پیشنهاد سردبیر

ده‌ها پیام مردمی ارسال شده از سوی پاکبان ها به قدس خراسان، بازگوکننده رنج انسان‌هایی است که برای شنیده شدن صدایشان دست نیاز به طرف رسانه دراز کرده‌اند.

قصه‌ای پرغصه با وعده‌های امیدبخش

به گزارش قدس خراسان، «برای دریافت حق و حقوقمان به شهرداری رفتیم. مسئولان به جای اینکه به حرف‌های ما گوش کنند ما را پشت درهای بسته نگه داشتند و تهدیدمان کردند که اگر اعتراض کنیم اخراجمان می‌کنند»، «مگر ما آدم آهنی هستیم که شب‌ها با گاری و فرغون زباله‌گیری کنیم و روزها کوچه‌ها و خیابان‌ها را تمیز کنیم؟ کسی به فکر کارگران شهرداری نیست؟» این پیام‌ها بخش کوچکی از ده‌ها پیام مردمی ارسال شده به قدس خراسان و بازگوکننده رنج انسان‌هایی است که برای شنیده شدن صدایشان دست نیاز به طرف رسانه دراز کرده‌اند. 

با انتشار هرچه بیشتر پیام‌های مردمی با مضمون مشکلات پاکبان‌ها، حجم پیام‌های دریافتی در خصوص این موضوع افزایش یافت و اندک‌اندک زوایای دیگری از این موضوع مشخص شد.
مخاطب قدس خراسان نوشت: «با اینکه هر ماه پول بیمه از حقوق ما کسر می‌شود اما الان ۲۰ روز است که سابقه بیمه برای ما رد نشده و برای پرداخت هزینه‌های درمانی با مشکل روبه‌رو هستیم»، مخاطب دیگری پیام داده «صدای پاکبان‌ها را به گوش مسئولان برسانید. هر ماه مبلغ حقوق‌ها با ماه دیگر فرق دارد. فروردین‌ماه ۱۶میلیون تومان حقوق دریافت کردیم و از ماه بعد کمتر و کمتر شد تا شهریور که حقوق به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. با دو بچه مدرسه‌ای و کرایه‌خانه ۵میلیون تومانی باید چکار کنیم؟» 
پاکبان دیگری به تریبون مردمی قدس خراسان گفت: «ازعید تا الان نه حقوق مناسب دریافت کرده‌ایم و نه سابقه بیمه ما به درستی ثبت شده است. رفتگران شهرداری مشهد دارند زیرپا له می‌شوند و کسی پاسخگو نیست».

