تحولات لبنان و فلسطین

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پارک علم و فناوری سلامت و دانشگاه فردوسی مشهد در یک طرح مشترک توانستند بر اساس ۲ نانو ذره، داروی مکمل در قالب آدامس و آب بنات و اخیرا شربت را برای پیشگیری، درمان و کاهش علائم بروز آلزایمر تولید کنند.

موفقیت پژوهشگران مشهدی در تولید نانو مکمل پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر

به گزارش قدس خراسان، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد طرح  مشترک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پارک علم و فناوری سلامت  و دانشگاه فردوسی منجر به تولید نانو مکملی برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر شد و افراد دارای سابقه بیماری آلزایمر در خانواده‌هایشان برای پیشگیری از بروز این بیماری از این نانو مکمل استفاده کنند

بر این اساس دو نانو ذره، داروی مکمل در قالب آدامس و آب بنات و به تازگی  شربت برای پیشگیری و کاهش علائم بروز آلزایمر تولید شده است  و به گفته آنها به زودی فرم پاستیل آن نیز به تولید خواهد رسید

دکتر ماریا بیهقی از محققان دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مجری طرح  گفت: تولید مکمل دارویی در قالب نانو ذرات برای پیشگیری و درمان آلزایمر به ثبت اختراع نیز رسیده و پس از گر از مراحل بالینی، در  مرحله تولید قرار دارد

وی افزود: این دارو که برای تولید آن از ماده مؤثره گیاهی بهره برده شده است علاوه بر درمان و پیشگیری از آلزایمر، به پیشگیری از سرطان‌های دهان، مری و معده، از بین بردن سلول‌های سرطانی، بهبود علائم آلرژی، کاهش التهاب و آزادسازی ترکیبات هیستامین در واکنش‌های حساسیتی، کنترل قند خون، جلوگیری از عفونت، جلوگیری از بیماری‌های عصبی و کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش فشار خون بالا، افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش سوزش پوست کمک می‌کند.

این محقق  گفت: این دارو که  آنتی اکسیدانی قوی است در مرحله کارآزمایی بالینی بر ۳۰ فرد مبتلا به بیماری آلزایمر با تنش‌های رفتاری و عصبی خواب نا کافی  مطالعه شد  که با مصرف این دارو، این حرکات آنان حتی  لرزش دست‌های بیماران مبتلا به پارکینسون بهبود یافت.
بیهقی افزود: این دارو به عنوان داروی مکمل باید در کنار داروهای تجویز شده پزشکان استفاده  شود.

مصرف مکمل برای افراد سالم
وی با  بیان اینکه این مکمل موجب پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر می‌شود، توصیه کرد که افراد دارای سابقه ابتلا به آلزایمر در خانواده از این مکمل مصرف کنند و گفت: اگر افراد به صورت آب نبات دارویی از این مکمل مصرف کنند، به صورتی است که افراد مبتلا به این بیماری باید روزی دو بار از این آب نبات استفاده کنند. آب نبات باید ۵ تا ۷ دقیقه مکیده شود و در این مدت نانو مواد دارویی به صورت آهسته در بدن رهاسازی می‌شود.

این محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف فرم شربت این دارو را روزی دوبار به میزان ۵ سی سی عنوان کرد و افزود: افرادی که می‌خواهند برای پیشگیری از این دارو مصرف می‌کنند، باید دوبار در هفته از این دارو مصرف کنند

بیهقی، تاکید کرد: این دارو در حال طی کردن مجوزهای لازم از سوی سازمان غذا و دارو قرار دارد

هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به دمانس (زوال عقل)  مبتلا می‌شود و این  در حالی است که  بیشتر کشورهای جهان بدون  ابزارهای تشخیصی– آزمایش‌های بالینی و تعداد پزشکان متخصص و محقق اندک هستند.

در حالت عادی و بدون انجام غربالگری خاص فقط حدود ۲۰ درصد موارد مبتلا به دمانس قابل شناسایی و تشخیص است. دمانس هفتمین علت مرگ در جهان به شمار می‌رود و تشخیص آن در زنان کمتر است.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.