پیشنهاد سردبیر

اوکراین روز چهارشنبه از آمریکا و انگلیس خواست تا «هر گونه محدودیت» بر استفاده از سلاح‌های این کشور علیه روسیه را لغو کنند.

اوکراین خواستار لغو محدودیت استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه روسیه شد

آندری سیبیها وزیر خارجه اوکراین در کنفرانس خبری مشترکی با حضور آنتونی بلینکن و دیوید لمی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در کی‌یف گفت: این مساله مهمی است که هر گونه محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه اهداف مشروع نظامی روسیه برداشته شود.

سیبیها همچنین مذاکرات خود و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با بلینکن و لمی را که به کی‌یف سفر کرده‌اند، سازنده خواند و گفت که گفت‌وگوهای «مفصلی» درباره عرضه سلاح و پدافند هوایی به اوکراین انجام شد.

روزنامه تایمز لندن چندی پیش گزارش داد، بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

وزارت دفاع انگلیس گفت که موضع رسمی این کشور در مقایسه با دولت سابق انگلیس تغییر نکرده است. این وزارتخانه تاکید کرد که اوکراین «حق آشکاری برای دفاع از خود در مقابل حملات غیرقانونی روسیه دارد و این مساله عملیات در درون خاک روسیه را منع نمی‌کند.»

«بن والاس» وزیر دفاع پیشین انگلیس فاش کرد، در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داد «با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است» به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است.

علاوه بر این، آندری یرماک رئیس دفتر رئیس جمهور و یولیا سویریدنکو وزیر اقتصاد و رستم عمروف وزیر دفاع اوکراین اخیرا در سفر به واشنگتن بر نیاز کی‌یف به دریافت سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندتر از غرب تاکید کردند.

رئیس جمهور اوکراین چندی پیش از روند کُند انتقال سلاح های غربی انتقاد کرد و گفت که فکر می‌کند مهم است کشورش به سمت تولیدات داخلی در زمینه پهپاد، موشک و توپخانه پیش برود اما این برنامه‌ها هزینه‌بر هستند و به سرمایه‌گذاری نیاز دارند.

اوکراین همچنین خواستار مشارکت همسایگان در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای روسیه شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.