تحولات لبنان و فلسطین

جاده خرم‌آباد - سپیددشت از مسیرهای دوطرفه با عرض کم لرستان به شمار می‌آید و همواره صحنه وقوع تصادفات ناگوار است؛ مسیری گردشگری که برای چهارخطه شدن در انتظار اعتبار مانده است.

همچنان کمبود اعتبارات مسئله است/ جاده‌هایی که جان می برند

جاده خرم‌آباد - سپیددشت از مسیرهای دوطرفه با عرض کم لرستان به شمار می‌آید و همواره صحنه وقوع تصادفات ناگوار است؛ مسیری گردشگری که برای چهارخطه شدن در انتظار اعتبار مانده است.
وقوع تصادفات ناگوار در جاده‌های لرستان به ‌خصوص در ۶۰ کیلومتر از جاده‌های دوطرفه به دلیل عدم چهارخطه شدن و تعریض، بارها از سوی مردم و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است، در چنین شرایطی تکمیل طرح‌های راهسازی و چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی موضوعی است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد.

تردد مرگ در جاده خرم‌آباد - سپیددشت
در این میان جاده خرم‌آباد - سپیددشت یکی از محورهای پرتصادف لرستان به دلیل دوطرفه بودن و عرض کم آن است، جاده‌ای که به گفته رانندگان و مردم منطقه همواره شاهد وقوع تصادفات همراه با فوتی زیادی بوده و نیازمند چهارخطه شدن است.
جاده خرم‌آباد - سپیددشت علاوه بر اینکه روستاهای زیادی در مسیر خود دارد، مناطق گردشگری بسیاری مانند آبشار بیشه، آبشار هفت‌ چشمه، دره اناران و… در مسیر آن قرار دارند، این در حالی است که عرض کم جاده، نبود دید مناسب، پیچ ناایمن و شیب‌های غیراستاندارد علت بسیاری از تصادفات ناگوار در این جاده محسوب می‌شود.

۵۰کیلومتر راه دوطرفه در استان
رئیس پلیس ‌راه لرستان درباره این جاده اظهار می‌کند: متأسفانه محور مربوط از محورهای دوخطه بوده که با توجه ‌به توریستی بودن منطقه، لازم است این محور از دوخطه به چهارخطه تغییر یابد تا ایمن‌تر بشود و شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.
سرهنگ محمد زارعی با بیان اینکه با توجه‌ به بررسی‌های صورت‌ گرفته در استان حدود ۵۰ کیلومتر راه دوطرفه داریم که تعریض و چهارخطه شدن آن‌ها در حال انجام است، خاطرنشان می‌کند: این راه‌ها شامل مسیر الیگودرز - اصفهان، بروجرد - نهاوند، خرم‌آباد - فیروزآباد، خرم‌آباد - کوهدشت و همچنین سپیددشت هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط پرتصادف و پرحادثه لرستان همین جاده خرم‌آباد - سپیددشت است، ادامه می‌دهد: سالانه ما شاهد وقوع تصادفات ناگوار، گروهی و دسته‌جمعی در این جاده هستیم.

چهارخطه شدن جاده؛ مطالبه مردم و رانندگان
یکی از اهالی این منطقه نیز با ابراز گلایه از وضعیت این جاده، اظهار می‌کند: از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰ نفر به دلیل وقوع حادثه رانندگی در این جاده جان خود را از دست ‌داده‌اند.
وی می‌افزاید: این مسیر دیگر مانند گذشته نیست که تردد کمی در آن وجود داشته باشد، روزانه هزار خودرو در آن تردد دارند.
او با بیان اینکه این جاده مسیر گردشگری آبشار «بیشه»، «هفت ‌چشمه» و «شول آباد» نیز هست، تصریح می‌کند: این جاده از لحاظ استانداردهای ایمنی بسیار ضعیف است و نقاط کور خیلی زیادی دارد، درخواست ما از مسئولان این است که این جاده بین دو شهر خرم‌آباد و سپیددشت را چهارخطه کنند.

اجرای پروژه به ‌شرط تأمین اعتبار
مدیر کل راه و شهرسازی لرستان نیز با بیان اینکه اجرای چهارخطه کردن محور خرم‌آباد- سپیددشت از برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در طول دولت‌های گذشته بوده است، اظهار می‌کند: چهارخطه کردن محور خرم‌آباد- سپیددشت یکی از مطالبات اصلی و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و این اداره کل در استان است که با جدیت پیگیر تأمین منابع و رفع مشکلات برای شروع به کار آن هستیم.
بهزاد شاکرمی با اشاره به طول ۸۳ کیلومتری محور خرم‌آباد- سپیددشت تصریح می‌کند: این محور در پهنه درجه یک گردشگری قرار دارد که با کارهای کارشناسی شده مشکلات آن در چهار علت اصلی خلاصه می‌شود.
شاکرمی اضافه می‌کند: عرض کم، نبود دید مناسب و داشتن پیچ و شیب‌های غیراستاندارد از مشکلات اصلی و خطرساز این محور هستند که شناسایی شده‌اند.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان می‌کند: ورودی این مسیر تا پیش از بخش ازنا سگوند حدود ۱۸ کیلومتر است که از این ۱۸ کیلومتر تقریباً ۵/۱۶ کیلومتر به صورت سه‌خطه اجرا شده است.

شاکرمی به موانع و علل تأخیر در اجرای چهارخطه کردن این محور اشاره و بیان می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل در اجرای این پروژه داشتن معارضان بوده که با وجود تهیه طرح هنوز به چهارخطه تبدیل نشده است.

نیاز به اعتبار هزار میلیاردی 
وی به نیاز هزار میلیاردی این پروژه گریزی زده و ادامه می‌دهد: طرح چهارخطه کردن محور خرم‌آباد- سپیددشت انجام و برای شروع به کار حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به تخصیص نقدی اعتبار به این پروژه، توضیح می‌دهد: زمین‌های موجود در این مسیر همگی حاصلخیز، درجه یک و مرغوب هستند و قیمت بالای این زمین‌ها اجرای طرح را به تعویق انداخته است.
وی می‌افزاید: با مکاتبات و رایزنی‌های صورت گرفته با وزارتخانه و نمایندگان ۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه برای این طرح گرفته‌ایم که برای دریافت اعتبارات بیشتر باید یک مطالبه و همراهی عمومی شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه یک تقاطع غیرهمسطح در ورودی این مسیر و در منطقه «کمالوند» پیش‌بینی‌ شده است، تصریح می‌کند: به ‌شرط تأمین منابع، قادر هستیم این پروژه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا کنیم.شاکرمی به اقدام‌های حوزه راهداری در این محور هم اشاره و خاطرنشان می‌کند: ایمن‌سازی، نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی و خط‌کشی این محور هر چند ماه یک بار انجام گرفته است.

ورود بازرس کل لرستان به ماجرا 
بازرس کل استان لرستان نیز با ورود به این مسئله در نامه‌ای که رونوشت آن برای استاندار نیز ارسال شده بیان می‌کند: در تصادفاتی که راه و شهرسازی و راهداری مقصر است، پلیس ‌راه سهم تقصیر را به من اعلام کند تا با کسانی که در انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی و ترک فعل کرده‌اند، برخورد قانونی صورت بگیرد. 
سعید رازانی ادامه می‌دهد: هیچ عذری در این باره را نمی‌پذیریم چون جان مردم در میان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.