تحولات لبنان و فلسطین

۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 1011788

برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در تبریز و همچنین برپایی مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه در بخش‌های مختلف از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور در سومین هفته شهریورماه بود.

اوج‌گیری مسابقات قرآن در روزهای پایانی شهریور

هفته سوم شهریورماه (۱۷ تا ۲۳ شهریور) بیش از هر رویداد دیگری شاهد برگزاری مسابقات قرآن از دستگاهی تا ملی و بین‌المللی بودیم. یکی از مهم‌ترین رویدادهای این هفته برگزاری مرحله نهایی بخش آوایی سی‌وهشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بود، رویدادی که با حضور ۲۲۷ دانشجوی نخبه قرآنی به میزبانی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

برپایی مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه و حضور نماینده کشورمان در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن فاطمه بنت مبارک دبی، دو رویداد مسابقاتی دیگری بود که شاهد برگزاری آن بودیم. در ادامه نگاهی به رویدادهای قرآنی هفته سوم شهریورماه خواهیم داشت.

حضور نماینده کشورمان در مسابقات قرآن دبی

زهرا انصاری، حافظ کل قرآن در این هفته و برای حضور در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ قرآن کریم «شیخه فاطمه بنت مبارک» دبی همراه با پدرش عازم کشور امارات متحده عربی شد تا به عنوان نماینده کشورمان در این رویداد بین‌المللی حضور یابد. این مسابقات در رشته حفظ کل قرآن کریم و با حضور شرکت‌کنندگانی از ۶۰ کشور از شنبه ۱۷ شهریورماه آغاز شده و تا چهارشنبه ۲۱ این ماه ادامه داشت. نماینده کشورمان در آخرین روز این مسابقات با حضور در جایگاه متسابقان به سوالات هیئت داوران پاسخ داد. مراسم اختتامیه این رویداد امروز جمعه ۲۲ شهریورماه برگزار می‌شود و تا زمان انتشار این گزارش خبری از نتایج رسانه‌ای نشده است.

اوج‌گیری مسابقات قرآن در روزهای پایانی شهریور

آسیب‌شناسی برنامه‌های قرآنی اربعین

نشست نقد و بررسی فعالیت‌های قرآنی مراسم اربعین حسینی ۱۸ شهریورماه به همت شورای توسعه فرهنگ قرآنی و در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست جمعی از صاحب‌نظران در امور قرآنی از جمله ولی یاراحمدی، محمدحسین محمدزاده، مجتبی ایزدی و همچنین محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه حضور داشتند و نکاتی را بیان کردند.

برگزاری مسابقات قرآن خانواده کارکنان نیروی زمینی سپاه

آیین اختتامیه بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن و عترت خانواده‌های کارکنان نیروی زمینی سپاه صبح نوزدهم شهریورماه با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان این نیرو برگزار شد. در بخشی از این مراسم معاون فرهنگی و عملیات روانی نیروی زمینی سپاه طی سخنانی با اشاره به اهمیت برگزاری مسابقات قرآن گفت: بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن و عترت خانواده‌های کارکنان نیروی زمینی با حضور ۴۰۰ شرکت‌کننده و در پنج گروه دختران و پسران بالای ۱۶ سال و دختران و پسران زیر ۱۶ سال و همسران برگزار شد.

برگزاری آزمون انتخابی مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه

روزهای بیستم و بیست‌ویکم شهریورماه آزمون ارزیابی و انتخابی همسران و فرزندان بالای ۱۶ سال در دو بخش پسران و دختران خانواده کارکنان سپاه برای مشخص کردن راه‌یافتگان به مرحله نهایی برگزار شد. این آزمون در رشته‌های حفظ کل، حفظ ۲۰ جز، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۱۰ جزء، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق قرآن و اذان برپا شد. در این آزمون ۹۵۰ نفر از برگزیدگان خانواده نیروهای مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند، افرادی که بتوانند ۷۰ درصد حد نصاب را دریافت کنند، به مرحله نهایی مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه راه می‌یابند.