اضافه‌کاری‌هایی که ثبت نمی‌شوند!
یک پاکبان گله‌مند با این امید که شاید بازگو کردن مشکلات همکارانش موجب گره‌گشایی از کار آن‌ها شود و به شرط پنهان ماندن هویتش حاضر به مصاحبه می‌شود. او به ساعت‌های طولانی کار، پرداخت نشدن حقوق کافی و اجرای نادرست وضعیت اضافه‌کاری پاکبان‌ها اشاره و بیان می‌کند: براساس ماده۵۲ قانون کار، کسانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول هستند باید روزی ۶ ساعت کار کنند اما پاکبان‌ها روزی هشت ساعت کار می‌کنند که به  ۶۰ ساعت اضافه‌کاری در ماه می‌رسد. حقوق این ۶۰ ساعت پرداخت نمی‌شود. بسیاری از پاکبان‌ها از ساعت ۲ تا ۶ صبح هم مشغول خدمات‌رسانی هستند اما در ثبت اضافه‌کاری  فقط دو ساعت از این زمان لحاظ می‌شود.
این پاکبان از نبود امنیت شغلی برای پاکبان‌هایی که به صورت قراردادی مشغول به کار هستند می‌گوید و ادامه می‌دهد: نیروهای قراردادی هر لحظه امکان دارد شغلشان را از دست بدهند و در صورت ادامه کار نیز تفاوت چشمگیری میان مزایای آن‌ها با نیروهای رسمی وجود دارد. شرکت‌های پیمانکاری که طرف قرارداد شهرداری مشهد هستند، در حال حاضر بیشتر حالت تشریفاتی دارند و بیشتر آن‌ها ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب ندارند و پاکبان‌ها خودشان باید با فرغون، گاری یا به صورت دستی اقدام به زباله‌گیری کنند.
او در خصوص مشکلات بیمه پاکبان‌ها می‌گوید: ثبت نشدن سابقه بیمه و پرداخت هزینه‌های درمانی به طور مستقیم توسط خود پاکبان‌ها، موجب شده آن‌ها برای دریافت خدمات درمانی با مشکل مواجه شوند. 
این پاکبان رد کردن حق بیمه براساس حقوق دریافتی و نه براساس پایه حقوق را خواسته بعدی پاکبانان معترض بیان و اضافه می‌کند: در حال حاضر اگر پاکبانی حقوق ۱۵میلیون تومانی دریافت می‌کند حق بیمه او براساس حقوق پایه که مبلغ کمتری است تعیین می‌شود و این موضوع در زمان بازنشستگی پاکبان‌ها مشکل‌ساز می‌شود چون براساس مبلغ واقعی حقوق دریافتی آن‌ها محاسبه نشده و بالطبع مبلغ کمتری به عنوان حقوق بازنشستگی برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود.
او ناتوانی مالی پاکبان‌هایی که در شرف بازنشستگی هستند را مشکل بعدی می‌خواند و می‌گوید: بسیاری از پاکبان‌هایی که قرار است بازنشسته شوند توان پرداخت هزینه سختی کار برای بازنشستگی را ندارند و باید به سراغ شرکت‌های پیمانکاری  بروند و تقاضا کنند که به آن‌ها کمک شود تا بتوانند بازنشسته شوند.

پاکبان‌ها به خدمات شهرداری اشراف ندارند
پیام‌های پاکبان‌ها آن‌قدر زیاد بود که برای مطرح کردن خواسته‌هایشان با رئیس اداره نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت‌وگو می‌کنم. پیمان عزیزی به عنوان کسی که فهرست حقوق ۶هزار پاکبان را آماده می‌کند با بیان اینکه شهرداری مشهد در پرداخت حقوق پاکبان‌ها بسیار دقیق است، می‌گوید: شهرداری مشهد تنها شهرداری در ایران است که در آن پرداخت حقوق پاکبان‌ها مستقیم به وسیله خود شهرداری صورت می‌گیرد. ما تأکید داریم که حتی یک ریال هم از حساب آن‌ها کم نشود. بعضی از پاکبان‌ها نسبت به بعضی قوانین خاص، قوانین تأمین اجتماعی یا خدماتی که از سمت ما دریافت می‌کنند آگاهی کامل ندارند و این اشتباه برای آن‌ها پیش می‌آید که حقوق آن‌ها نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. مسئولان شهرداری درهنگام مراجعه این افراد ریزبه‌ریز جزئیات فیش حقوقی را برای آن‌ها تشریح می‌کنند تا ابهامات آن‌ها برطرف شود. این فیش حقوقی هر ماه در اختیار پاکبان‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها خیلی راحت می‌توانند آن را بررسی کنند.

محاسبه براساس روزهای تعطیلی و اضافه کار، عامل تغییر رقم حقوق‌ها
او می‌افزاید: در قانون کار بابت حقوق جمعه‌کاری، درصدی مشخص و بابت تعطیل‌کاری هم درصدی مشخص در نظر گرفته شده است. در فروردین حدوداً هفت روز تعطیل رسمی و پنج جمعه داشتیم و حقوق هر فرد در هر ماه بر اساس همین شاخص‌ها تعیین می‌شود و طبیعی است که مبلغ حقوق هر ماه به نسبت ماه دیگر تفاوت‌هایی داشته باشد. در ایام فروردین، در بعضی مناطق نزدیک حرم اضافه‌کاری‌هایی برای نیروها در نظر گرفته شد و کارگران شهرداری بیشتر کار کردند. البته حق اضافه‌کاری نیز برای آن‌ها پرداخت شد. به همین دلیل قاعدتاً حقوق پاکبان‌ها در فروردین‌ماه افزایش پیدا کرده است. 
رئیس اداره نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: تشریح و توضیح محاسبه حقوق‌ها در تمام ماه‌های سال به همین شیوه انجام می‌گیرد و من نمی‌پذیرم که هرماه حقوق پاکبان‌ها کمتر می‌شود و کسی پاسخگو نیست. بابت حقوق این ۶هزار نفر من شخصاً پاسخگو هستم.

