پیشنهاد سردبیر

هزینه‌ای که دانشگاه‌های علوم پزشکی برای واکسن هاری می‌پردازند اگر در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و فرهنگ‌سازی نگهداری از حیوانات خانگی صورت می‌گرفت، شاید اکنون نیاز نبود هزینه‌های میلیاردی برای پیشگیری و درمان هاری از جیب دولت پرداخت شود.

هزینه‌های میلیاردی واکسن هاری به‌ جای فرهنگ‌سازی

به گزارش قدس خراسان، از ابتدای سال جاری شاهد فوت دو نفر در مشهد بر اثر هاری بوده‌ایم و این امر از تبعات افزایش حضور حیوانات به‌ویژه سگ و گربه در فضای شهری و داخل منازل است. 

چند سالی است که برخی از مردم با دادن غذا به سگ‌های ولگرد، این حیوانات را به داخل شهرها کشانده‌اند و از سوی دیگر شاهد حضور روزافزون حیواناتی همچون سگ و گربه در منازل مردم هستیم. همه این‌ها عواملی است که دست به دست هم داده و موجب شده آمار حیوان‌گزیدگی در چند سال اخیر در استان به‌ویژه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش چشمگیری داشته باشد.
برای اینکه آمار حیوان‌گزیدگی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان بررسی کنیم، به سراغ دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه و گناباد رفتیم. 

فوت دو مبتلا به هاری در مشهد طی سال جاری
طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اختیار قدس خراسان قرار داد، در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه ۱۷هزار و ۹۵ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که ۸ هزار و ۱۴۶ مورد آن مربوط به شهر مشهد و بقیه مربوط به سایر شهرستان‌هاست. پس از مشهد، قوچان، سرخس و چناران بیشترین تعداد حیوان‌گزیدگی را داشته‌اند.
طی سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰ هزار و ۵۶۹ مورد حیوان‌گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده که ۱۱هزار و ۴۴۶ مورد آن مربوط به شهر مشهد و رده‌های بعدی مربوط به قوچان، سرخس و چناران بوده است.
همچنین از ابتدای سال جاری تا نیمه مرداد ۹هزار و ۷۵ مورد حیوان‌گزیدگی در حوزه علوم پزشکی مشهد به ثبت رسیده که ۵۰درصد از این موارد مربوط به شهر مشهد است.
یک درصد از ۱۰ درصد جراحات عمیق در موارد گزش نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. در زمینه فوتی هاری نیز در سه ماهه ابتدای سال جاری دو مورد، سال ۱۴۰۲ یک مورد و در سال ۱۳۹۳ نیز دو مورد فوتی بر اثر گزش حیوانات در این دانشگاه به ثبت رسیده است.
۹۷درصد گزیدگی‌ها در حوزه علوم پزشکی مشهد مربوط به گزش سگ و گربه است که به تفکیک ۷۰ درصد مربوط به گزش سگ و ۲۷درصد مربوط به گزش گربه بوده و حدود ۵۰ درصد گزیدگی‌ها مربوط به افراد زیر ۱۸ سال است.
به گفته مسئولان معاونت بهداشت علوم پزشکی مشهد، هزینه واکسن هاری برای هر فرد ۲۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و حدود ۸میلیون دلار در سال هزینه خرید واکسن هاری در این دانشگاه بوده که برای مردم رایگان است.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی حیوان‌گزیدگی در سال ۱۴۰۲ بودیم و این افزایش در نیمه ابتدایی سال جاری نیز ملموس است. همچنین میزان هزینه‌ای که دولت در راستای پیشگیری و درمان هاری، تنها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دو سال گذشته و سال جاری تا نیمه مرداد انجام داده، حدود یک‌هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان است.

