پیشنهاد سردبیر

نگرانی رسانه‌های غربی از جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس، موجب اعتراف به قدرت بالای لبنان و ایران شده و آنها اندیشه توافق را در سر دارند.

واکنش رسانه‌های صهیونیستی به حملات ایران و حماس/ بررسی تاثیرات حملات بر مردم و رژیم

چند روز پیش رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات بلندپایه صهیونیستی اعلام کردند بیش از ۳۲۰ موشک و تعدادی پهپاد لبنانی به مواضع ارتش اشغالگر در مناطق شمالی فلسطین اشغالی اصابت کرده است. رسانه‌های صهیونیستی نظیر «هاآرتس» و «اینتل تایمز» به تاثیرات مخرب و برنامه‌ریزی شده حملات ایران اشاره کرده و نوشتند: ما در روزهای مرگباری قرار داریم و در هر لحظه امکان شروع جنگ وجود دارد. رژیم صهیونیستی در جنگ‌های طولانی و تمام عیار بسیار ضعیف است. در ۱۰ ماه گذشته ارتش صهیونیست در خیابان‌های غزه سرگردان بوده‌اند. رسانه‌های مختلف عبری و غربی، نتانیاهو را نقطه عطف و عامل اصلی عدم توافق با حماس می‌دانند.

روزنامه عبری هاآرتس نیز اذعان کرده که «رژیم صهیونیستی در هر دو جبهه غزه و لبنان دچار درگیری فرسایشی شده و وقتی گرد و خاکی که نتانیاهو با ترورهای اخیر به پا کرده بخوابد، خواهیم دید که  این رژیم هنوز درگیر مشکلات سابق است.»

همچنین این رسانه نوشت:«نتانیاهو هر زمانی که به صلاحش باشد، یک مسئله امنیتی را برجسته می‌کند و بی‌جهت آن را در پوششی سیاسی قرار می‌دهد. اما به طور مثال، عملیات طوفان الاقصی و تصورات اشتباه پیش از آن «سیاسی-راهبردی نیستند»، بلکه «مسئولیت ارتش، سرویس‌های اطلاعاتی، شین‌‎بت، "شیکما برسلر" و جنبش "برادران و خواهران مسلح" است.»

خبرگزاری اینتل تایمز هم در مورد برآوردهای امنیتی و نظامی رژیم صهونیستی از پاسخ لبنان و ایران نوشت: چیزی به نام پاسخ چند مرحله‌ ای وجود ندارد و شاهد پاسخی درجه‌بندی شده و غافلگیرکننده خواهیم بود.

یدیعوت آخارونوت روزنامه کثیرالانتشار رژیم صهیونیستی به نقل از مسئولین این رژیم نوشت: «اگر حمله از چند جبهه و به شیوه گسترده‌تری انجام شود، مقابله با آن برای رژیم صهیونیست و امریکا دشوار خواهد بود. ایران و حزب‌الله طی دهه‌های اخیر، یک نیروی نظامی قدرتمند ایجاد کرده و از آن استفاده می‌کنند.»

 به منظور بررسی اظهار نظر رسانه‌های مختلف درباره ابعاد حملات حزب الله با منصور براتی، پژوهشگر مسائل رژیم صهیونیستی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

*ترس از انتقام ایران و مراحل بعدی اقدامات حزب‌الله لبنان چه پیامدهایی در رژیم صهیونیستی داشته است؟

قبل از عملیات وعده صادق در ذهنیت صهیونیست ها هیچگونه برداشت مشخصی از اقدام مستقیم ایران علیه آنها وجود نداشت. به این معنا که اگر در گذشته عملیات‌هایی انجام شده، مخفیانه بوده و حتی امکان مشخص کردن مسئولیت آن وجود نداشته‌است. البته در بعضی موارد رسانه‌های صهیونیستی از کشف هسته نفوذ یک عملیات خبرهایی را منتشر می‌کردند؛  اما هیچ برداشتی از اقدام مستقیم ایران علیه رژیم صهیونیستی نداشتند و تصورشان این بود که ایران هر پاسخی که بخواهد به اقدامات صهیونیستی‌ها بدهد اولا از طریق محور مقاومت و بعد به صورت غیر مستقیم و در مناطقی غیر از سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود.  علت این دیدگاه این بود که ایران چند بار در پاسخ به اقدامات مناطقی را در اقلیم کرستان عراق مورد هدف قرار داد و برداشت مشخص و واضحی از این موارد وجود نداشت.

