پیشنهاد سردبیر

یک مرغدار و یک متصدی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در سبزوار به دلیل تخلف بهداشتی، به مراجع قضایی معرفی شدند.

تخلف بهداشتی مرغدار و متصدی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد در سبزوار

به گزارش قدس خراسان، رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: این دو نفربه دلیل انتقال و عرضه تلفات مرغداری به محل پناهگاه حیوانات و استفاده برای سگ‌های مجموعه که مصداق تهدید علیه بهداشت عمومی است، به مراجع قضایی معرفی شدند.

دکتر برات الله زیدآبادی افزود: پیرو گزارش واصله و پیگیری بازرسان نظارت بهداشتی دامپزشکی، محموله تلفات یک مرغداری به وزن ۳۵۰ کیلوگرم از یک خودرو در واحد نگهداری سگ‌های ولگرد کشف و معدوم و پرونده افراد خاطی برای پیگیری به مراجع قضایی ارجاع شد.
 وی ادامه داد: همه واحدهای صنعتی پرورش طیور ملزم به تعبیه چاه تلفات و یا کوره لاشه سوز برای حذف تلفات دوره‌ای در واحد خود هستند.
دکتر زیدآبادی، خروج تلفات از واحد مرغداری را عامل انتشار بیماری‌های طیور و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و پرندگان مانند (آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سالمونلا، سل پرندگان و نیوکاسل) خواند و گفت: برای پیشگیری از انتشار بیماری، خرید و فروش مرغ‌های بیمار و خروج مرغ‌های تلف شده از مرغداری ممنوع است و باید در همان واحد مرغداری، به شیوه‌های بهداشتی معدوم شود.
رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: غذادهی به حیوانات مثل سگ و گربه‌های ولگرد، باعث تهدید علیه بهداشت عمومی است و در جاهایی که غذارسانی به حیوانات ولگرد و بی صاحب انجام می‌شود، تراکم جمعیت بالاتر می‌رود و ثابت شده که انتقال بیماری‌ها بیشتر می‌شود. 
این مقام مسئول ادامه داد: حتی جفت‌گیری سگ‌های ولگرد با حیوانات دیگر مانند گرگ‌ها و شغال‌ها موجب به وجود آمدن حیوانات دو رگه‌ای شده است که تهدید جدی برای سایر حیوانات و افزایش احتمال حمله به انسان‌ها محسوب می‌شود.
زیدآبادی با بیان اینکه مرغداران موظف هستند تلفات مرغداری خود را مطابق ضوابط دامپزشکی به صورت بهداشتی معدوم کنند، تصریح کرد: خروج تلفات تحت هر عنوانی برای مصارف حیواناتی مانند سگ به دلیل آلودگی آنها و انتشار بیماری به انسان، ممنوع و جرم است و در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی، شبکه دامپزشکی براساس مقررات با متخلفین برخورد خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.