صدرنشینی گزش سگ‌های صاحبدار شهری در سبزوار
همچنین طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در اختیار قدس خراسان قرار داده، در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه ۳ هزار و ۱۴۶ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که یک‌هزار و ۶۲۳ مورد آن مربوط به سبزوار، ۵۹۵ مورد مربوط به جوین، ۱۵۵ مورد مربوط به داورزن، ۴۰۶مورد مربوط به خوشاب و ۳۶۷ مورد آن مربوط به جغتای بوده است.
از این تعداد حیوان‌گزیدگی، بیشترین گزش حیوانات مربوط به سگ و گربه با عدد ۲ هزار و ۷۶۰ و ۴۳۰ مورد بوده و سایر موارد نیز مربوط به گزش شغال، گرگ و روباه است.
همچنین در سال ۱۴۰۲ در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ۳هزار و ۴۲۵ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که از این تعداد یک‌هزار و ۸۸۹ مورد آن مربوط به سبزوار، ۶۳۹ مورد مربوط به جوین، ۱۳۵ مورد مربوط به داورزن، ۳۳۱ مورد مربوط به خوشاب و ۴۳۱ مورد آن مربوط به جغتای بوده است. 
۷۸ درصد گزش حیوانات در این سال که ۲هزار و ۶۸۴ مورد بوده، مربوط به سگ‌ها و ۶۶۶ مورد آن مربوط به گربه است. طی سال ۱۴۰۲ همچنین ۶۶ میلیارد تومان برای درمان و پیشگیری توسط دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمینه تزریق واکسن هاری هزینه شده است.
در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز یک‌هزار و ۱۴۷ مورد حیوان‌گزیدگی در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ثبت شده که ۵۹۲مورد آن مربوط به سبزوار، ۱۷۴ مورد مربوط به جوین، ۳۳ مورد مربوط به داورزن، ۱۳۵ مورد مربوط به خوشاب و ۲۱۳ مورد آن مربوط به جغتای بوده است.
موارد حیوان‌گزیدگی در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز در شبکه بهداشت سبزوار ۳۱۲ مورد شهری و ۲۸۰ مورد روستایی بوده است. همچنین ۲۹۷ مورد از حیوان‌گزیدگی‌ها در این شهر توسط سگ‌های صاحبدار و ۱۲۷ مورد آن توسط سگ‌های ولگرد انجام شده و در این مدت، گربه‌گزیدگی نیز ۱۵۵ مورد ثبت شده است.
طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز شاهد افزایش تعداد حیوان‌گزیدگی‌ها در حوزه زیر پوشش این دانشگاه هستیم و با احتساب هزینه‌ای که علوم پزشکی مشهد برای پیشگیری و درمان هاری اعلام کرده، طی دو سال گذشته و سه ماه ابتدایی سال جاری، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار حدود ۱۸۹ میلیارد تومان برای واکسن هاری هزینه کرده است. 

افزایش ۲۱ درصدی حیوان‌گزیدگی در نیشابور طی سال جاری 
همچنین طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در اختیار قدس خراسان قرار داده، در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه ۳هزار و ۱۵۷ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که ۹۷۹ مورد آن جراحت شدید بوده است. طی سال ۱۴۰۲ نیز ۳هزار و ۳۲۲ مورد حیوان‌گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ثبت شده که یک‌هزار و ۸۸۸ مورد آن جراحت شدید بوده است.  
در چهار ماهه نخست سال جاری نیز تعداد حیوان‌گزیدگی‌ها در حوزه زیر پوشش این دانشگاه ۸۱۴ مورد بوده که نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال پیش که ۶۶۹ مورد بوده، ۲۱ درصد افزایش داشته است.
در سال جاری تا نیمه مرداد نیز یک‌هزار و ۴۰۳ مورد حیوان‌گزیدگی در این دانشگاه به ثبت رسیده که به ترتیب فیروزه، زبرخان، نیشابور و میان‌جلگه در ۱۰۰هزار نفر جمعیت، بیشترین میزان حیوان‌گزیدگی را به خود اختصاص داده بودند. 
در این مدت مورد فوتی بر اثر حیوان‌گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور به ثبت نرسیده و ۷۵ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در حوزه زیر پوشش این دانشگاه، مربوط به سگ بوده است. 
۵۶ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در این دانشگاه مربوط به افراد زیر ۳۰سال، ۲۹ درصد مربوط به افراد ۳۰ تا ۵۰ سال و ۱۶ درصد مربوط به افراد بالای ۵۰ سال است.
با توجه به آماری که دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ارائه داده، هر سال حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد حیوان‌گزیدگی در این دانشگاه افزایش یافته و در مدت اعلام شده، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور حدود ۱۷۸ میلیارد تومان برای درمان و پیشگیری هاری پرداخت کرده است.