*آیا رژیم صهیونیستی انتظار حمله مستقیم از ایران دارد؟

زمانی که صیونیست‌ها با ضربه‌های هوایی به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند و مسئولیت این حمله را هم قبول کردند، چند موضوع از نظر من قابل پیش‌بینی بود. با توجه به اینکه به یک محل دیپلماتیک حمله شد، افکار عمومی در دنیا حق انتقام را برای ایران قائل شدند. با نگاهی به رسانه‌های صهیونیستی و بیانیه‌های منتشر شده توسط ارتش رژیم متوجه می‌شویم که چون سابقه‌ای از اقدام مستقیم ایران علیه رژیم صیونیست وجود نداشت، فکر می‌کردند که اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و احتمال حمله غیر مستقیم از سمت ایران بیشتر است. آنها تصور واکنش مستقیم از ایران را نداشتند، به همین علت رفتن به پناهگاه، ذخیره مواد غذایی، تهیه چراغ قوه و موتور برق را برای شهروندان و مسئولین ضروری نمی‌دانستند. یکسری مسائل در ذهن صهیونیست ها تغییر یافته‌است؛ اولا آن‌ها برداشتی از پاسخ مستقیم ایران پیدا کردند و ثانیا فهمیدند مناطق داخل سرزمین‌های اشغالی مورد هدف ایران خواهد بود و متحدان آن‌ها درمنطقه مورد هدف نیستند. بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه واکنش رسانه‌های رژیم غاصب بسیار تغییر کرد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیست در بیانیه‌ای توصیه‌هایی به مردم ساکن در منطقه داشت که با توصیه‌های قبلی او متفاوت بود. او نگرانی‌ها را به مردم هم انتقال داد از آنان خواست با نهایت دقت در نزدیک پناهگاه‌ها ساکن بوده و منتظر اعلامیه‌های ارتش باشند. نیاز به ذخیره غذا و اقلام ضروری اعلام شد که این موارد در نتیجه وعده صادق اتفاق افتاد.

*فضای اجتماعی صهیونیست ها بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه به چه شکل پیش رفته است؟

موضوع قابل مشاهده بعدی، ترسی است که بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه در صهیونیست بخصوص در دو هفته اول رخ داد. به طور مثال خیابان‌های شهرهای بزرگ بعد از ظهر ها خلوت شدند وفضای ترسناکی بوجود آمده بود. یائیر لاپید، رهبر اپوزوسیون رژیم کودک کش در هفته اول بعد از ترور شهید اسماعیل هنیه اعلام کرد که ما با ترس میخوابیم و بلند می‌شویم. هرروز از صبح تا شب منتظر حمله ایران هستیم. این نشان از تضعیف بازدارندگی صهیونیستی‌ها در برابر ایران است.

*از نظر شما طولانی شدن زمان انتقام خوب است یا خیر؟

می‌بینیم که یک شرایط نامتعادل ناشی از ترس در رژیم صهیونیستی بخصوص در دو هفته اول بعد از ترور شهید هنیه بوجود آمده و باید به این مسئله اشاره کرد. در عین حال لازم است ما واقع‌گرایانه به موضوع نگاه کنیم و واقعیت‌ها را انکار نکنیم. این مسئله را باید تاکید کنم که طولانی‌تر شدن این دوره زمانی از ترور شهید اسماعیل هنیه تا حمله ایران به صهیونیست، تا حدی باعث کاهش ترس و ابهام در آن منطقه شده است. در واقع بعد از دوهفته اول ارتش اعلام کرد که مردم می‌توانند در شرایط عادی باشند و ترس و ملاحظات لازم نیست. باید به این روی سکه هم توجه داشت تا از واقعیت دور نشویم.