میزان سنوات کاری عامل دیگر تعیین حقوق پاکبان‌ها 
او در پاسخ به گلایه پاکبان‌ها از تفاوت حقوق آن‌ها با یکدیگر عنوان می‌کند: مطابق حقوق قانون کار اگر کارگری در کارگاهی سابقه کار داشته باشد آیتمی به عنوان سنوات کاری دریافت می‌کند. این قانون را شهرداری مشهد برای تمام پاکبان‌ها اجرا کرده و حقوق آن‌ها دقیقاً مطابق قانون کار پرداخت می‌شود. یعنی اگر یک نفر در شهرداری مشهد یک سال سابقه کار دارد، مطابق با یک سال سنوات‌کاری حقوق دریافت می‌کند بر همین اساس نمی‌توان توقع داشت که حقوق همه افراد با یکدیگر برابر باشد.
عزیزی تأکید می‌کند: از لحاظ حق اولاد، جمعه کاری، تعطیل کاری، اضافه کاری و شب کاری پاکبان‌ها، ریالی از حقوق آن‌ها کم نمی‌شود و خیلی راحت می‌توان برای اثبات این موضوع از اداره کار استعلام گرفت و تعداد شکایت‌های کارگرهای شهرداری مشهد، صرفاً بابت حق و حقوق را بدست آورد.

قانون، عامل اصلی استخدام رسمی پاکبان‌ها 
استخدام نشدن نیروهای با سابقه و استخدام رسمی از خانواده ایثارگران موضوع دیگری بود که در پیام‌های مردمی زیاد تکرار شده بود، مسئله را با این مسئول شهرداری مطرح می‌کنم. رئیس اداره نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد توضیح می‌دهد: شهرداری مشهد مکلف بود براساس قانون، افرادی را که از خانواده‌های ایثارگران بودند استخدام کند و در خیلی از ارگان‌ها این اتفاق افتاد و ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر بر همین اساس در شهرداری مشهد استخدام شدند. از زمانی که براساس این سیستم افرادی در شهرداری مشهد استخدام شدند بقیه پاکبان‌ها نیز انتظار دارند که استخدام رسمی شوند.

سیاست جدید تأمین اجتماعی عامل اصلی مشکلات بیمه پاکبان‌ها
وی درباره گلایه پرداخت نشدن حق بیمه پاکبانان از سوی شهرداری مشهد می‌گوید: سازمان تأمین اجتماعی از ماه گذشته به شکل سراسری و کشوری هزینه بیمه‌ها را به صورت کلی و نقد از پیمانکاران می‌گیرد، در صورتی که در گذشته این مبالغ به صورت اقساطی تأمین می‌شده، این سیاست به این دلیل که ممکن است چک‌های پیمانکاران دیرتر از موعد مقرر نقد شود از سوی تأمین اجتماعی در پیش گرفته شده است. البته ما این مورد را نمی‌پسندیم و پیگیر این موضوع بودیم و در حال حاضر فهرست تمام پیمانکاران ما به روز و مشکل بیمه پاکبانان برطرف شده است.
پیگیری‌هایم نشان می‌دهد در حال حاضر مشکل بیمه درمانی پاکبانان برطرف شده، اما موضوع ثبت سابقه بیمه اصلی برای پاکبانان همچنان نیازمند توجه جدی است.
وعده جلسه پاکبان‌ها با مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد داده شده است که امیدوارم نتیجه این جلسه در هفته جاری به رفع مشکلات و گلایه‌های جدی این قشر زحمتکش در شهرداری مشهد بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.