پیشنهاد سردبیر

وزیر دفاع انگلیس در اظهاراتی خصمانه، مدعی شده ایران «یکی از بزرگترین‌ تهدیدهای پیش‌روی علیه امنیت» این کشور است.

لندن: ایران یکی از بزرگترین تهدیدها علیه انگلیس است

«جان هیلی» وزیر دفاع انگلیس در طول نشستی پیرامون جنگ اوکراین در مجلس عوام انگلیس، مدعی شد: «مشارکت ایران در درگیری‌ها، یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه انگلیس در آینده است.»

پیشتر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای انگلیسی خود مدعی ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به مقصد روسیه شده بود.

طبق گزارش «دیلی میل» وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سوالی درباره «اتحاد رو به رشد بین روسیه و ایران» و «احتمال قطعی به همراه داشتن جنگ‌های نیابتی تازه» جواب داد: «هشدار داده‌ایم و در واقع دولت قبل هم نسبت به تعمیق اتحاد امنیتی ایران و روسیه هشدار می‌داد. به همین دلیل است که در بیانیه مشترک خود با شرکای بین‌المللی خود در اجلاس ناتو به ارائه هشداری علیه ایران و هرگونه انتقال فناوری پهپاد یا فناوری موشک‌های بالستیک به روسیه اختصاص داده شده بود.»

او مدعی شد: «بی‌ثبات‌سازی‌های نشأت گرفته از ایران به سادگی در بخش‌هایی از خاورمیانه محدود نمی‌شود. اقدامات ایران پیامدهای گسترده‌تری دارد و به همین دلیل، ایران یکی از جدی‌ترین تهدیدات علیه انگلیس در آینده است.»

اظهارات خصمانه هیلی درحالی است که در ۱۱ ماه گذشته، تنها عامل بی‌ثباتی در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جنایات آن در غزه است که تحت حمایت انگلیس، آمریکا و دیگران متحدان خود صورت گرفته و همواره، ایران برای حفظ ثبات منطقه، دستیابی به آتش‌بس در غزه و تنش زدایی از غرب آسیا تلاش کرده است.

ادعای مطرح شده از سوی انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه نیز، همگی از سوی مقامات متعدد ایرانی، روسی و حتی آمریکایی رد شده است.

پیشتر «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید و «ویلیام برنز» رئیس سیا، ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره ارسال موشک‌های بالستیک از سوی به روسیه را تایید نکرده‌ بودند. از طرفی،   «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت: «جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم.

او افزود: «ما ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند.»

سردار «فضل الله نوذری» جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) هم با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بارها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست. هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

از طرفی «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه به ادعای رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، «فردی که مایل به حمایت از اوکراین نیست»، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: «وقتی می‌گوییم تا زمان پیروزی اوکراین، در کنار آن خواهیم بود، منظورمان دقیقا همان است، تصمیمات دیگر کشورها روی حمایت انگلیس از اوکراین تأثیری نخواهد گذاشت.»

از طرفی، چندین نماینده محافظه کار هیلی را تحت فشار قرار دادند که آیا به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد از موشک های دوربرد، از جمله موشک‌های «سایه طوفان» خارج از مرزهای خود در روسیه استفاده کنند یا خیر که در واکنش به آن، وزیر دفاع انگلیس گفت: «فقط پوتین از بحث آزاد درباره این موضوعات حساس سود می‌برد و من در مورد بحث‌های عملیاتی اظهار نظر نمی‌کنم. اما هیچ تغییری در موضع بریتانیا ایجاد نشده است، ما همچنان به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین برای حمایت از حق آشکار آن‌ها برای دفاع از خود و در راستای اجرای قوانین بین‌المللی بشردوستانه، ادامه می‌دهیم.»

اوایل ماه جاری، نشریه انگلیسی «تلگراف» در گزارشی مدعی شد که لندن نسبت به استفاده از موشک‌های سایه طوفان توسط اوکراین در روسیه مخالفتی ندارد، اما به دلیل نگرانی از ایجاد اختلاف با ایالات متحده، علنا خواستار این اقدام نخواهد شد.

علاوه بر ترس از استفاده از موشک‌های سایه طوفان در روسیه که می‌تواند منجر به تشدید درگیری شود، نگرانی‌هایی در ایالات متحده وجود دارد که موشک‌ها اکنون در انهدام اهداف روسیه که از مرز دور شده‌اند، موفق نشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.