، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کنند.

پیشتر سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در بیانیه‌ای و بدون ارائه شواهد مدعی شدند اطمینان دارند ایران مسئول هک ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست و گفتند این نفوذ سایبری را بخشی از تلاش گسترده‌تر تهران برای مداخله در سیاست آمریکا و به‌طور بالقوه شکل دادن به نتیجه انتخابات می‌دانند.

مقامات فدرال مدعی‌اند که هک و فعالیت‌های مشابه به منظور ایجاد اختلاف، سوءاستفاده از شکاف در جامعه آمریکا و احتمالا تأثیرگذاری بر نتیجه انتخاباتی است که ایران آن را به‌ویژه از نظر پیامدی که می‌تواند بر منافع امنیت ملی‌اش داشته باشد، تأثیرگذار می‌داند.

اف‌بی‌آی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و امنیت سایبری و آژانس امنیت زیرساخت در بیانیه مشترک خود مدعی شدند: ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده ایران در این دوره از انتخابات بوده‌ایم که به‌ویژه، عملیات‌های نفوذی که عموم مردم آمریکا را هدف قرار می‌دهد و عملیات سایبری که کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری را هدف می‌گیرند، در برمی‌گیرد.

ایالات متحده تاکنون جزئیاتی را که نشان می‌دهد چگونه به این نتیجه رسیده که ایران مسئول هک است، ارائه نداده و همچنین ماهیت اطلاعاتی را که ممکن است از کارزار ترامپ به سرقت رفته باشد، مشخص نکرده است.

اما در این بیانیه ادعا شده است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اطمینان دارد ایرانی‌ها از طریق مهندسی اجتماعی و تلاش‌های دیگر به دنبال دست یافتن به افرادی بوده‌اند که به ستادهای انتخاباتی هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دسترسی مستقیم دارند.

همچنین در این بیانیه ادعا شده است که تلاش‌ها این چنینی برای تاثیر بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیز جدید نیست و ایران و روسیه پیش از این هم از تاکتیک‌های مشابه برای دخالت در انتخابات در دوره‌ای گذشته استفاده کرده بودند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.