پیشنهاد سردبیر

چهار کشور کرواسی، ارمنستان، جمهوری چک و اوکراین فیلم‌ منتخب خود را برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ به آکادمی معرفی کردند.

۴ کشور وارد کارزار اسکار بین‌المللی شدند

به گزارش قدس آنلاین، در ادامه روند معرفی فیلم از سوی کشورهای مختلف برای رقابت اسکار ۲۰۲۵، سینمای کرواسی فیلم «بعد از ظهر زیبا، روز زیبا» ساخته «ایوانکا یوکا» را به به عنوان نماینده سینمای خود برگزید.

این فیلم که داستان آن در دهه ۱۹۵۰ میلادی اتفاق می‌افتد، سی و چهارمین اثر کشور کرواسی در تاریخ جایزه اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان است و داستان چهار فیلم‌ساز جوان در یوگسلاوی را دنبال می‌کند که فیلمشان به دلیل نمایش صحنه‌هایی از نارضایتی از ارتش سانسور می‌شود.
 
ارمنستان هم با فیلم «یاشا و لئونید برژنف» ساخته «ادوارد باگداساریان» در رقابت اسکار آتی حضور خواهد یافت.

این کمدی درام داستان یک مرد ارمنی بازنشسته را روایت می‌کند که از پذیرش پایان اتحاد جماهیر شوروی امتناع می‌ورزد و گفتگوهای سیاسی خیالی با رهبر پیشین شوروی، لئونید برژنف و دیگر شخصیت‌های مشهور کمونیستی را تصور می‌کند. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلو طلایی ایروان به نمایش درآمد و پنج جایزه در جوایز ملی فیلم ارمنستان از جمله بهترین کارگردان برای باگداساریان و بهترین بازیگر برای مایس سارجیسیان را کسب کرد.

سینمای ارمنستان سال گذشته برای اولین بار با فیلم  «آمریکاتسی» به کارگردانی مایکل گورجیان به فهرست نامزدهای نهایی اسکار راه یافت. این چهارمین حضور ارمنستان در اسکار است، اگرچه این فیلم برگزیده این کشور دو بار به دلیل عدم رعایت معیارهای ارائه، در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۱۶ رد شد.

همچنین کمیته اسکار سینمای اوکراین نیز فیلم «پالیسیادا» ساخته فیلیپ سوتنیچنکو را به عنوان انتخاب نهایی خود معرفی کرد و جمهوری چک نیز با فیلم «امواج» ساخته یرژی مِدل در اسکار ۲۰۲۵ حضور خواهد یافت.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.

پش از این نیز کشورهایی چون ژاپن، اتریش، آلمان، ایرلند، عراق، لتونی، لیتوانی، فلسطین، تایوان و اروگوئه فیلم‌های برگزیده خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.