پیشنهاد سردبیر

به گفته سخنگوی اتاق اصناف ایران در سامانه ملی اصناف شرایطی ایجاد شده که افغانستانی‌های مقیم ایران پروانه کسب بگیرند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

عزم اتاق اصناف ایران بر مدیریت اشتغال افغانستانی‌ها / برخی مهاجران، پروانه کسب دارند

به گزارش قدس آنلاین مهدی امیدوار، سخنگوی اتاق اصناف ایران از عزم اتاق اصناف ایران بر مدیریت اشتغال اتباع خارجی به‌ویژه افغانستانی‌ها در کشور گفت و توضیح داد: امروز صبح نیز این دغدغه مجددا در جلسه هیات رییسه اتاق اصناف ایران پیگیری خواهد شد و در این جلسه به موضوع مدیریت اشتغال اتباع خارجی در اصناف گوناگون و انتقال مهارت‌های فنی به آنها پرداخته می‌شود.   

وی افزود: اتاق اصناف این موضوع را قبول دارد که ورود سیل عظیم افغانستانی‌ها در بازار کار ایران فرصت‌های اشتغال را از ایرانی‌ها سلب می‌کند.

امیدوار خاطرنشان کرد: البته شماری از افغانستانی‌هایی که در ایران اقامت دارند شهروند کشور ما محسوب می‌شوند؛ این افراد از حق و حقوقی برخوردار هستند، حق اشتغال هم به آنها داده می‌شود و حتی در سامانه ملی اصناف شرایطی ایجاد شده که افغانستانی‌هایی که مجوز اقامت دارند از این امتیاز برخوردار باشند که تحت شرایطی پروانه کسب بگیرند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند. 

امیدوار تصریح کرد: اما شماری از افغانستانی‌ها نیز بدون داشتن مجوز اقامت و کار در ایران مشغول به کار هستند و اتاق اصناف همان‌طور که در مورد مشمولین سربازی به اتحادیه‌ها نامه‌های متعددی ارسال و تاکید می‌کند که این افراد نباید استخدام شوند در مورد اتباع خارجی که مجوز اقامت ندارند نیز همین تاکید را دارد.

سخنگی اتاق اصناف اظهار کرد: اتاق اصناف بر این باور است که استخدام کارگران افغانی هر چند ارزان‌تر از کارگران ایرانی تمام می‌شود اما این امر به معنای انتقال دانش و مهارت ایرانی‌ها به افغانستانی‌ها است و اتاق اصناف هم در کنار دیگر نهادهای کشور این خطر را احساس کرده که فرصت‌های شغلی ایرانی‌ها دارد در اختیار افغانستانی‌ها قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حضور افغانستانی‌ها اکنون در صنوفی مانند رستوران‌داری، تولید کیف و کفش و پوشاک بسیار پررنگ است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.