۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹
کد خبر: 1010277

پیروزی امنیتی ایران در شمال عراق

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس غرب آسیا

اتحادیه میهنی کردستان عراق نیروهای سه حزب تروریستی کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و کومله سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران را مجبور به تخلیه مقرهای خود کرده است. این مکان‌ها در زرگویز و بانه گه‌وره و زرگویزله قرار داشته‌اند.

نکته مهم این است که اجازه انتقال سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین نیز به آن‌ها داده نشده است و در عمل خلع سلاح شده‌اند. در این خصوص چند نکته باید ذکر شود. 
۱️- گروه‌های تروریستی کرد به ظاهر در حال جنگ مسلحانه با ایران نبودند و مدعی بودند تسلیحات خود را برای حفظ امنیت اعضایشان به‌کار می‌گیرند اما در عمل اقدامات تروریستی و امنیتی در ایران مرتکب می‌شدند.
۲️- فشار ایران به دولت عراق زمانی افزایش یافت که مشخص شد کومله در همکاری با اسرائیل در پی انجام اقدامات خرابکارانه در عمق خاک ایران ( به طور نمونه کارخانه هواپیماسازی اصفهان) است.
۳️ - همچنین نقش علنی کومله در آشوب‌ها و شرارت‌های پس از فتنه (زن، زندگی، آزادی) سبب شد جمهوری اسلامی یک موافقت‌نامه امنیتی با دولت عراق امضا کند و علاوه بر خلع سلاح و برچیدن پایگاه‌های تروریست‌ها در مرز با خود، استقرار نیروهای دولت عراق در مرز فیمابین را خواستار شود.
۴️- گروه‌های تروریستی کُرد به خصوص کومله کردستان ایران ( به ریاست عبدالله مهتدی) درصدد بودند در سالگرد مرگ مهسا امینی، اقداماتی آشوبگرانه و ضدامنیتی را مرتکب شوند و دستگاه‌های امنیتی و نظامی ایران نیز به همین دلیل در ماه‌های اخیر فشار خود را به دولت عراق، اقلیم کردستان و حزب اتحادیه میهنی افزایش دادند تا جایی که قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان به آن‌ها اعلام کرد مسئولان اقلیم دیگر توان تحمل فشارهای ایران را ندارند.
۵️- این رخداد یک پیروزی بزرگ امنیتی برای ایران است که می‌تواند موجب ثبات و امنیت بهتر مرزهای غربی و کاهش اقدامات تحریک به جدایی‌طلبی شود.
همچنین سرویس امنیتی اسرائیل نیز که با کمک گروه‌های تروریستی از این مناطق به هدایت آشوب و ترور مبادرت می‌کرد، محدودیت بیشتری در برابر ایران پیدا خواهد کرد؛ زیرا در عمل محدوده مرزهای امنیتی جمهوری اسلامی، گسترش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.