پیشنهاد سردبیر

۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 1011488

کارشناس اداره کل غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، بر استفاده از نان‌های تیره تاکید کرد و گفت: سبوس، ارزش غذایی را افزایش می دهد.

آرد سفید بدون سبوس سبب سرطان گوارش می شود

زهره پوراحمد توصیه کرد از نان‌هایی که با آرد کامل، خمیر ترش یا خمیر مایه تهیه شده اند استفاده کنند.

وی گفت: نان‌های تیره به دلیل وجود درصد بالای سبوس، افزایش دهنده ارزش غذایی نان هستند.

پوراحمد ضمن مقایسه میانگین مصرف نان در ایران و سایر کشورها، افزود: سرانه مصرف نان در کشور دو تا سه برابر میانگین کشورهای جهان است.

وی در خصوص اهمیت وجود سبوس در نوع آردی که برای تهیه نان استفاده می‌شود، گفت: سبوس گندم غنی‌ترین منبع غذایی فیبرهای غذایی نامحلول و الیاف گیاهی محسوب می‌شود.

پوراحمد ادامه داد: سبوس دارای ویتامین‌های گروه B،C،E، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. نان‌های تیره دارای سبوس بیشتر است ولی ذائقه غذایی مردم ما به نان‌های روشن بیشتر گرایش دارد.

وی با بیان اینکه استفاده از آرد سفید بدون سبوس سبب افزایش قندخون و در نتیجه افزایش انسولین در بدن می‌شود، تأکید کرد: این موارد سبب بروز چاقی، کبد چرب و دیابت نوع ۲ و حتی در برخی موارد سبب بروز سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.

پوراحمد گفت: از آنجا که سازمان غذا و دارو رسالت نظارت بر ایمنی و بهداشت کالاهای سلامت محور را بر عهده دارد، بازرسی از کارخانجات تولید آرد تحت پوشش و نانوایی‌ها به صورت مستمر انجام می‌شوند و محصولات تولیدی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

وی در پایان هموطنان را به مصرف نان‌های تیره با آرد کامل و حاوی سبوس بیشتر از قبیل نان سنگک توصیه و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی و مطالبه مردم از نانوایی‌ها می‌تواند نقش به سزایی در تشویق پخت نان با آرد کامل در نانوایی‌ها داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.