۷۶ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در تربت‌حیدریه مربوط به سگ‌ است
طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز در اختیار قدس خراسان قرار داد، در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه یک‌هزار و ۵۸۸ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که از این تعداد ۸۲۴ مورد در تربت‌حیدریه، ۴۸۴ مورد در زاوه و ۲۸۰ مورد در مه‌ولات ثبت شده است. همچنین ۲۷۳ مورد زخم عمیق به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۵۲ مورد مربوط به تربت‌حیدریه، ۷۰ مورد مربوط به زاوه و ۵۱مورد مربوط به مه‌ولات بوده است.
در سال ۱۴۰۲ در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه یک‌هزار و ۶۹۴ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۵۵ مورد آن مربوط به تربت‌حیدریه، ۴۳۵ مورد مربوط به زاوه و ۳۰۴مورد مربوط به مه‌ولات است. همچنین طی آن سال ۲۸۷ مورد زخم عمیق ثبت شده که از این تعداد ۱۵۷مورد در تربت‌حیدریه، ۶۹مورد در زاوه و ۶۱ مورد در مه‌ولات رخ داده و یک مورد قطع عضو بر اثر حیوان‌گزیدگی نیز سال گذشته در حوزه زیر پوشش این دانشگاه رقم خورده است. 
در سال جاری نیز تا پایان مرداد در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ۶۷۰ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده که از این تعداد ۴۲۰ مورد در تربت‌حیدریه، ۱۱۰ مورد در مه‌ولات و ۱۴۰مورد در زاوه رخ داده است. زخم عمیق نیز در این مدت ۱۱۹مورد بوده که ۷۲ مورد مربوط به تربت‌حیدریه، ۲۷ مورد مربوط به زاوه و ۲۰ مورد مربوط به مه‌ولات است.
طی سه سال اخیر، مورد هاری مثبت و فوتی در جمعیت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ثبت نرسیده و بیشترین مورد حیوان‌گزیدگی در این دانشگاه نیز مربوط به سگ بوده که در سال ۱۴۰۱، ۷۴درصد، سال گذشته ۷۶ درصد و در سال جاری نیز ۷۶درصد حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به گزش سگ بوده است. بیشترین گزش حیوانات نیز در بازه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال در دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه رقم خورده است.
با توجه به آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه نیز شاهد افزایش آمار حیوان‌گزیدگی در این دانشگاه هستیم و طی دو سال گذشته و پنج ماهه ابتدای سال جاری حدود ۹۶ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه برای واکسن هاری هزینه شده است.

۵۶ درصد حیوان‌گزیدگی‌ها در گناباد مربوط به سگ است
طبق آماری که دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز در اختیار قدس خراسان قرار داد، در سال ۱۴۰۱ در این دانشگاه ۴۵۰ مورد حیوان‌گزیدگی به ثبت رسیده است. از ۳۲۷ مورد که مربوط به گناباد بوده، ۱۸۴مورد آن گزش عمیق است. همچنین ۱۲۳ مورد آن مربوط به بجستان بوده که از این تعداد ۲۳ مورد گزش عمیق است.
طی سال ۱۴۰۲ نیز ۴۸۸ مورد گزش حیوانات در دانشگاه علوم پزشکی گناباد به ثبت رسیده که ۳۷۹ مورد آن مربوط به گناباد بوده و ۱۰۷مورد آن گزش عمیق است. همچنین در بجستان ۱۰۹ مورد حیوان‌گزیدگی ثبت شده که از این تعداد ۱۱ مورد گزش عمیق بوده است. 
طبق این اطلاعات تا پایان مرداد ۱۴۰۳ نیز ۲۱۰ مورد حیوان‌گزیدگی در این دانشگاه به ثبت رسیده، ۱۵۰ مورد آن مربوط به گناباد بوده که ۵۷ مورد آن جراحت عمیق است. در بجستان نیز ۶۰ مورد گزش حیوانات در این بازه زمانی به ثبت رسیده که هفت مورد آن گزش عمیق بوده است.
۵۶ درصد گزش‌ها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گناباد مربوط به سگ بوده و گربه در رده بعدی قرار دارد. بیشتر این گزش‌ها در بازه سنی بالای ۵۰ سال بوده و در چند سال اخیر نیز مورد فوتی در این دانشگاه به ثبت نرسیده است. 
به گفته مسئولان معاونت بهداشت علوم پزشکی گناباد، یکی از دلایل افزایش گزش حیوانات این است که مردم پسماندهای غذاهایی خود را به حیوانات ولگرد می‌دهند و این موضوع سبب افزایش تعداد سگ‌ها و گربه‌های ولگرد و گزش توسط این حیوانات شده است.
طبق تحقیقی که در این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ انجام شده نیز بیشتر افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی شده‌اند، در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال مورد گزش سگ‌ها قرار گرفته‌اند و بیشتر این افراد دارای شغل آزاد و دانش‌آموزان هستند.
طبق آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز شاهد افزایش تعداد حیوان‌گزیدگی‌ها در حوزه زیر پوشش این دانشگاه هستیم و با احتساب هزینه اعلام شده برای هر واکسن هاری، طی دو سال گذشته و پنج ماهه نخست سال جاری حدود ۲۸ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی گناباد برای واکسن هاری هزینه شده است.
به طور کلی هزینه‌ای که دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور و استان برای واکسن هاری انجام می‌دهند، اگر در زمینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و فرهنگ‌سازی نگهداری از حیوانات خانگی صورت می‌گرفت، شاید اکنون نیاز نبود دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان تا این میزان هزینه پیشگیری و درمان هاری را از جیب دولت پرداخت کنند. این مهم بی‌شک نیازمند همگرایی دستگاه‌هایی همچون شهرداری‌ها، اداره‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.