وزارت امور خارجه اوکراین امروز (شنبه) با تکرار اتهامات بی اساس مبنی بر ارسال احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، اعلام کرد که نسبت به این موضوع به شدت نگران است.

واکنش کی‌یف به گزارش ادعایی ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای که امروز شنبه هفدهم شهریور ماه به رسانه‌ها ارسال شد، ادعا کرد که تعمیق همکاری نظامی میان تهران و مسکو «تهدیدی برای اوکراین، اروپا و خاورمیانه» است و از جامعه جهانی خواست تا فشارها بر تهران و مسکو را افزایش دهد.

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» و روزنامه «وال استریت ژورنال» روز گذشته (جمعه) به نقل از منابع ناشناس در گزارشی ادعا کردند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را به روسیه منتقل کرده است.

وزارت امور خارجه اوکراین در حالی به این گزارش‌ ادعایی واکنش نشان داده است که ایران همواره چنین اتهامات واهی و بی اساس را رد کرده است.

آمریکا به عنوان متحد کلیدی اوکراین نیز دیروز در مورد گزارش ادعایی مبنی بر انتقال احتمالی این موشک‌ها ابراز نگرانی کرد.

شان ساوت سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که «هر گونه انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه» نشان‌دهنده تشدید چشمگیر حمایت ایران از مسکو است.

در همین حال، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه در پاسخ به سوالات درباره این نوع از گزارش‌ها، گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفت وگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌کند.»

پیش از این نیز، سفیر ایران در سازمان ملل با رد اتهامات «بی اساس و گمراه کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، گفت: ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به‌ ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.