پیشنهاد سردبیر

در روزهای گذشته ماجرای حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه یک بار دیگر به موضوع چالشی در نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس تبدیل شد.

امارات همچنان به دنبال حکومت رؤیایی بر جزایر سه‌گانه ایرانی / ادعاهایِ تکراری بر سر مالکیتی کاذب

 البته چالش از آن جهت که مالکیت این جزایر اکنون در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش دارند با صدور بیانیه‌های بی‌اثر نسبت به این امر فضاسازی کنند.

البته این ادعاها که تازگی هم ندارند در شرایطی از سوی شورا ی خلیج فارس مطرح می‌شود که دبیرکل این شورا، جاسم محمد البدیوی با وزیر امور خارجه کشورمان، سیدعباس عراقچی تماس تلفنی گرفته و مدعی شده اعضای این شورا علاقه‌مند به مشورت و تعامل با ایران درباره چالش‌های بزرگ منطقه‌اند!
این درحالی است که وزرای خارجه شورای همکاری پس از پایان نشست در ریاض هم بیانیه‌ای تنظیم کرده و در آن بر تکرار مواضع قبلی خود در خصوص جزایر سه گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) اصرار و ادعا کردند: از حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه، 
آب های سرزمینی، قلمرو هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی به عنوان بخشی از قلمرو امارات حمایت می‌کنیم!
در ادامه این ادعاها آمده: هرگونه تصمیم یا اقدام ایران در مورد این جزایر باطل است و هیچ یک از حقایق تاریخی و حقوقی حق حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه را تغییر نمی‌دهد!
اعضای این شورا در حالی از حقایق تاریخ سخن به میان می‌آورند که تاریخچه تشکیل آل سعود و کشور عربستان به کمتر از ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. وزرای این شورا درخواست کرده‌اند ایران به تلاش‌های امارات برای حل این موضوع از طریق مذاکره مستقیم یا توسل به دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخ دهد.
ادامه ساخت و سازهای مسکونی توسط دولت ایران برای اسکان ایرانیان در جزایر سه گانه و اقدامات مقامات ایرانی از جمله بیانیه‌های معاون وزیر راه و شهرسازی و بیانات رئیس جمهور مرحوم ایران شهید رئیسی در خصوص تلاش‌های صنعتی در این جزایر و تکمیل سند توسعه و ساخت تأسیسات و پروژه‌های مسکونی در جزایر سه‌گانه را هم محکوم کرده‌اند. در ادامه این اتهامات و ادعاها مانورهای نظامی ایران در تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، آب‌های سرزمینی، قلمرو هوایی، فلات قاره و منطقه انحصاری اقتصادی این سه هم محکوم شده است. همچنین مدعی شده‌اند کل میدان «آرش» در مناطق دریایی کویت است و مالکیت منابع طبیعی در منطقه تقسیم شده زیردریایی در مجاورت عربستان و کویت است و آن‌ها به تنهایی حق بهره‌برداری کامل از منابع طبیعی آن منطقه را دارند.

پاسخ قاطع و صریح ایران
پس از انتشار این ادعاهای تکراری، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نسبت به این بیانیه واکنش تندی نشان داد و به‌صراحت گفت: بند مربوط به جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه ریاض مطلقاً مردود است. جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است. همچنین جمهوری اسلامی هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی‌سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی را دخالت در امور حاکمیتی خود می‌داند و محکوم می‌کند. صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه در مورد میدان آرش نیز فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.