پیشنهاد سردبیر

وزیر آموزش و پرورش گفت: بیشتر دانش آموزان نخبه و تیزهوش در سراسر کشور تحت پوشش مدارس سمپاد قرار دارند.

وزیر آموزش و پرورش: ۷۵ درصد دانش آموزان سمپادی از مناطق محروم هستند

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش امروز در آئین پایانی ششمین جشنواره ملی فردوسی با بیان این که امروزه با بحران هویت درگیر هستیم؛ گفت: زبان بزرگترین موئلفه هویتی یک ملت است، جایگاه زبان و ادبیات فارسی در مجموعه تعلیم و تربیت بنیان همه کتاب‌های درسی است. دانش آموزانی ‌که در ادبیات فارسی ضعف دارند، در همه دروس دچار ضعف می‌شوند.

وی با بیان این که پس از زبان فارسی مهم‌ترین موئلفه هویت آثار اثرگذار مرتبط با هویت است؛ افزود: در ایران هیچ شخصیتی به اندازه فردوسی و هیچ کتابی به اندازه شاهنامه نتوانسته در سرنوشت هویت ایران و غرور و افتخار و ارزش‌های باوری و سنن ما نقش آفرین باشد.

او ادامه داد: هر نوع سخن حکیمانه و ارزش‌های فرهنگی و دینی در شاهنامه پیدا می‌شود، شنیدن و خواندن اشعار لذت بخش و آرامش بخش است و از محتوای این اشعار می‌توان لذت برد.

وی ادامه داد: سال آینده این جشنواره باید در سطح وسیع‌تری برگزار شود و در این خصوص مشکل منابع مالی را هم نداریم.
او افزود: از همه ابزارهای فرهنگی و هنری باید استفاده کنیم تا این گنجینه ارزشمند به همه مدارس برسد، باید در معاونت پرورشی یک بسته هویتی مبتنی بر ادبیات فارسی و ارزش‌های خود طراحی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز دانش آموزان ما با این ارزش‌ها بیگانه هستم و وظیفه ما است که جامعه را نسبت به این گنجینه آگاه کنیم. ما باید یک بسته هویتی مبتنی بر زبان و ادب فارسی و مشاهیر تمدنی ایران تنظیم کنیم .

وی گفت: در سال آینده جشنواره ملی فردوسی را در این وسعت قبول نمی کنم  و باید این وسعت را افزایش دهید و نگران منابع مالی آن نباشید.

وی با اشاره به فعالیت موثر مدارس سمپاد افزود: همه دانش آموزان نخبه و تیزهوش در سراسر کشور تحت پوشش این مدارس قرار دارند، بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان قبول شده مدارس سمپاد برای مناطق کمتر برخوردار و محروم هستند.

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان‌ در ادامه این مراسم گفت: در انسان ها لایه های متفاوت وجودی دارد که یکی از این لایه ها لایه مربوط با نیازهای مالی و دنیوی است که همان غریزه ما است، یک لایه دیگر ما هم به نیاز های فرازمینی است که باید در برابر این نیازها  پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: حوزه هنر را می توان به این صورت  به هنرهای دنیوی و معنوی تقسیم کرد. ادبیات یکی  از واقعی ترین هنر ها است که در این ادبیات فارسی سبک زندگی و نیاز های فرازمینی را به ما آموزش داده است.

وی ادامه داد: کنار همه این موارد هدفسازمان استعدادهای درخشان پرورش دانش آموزان اثرگذار در عرصه های مختلف است، یکی از مهم ترین کلید ها ارتباط با انسان ها است و در ارتباط انسان ها هنر و ادبیات و هنر موثر است و با استفاده این ابزار ها می توانیم شناخت انسان ها در حوزه جهان را بشناسید.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: ارتباط با گنجینه های فارسی را یکی از ارکان های تربیت می دانیم و افتخار می کنیم که  شما دانش آموزان ادبیات فارسی می خوانید و می‌شناسید.

ارسال ۱۲۸۴۶ اثر توسط فرهنگیان و دانش‌آموزان به ششمین جشنواره ملی فردوسی 

فرهاد فتحی‌نژاد، معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه این مراسم گفت: طراحی جشنواره ملی فردوسی در راستای شعار چشم اندازی هر نیاز کشور یک سمپادی آماده اثرگذاری و منطبق بر مدل تربیتی جدید سمپاد صورت گرفت. 

وی ادامه داد: این جشنواره از سال ۱۳۹۷ با همکاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کل آموزش و پرورش استان‌های خوزستان و خراسان رضوی در بین دو گروه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه و کارکنان آموزشی و اجرایی شاغل در مدارس استعدادهای درخشان آغاز شده است.

فتحی‌نژاد به محورهای ششمین جشنواره فروشی اشاره کرد و گفت: محورهای ششمین دوره جشنواره در زمینه فردوسی و شاهنامه الف) محور زبان فارسی: واژه‌گزینی و جایگاه زبان فارسی در مقام زبان علم و اثر پژوهشی در زمینه فردوسی و شاهنامه و ب) محور ادبیات فارسی: دانش آموزان و فرهنگیان با موضوعات: فرهنگ نیایش، پاسداشت مدافعان کشور در حوزه‌های گوناگون، خردورزی، میهن‌دوستی، هویت و پهلوانی، خردورزش و در قالب‌های مثنوی، چهارپاره، غزل، رباعی، نیمایی، سپید، داستان کوتاه، نثر ادبی، نثر، داستانک و شاهنامه خوانی دانش‌آموزان اشاره کرد. 

وی گفت: امسال در ششمین جشنواره بخش ویژه گلستان خوانی هم اضافه شد.

معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان این که   ۱۲ هزار و ۸۴۶ اثر به ششمین جشنواره ملی فردوسی ارسال شده است؛ گفت: از این تعداد ۳۰۰ اثر در بخش فرهنگیان و ۱۲هزار و ۵۴۶ مربوط به بخش دانش‌آموزی بوده است. 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.