بر اساس یک بررسی جامع که به سفارش سازمان جهانی بهداشت انجام شده، به نظر نمی‌رسد استفاده از تلفن همراه خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش داده باشد.

کدام نسل از گوشی‌های هوشمند برای سلامتی خطرناکند؟

به گزارش قدس آنلاین، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۱۱ هشدار داد که تلفن‌های همراه «احتمالاً برای انسان سرطان زا هستند» و بازوی تحقیقاتی آن از آن زمان تاکنون مطالعات گسترده‌ای را در مورد پیوندهای احتمالی انجام داده است.

اما براساس یک بررسی جامع که به سفارش سازمان جهانی بهداشت انجام شده، به نظر نمی‌رسد استفاده از تلفن همراه خطر ابتلا به سرطان مغز را افزایش داده باشد.

بر خلاف تشعشعات یونیزه‌کننده که در اشعه ایکس پزشکی و پرتوهای خورشید یافت می‌شود، تلفن‌های همراه تشعشعات غیر-یونیزه‌کننده ساطع می‌کنند که فرکانس و انرژی آن به حدی پایین است که باعث آسیب به دی‌اِن‌اِی نمی‌شود.

با وجود افزایش محبوبیت تلفن‌های همراه و سایر فناوری‌های بی‌سیم که از فرکانس‌های رادیویی مشابه - از جمله رادیو، تلویزیون و مانیتورهای کودک استفاده می‌کنند - افزایش مشابهی در بروز انواع سرطان مغز، سرطان خون یا سرطان‌های هیپوفیز یا غدد بزاقی مشاهده نشده است.

این نتیجه از یک فراتحلیل منتشر شده در مجله علمی «Environmental International» بدست می‌آید که ۶۳ مطالعه انجام شده در طول دو دهه را بررسی می‌کند.

مارک الوود، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد افتخاری اپیدمیولوژی سرطان در دانشگاه اوکلند، اظهار داشت: «در خصوص ارتباط تلفن‌های همراه و سرطان‌های مغز، ما هیچ خطر افزوده‌ای نیافته‌ایم.»

اگر مدت زمان قرارگیری در برابر تشعشعات تلفن همراه زیاد باشد چطور؟

مارک الوود خاطرنشان ساخت که «حتی با بیش از ۱۰ سال در معرض بودن و سپری کردن بیشترین زمان یا تعداد تماس‌ها، بازهم هیچ خطری افزوده مشاهده نکردیم.»

این یافته‌های جدید به دنبال یک مطالعه گسترده دیگر به دست آمده است که آن هم نشان داد که افرادی که اغلب از تلفن همراه خود استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که به ندرت از تلفن همراه خود استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مغز نیستند.

این تجزیه و تحلیل حدود ۲۵۰ هزار نفر را به مدت ۷ سال در سوئد، بریتانیا، دانمارک، هلند و فنلاند مورد بررسی قرار داد.

در مجموع، نتایج به دست آمده به این مفهوم کمک می‌کند که برای اکثریت قریب به اتفاق مردم، تلفن‌های همراه در خطر ابتلا به سرطان مغز نقشی ندارند.

در مورد تومورها چطور؟

آسلاک هاربو پولسن، محقق ارشد موسسه سرطان دانمارک به بخش سلامت یورونیوز گفت: «این نتایج مقوم یافته‌های پیشین ماست.» تحقیقات هاربو پولسن در دانمارک که شامل حدود ۳۵۸ هزار مشترک تلفن همراه بود، در این فراتحلیل گنجانده شد، اما او در ایم مطالعه جدید نقشی نداشت.

او گفت: «به نظر نمی رسد ارتباط قوی بین استفاده از تلفن همراه و خطر ابتلا به این تومورها در جمعیت عمومی وجود داشته باشد.»

هاربو پولسن گفت: سوال اصلی این است که آیا ممکن است تأثیری بر بخشی از افراد، به عنوان مثال، کاربران طولانی مدت تلفن همراه داشته باشد یا خیر. با این حال، او تاکید کرد که هرگونه تاثیر بالقوه همچنان «بسیار نادر» خواهد بود.

هاربو پولسن همچنین بیان کرد: در تحقیقاتی که در مورد خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با تلفن‌ها انجام می‌شود، معمولاً مشخص نیست که آیا این ارتباط به دلیل تشعشعات بوده، یا به دلیل قرار گرفتن در معرض نور در شب بوده و یا اصلا علت دیگری داشته است.

تشعشعات فایو جی که قوی تر از نسل‌هاس قبلی است؛ چطور؟

نکته قابل توجه این است که این مطالعه جدید شامل داده‌های مربوط به دو دهه گذشته تا سال ۲۰۲۲ میلادی است، دوره‌ای که شبکه‌های نسل پنجم یا «فایو جی – ۵G» - که در طیف‌های فرکانس بالاتر نسبت به نسل‌های قبلی کار می‌کردند - هنوز نسبتاً جدید بودند.

با این حال، تشعشعات شبکه‌های فایو جی نیز همچنان غیریونیزه‌کننده محسوب می‌شوند و نویسندگان این مطالعه معتقدند که مردم نباید نگران باشند.

منبع: آنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.