 *هدف رژیم صهیونستی از حمله به جنین چیست؟

عملیات رژیم صهیونیستی در شمال کرانه باختری(جنین) برای جلوگیری از گسترش هسته‌های مقاومت در این مناطق است. از سال ۲۰۲۱ به بعد شمال کرانه باختری به نوعی از کنترل تشکیلات خودگردان خارج شده و هسته‌های مقاومت در شهرها شمال کرانه باختری به خصوص جنین و نابلوس هم در حال شکل گرفتن و گسترش یافتن است. بنابراین رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد این موضوع را تحمل کند و منطقه‌ای که از لحاظ امنیتی بسیار مهم است را از دست بدهد. بعد از آن عملیات بمب‌گذاری در بیتونیا برای انتقام حمله به جنین انجام شده و نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در شمال کرانه هم کار بسیار سختی را پیش رو دارند و اوضاع پیچیده‌تر از چیزی است که رژیم نسبت به آن تصور داشت.

*آیا وضعیت عمومی و نظامی رژیم آماده حملات ایران هست؟

در حال حاضر نارضایتی عموم نسبت به اقدامات نتایناهو برای آزادی اسرا و عدم اعلام آتش بس بسیار بالا است. به نظر می‌رسد که کابینه نتانیاهو ظرفیت آتش بس را در شرایط فعلی ندارد. طبق گزارش اخیر سی‌ان‌ان، ۱۳ مورد از گردان های ۲۴گانه آسیب جدی دیده‌اند. ۳گردان به طور کامل از بین رفته و ۸ گردان همچنان در حال مقاومت است. جناح راست افراطی‌گری در صهیونیست به رهبری ایتاموربن‌گویر و بتسالل یوئل اسموتریچ که ریاست۲۰درصد از کابینه‌های ائتلافی نتایناهور را برعهده دارند، هرگونه توقف جنگ تا قبل از پیروزی نظامی کامل را خط قرمز خودشان اعلام کردند. چند روز پیش نیز مجددا اعلام کردند در صورتیکه آتش بس برقرار شود، از ائتلاف خارج خواهند شد و کابینه را پایین آورده و منحل خواهند کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد که رژیم ظالم در بن‌بست قرار گرفته‌است. از طرفی فشار و نارضایتی داخلی بر رژیم حاکم شده و از طرف دیگر فشار امریکایی‌ها و افکار عمومی جهان به شدت سنگین است. مذاکرات انجام شده در قاهره هم تا حدی پیشرفت داشته‌؛ اما اینکه باعث برقراری آتش بس می‌شود یا نه هنوز مشخص نیست.

 در طرف دیگر ماجرا هم ما جبهه شمالی را می‌بینیم که کم کم تحول در آن مهم‌تر و محکم‌تر می‌شود. تلاش رژیم این است که معادله شمال را از جنوب جدا کند. یعنی با اعمال فشار به حزب‌الله لبنان، او را از شرط مقررش در مورد وابستگی آزادی شمال به موقعیت جنوب غزه، منصرف و مجبور به آتش بس کند و امنیت شهرک‌های شمالی برگردد که تا این لحظه موفق نبوده‌است.

*وضعیت کنونی منطقه را چطور ارزیابی می کنید؟

رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ درباره سه هدف از بین بردن حماس، تهدید زدایی از قضیه و آزاد کردن اسیران صهیونیستی صحبت می‌کنند. در مورد آزاد کردن اسیران، به جز پنج نفر که از طریق عملیات نظامی ازاد شدند، هیچ شخص دیگری ازاد نشده و طبق آمار رسانه‌های رژیم صهیونیست حدود ۲۰ نفر از این اسیران هم در جریان عملیات‌های مختلف آزاد سازی یا بمباران مناطق مختلف غزه توسط خود صهیونیست‌ها کشته شده‌اند. به جز آن تبادل اولیه که در اواخر سال ۲۰۲۳ در جریان آتش بس هفت روزه بوجود آمد حدود ۱۰۰ نفر از اسرا مبادله شدند. بنابراین این رژیم دستاورد خاص دیگری نداشته و همین یکی دو روز پیش یک تبعه عرب تبار رژیم به اسم فرهان قاضی آزاد شد. البته در مورد آن هم حرف و حدیث بسیار است. گفته‌می‌شد در تونلی در شهر رفح مستقر بوده و اطراف آن هیچ محافظتی نبوده و انگار فرد رها شده بوده و بعد از پیدا شدن توسط  صهیونیست‌ها باز گردانده شد. این شخص نفر پنجمی است که رژیم غاصب از طریق عملیات نظامی آزاد می‌کند. از این منظر فشار بسیار زیادی بر رژیم صهیونیستی وارد است.

زهرا جوانشیر _ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.