پیشنهاد سردبیر

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: ایران در بین ۲۶۰ کشور جهان رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک را داراست درحالی که می تواند جز ۲۰ رتبه اول دنیا باشد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران: ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک جهان را دارد

سیدرضا نورانی امروز در نشست خبری درباره وضعیت تولید محصولات ارگانیک افزود: جایگاه فعلی ایران در رتبه های جهانی نیز ناشی از شروع فعالیت انجمن ارگانیک ایران از ۱۸ سال قبل است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت: در حال حاضر گردش مالی محصولات ارگانیک در جهان ۱۲۰ میلیارد یورو است که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۹۰ هزار هکتار کشت محصولات ارگانیک در کشور داریم گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۲ درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی به محصولات ارگانیک اختصاص می‌یافت که محقق نشده است.

وی عمده محصولات ارگانیک صادراتی را زعفران، پسته و گیاهان دارویی برشمرد و تصریح کرد: بخش عمده این محصولات در غالب مواد اولیه دارویی، آرایشی و بهداشتی و محصولات خام کشاورزی به کشورهای اروپایی همچون اتریشف آلمان، فرانسه و ایتالیا صادر می شود.

نورانی گفت: در حال حاضر قیمت محصولات ارگانیک در کشور ما ۲۰ تا ۳۵ درصد بیشتر از قیمت محصولات تولید سنتی است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران براین باور است در صورت سلامت محصولات کشاورزی، مردم کمتر بیمار می شوند و از تعداد تخت بیمارستان‌ ها و واردات دارو روز به روز کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضریب سلامت جامعه باید افزایش یابد اظهارداشت: این امر با تولید محصولات کشاورزی و غذایی سالم امکان‌پذیر است درحالی که اکنون قفسه داروخانه‌ های ما پر از مکمل‌ های غذایی است و مردم برای تامین نیازهای بدن خود به دارو پناه می برند.

وی پیشنهاد داد: سازمان سلامت غذا به جای سازمان سلامت غذا و دارو راه‌اندازی شود، زیرا برای سلامت جامعه باید غذای سالم تامین شود.

نورانی یکسری موازی‌ کاری‌ هایی را مربوط به وزارتخانه‌ ها و سازمان‌ ها را با بخش خصوصی دانست گفت: هنوز بخش دولتی بین خودشان مشخص نکرده اند که گواهی بهداشتی محصولات ارگانیک باید از طریق کدام سازمان صادر شود.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک ایران به کشورهای اروپایی نظیر اتریش، آلمان، فرانسه و نیز کشورهای آسیایی نظیر کره جنوبی و ژاپن صادر می‌شود افزود: تعرفه گمرکی برای صادرات محصولات ارگانیک وجود ندارد، به همین دلیل آمارهای دقیقی از میزان صادرات محصولات ارگانیک وجود ندارد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: آنچه مهم است در تمام دنیا از تولید و تجارت محصولات ارگانیک به منظور ارتقای سلامت جامعه حمایت می‌شود اما ما هنوز در بحث تولید محصولات ارگانیک با مقاومت هایی روبرو هستیم.

وی از دولت چهاردهم خواست از تولید محصولات ارگانیک کشاورزی حمایت کند.

نورانی به برگزاری همایش کشاورزی و ارگانیک روز دوشنبه - ۲۶ شهریور در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد و افزود: در حاشیه این همایش تولید کنندگان محصولات ارگانیک خودد را به مدت ۳ روز به معرض نمایش خواهند گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.