برگزاری مسابقات قرآن فرزندان زیر ۱۶ سال خانواده سپاه

مرحله نهایی چهاردهمین دوره مسابقات قرآن کریم خانواده کارکنان سپاه در بخش فرزندان دختر و پسر زیر ۱۶ سال طی روهای هجدهم شهریورماه در بخش دختران و نوزدهم در بخش پسران به صورت مجازی برگزار شد. برگزیدگان این دو بخش در زمان برگزاری اختتامیه مسابقات قرآن خانواده کارکنان سپاه (بخش همسران و پسران و دختران بالای ۱۶ سال) تجلیل می‌شوند.

برگزاری وبینار تخصی طرح ملی تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن

وبینار تخصصی و توجیهی طرح ملی «تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید» با حضور تعدادی از مدیران شعب و کانون‌های مهد قرآن سراسر کشور و به همت دفتر مرکزی مؤسسه کشوری مهد قرآن برگزار شد. روح‌الله مطهریان؛ مدیر مهد قرآن و عترت جوادالائمه(ع) یزد، طراح تربیت ۴۰ هزار حافظ قرآن به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید و مدیر «سامانه حمد» که صفر تا صد این طرح بر بستر این سامانه اینترنتی اجرا می‌شود، طی سخنانی درباره جزئیات طرح توضیحاتی را ارائه داد. این طرح از ابتدای مردادماه امسال وارد فاز عملیاتی خود شده و تمامی روند اجرایی آن با رویکرد حفظ پنج جزء قرآن تا پایان سال بر بستر سامانه حمد در حال انجام است.

معرفی استان‌های برتر در زمینه فعالیت‌های قرآنی

سومین گردهمایی دبیران تخصصی کانون‌های قرآنی سراسر کشور آستان قدس رضوی، طی هفته جاری برگزار و در جریان آن از دبیران کانون‌های خدمت به پاس خدمات ارائه شده آنها با اهدای لوح تقدیر و هدایا، تجلیل شد. در این گردهمایی که در زائرسرای رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدمسعود میریان؛ مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی، احمد میرزاده؛ مدیر مرکز خادمیاری آستان قدس رضوی و جمعی از کارکنان مرکز امور قرآنی حضور داشتند و طی آن استان‌های البرز، خراسان رضوی و فارس به عنوان استان‌های برتر در زمینه فعالیت‌های قرآنی معرفی شدند.

پایان مهلت ارسال ایده‌های برتر قرآنی

مهلت ارسال آثار به دومین فراخوان ایده‌های برتر قرآنی که از سوی کانون مدارس اسلامی برگزار می‌شود، چهارشنبه ۲۱ شهریورماه به پایان رسید. دومین فراخوان ایده‌های برتر قرآنی با هدف ارائه آثار ایده‌پردازان پیرامون موضوعاتی همچون «نقد کتاب‌های قرآن درسی»، «الگوی تدریس کتاب‌های قرآن درسی»، «نوآوری در شیوه‌ها (انس، حفظ، روخوانی، مفاهیم، تدبر و ...)»، «طرحی نو در اجرای مسابقات و جشنواره‌های قرآنی» و ... برگزار می‌شود.

مشارکت 24 هزار نفر در پویش قرآنی فجر عاشقی

بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش «فجر عاشقی» که به همت قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین در ایام اربعین حسینی و با محوریت قرائت سوره «فجر» برگزار شد، شرکت کردند. پویش «فجر عاشقی» که شامل قرائت فردی و گروهی سوره مبارکه «فجر» بود و از سوی قرارگاه مردمی قرآنی اربعین ویژه ایام اربعین حسینی طراحی شده بود از ابتدای ماه صفر تا روز اربعین برگزار شد.

برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشجویان

سی‌وهشتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که از دوشنبه هفته جاری آغاز شده بود، صبح چهارشنبه ۲۱ شهریورماه با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان در شهر تبریز به کار خود پایان داد. این مراسم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری‌اصل، نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی، سرپرست استانداری استان، مسعود حبیبی، معاون فرهنگی - دانشجویی وزیر بهداشت، عباس شیراوژن، معاون سابق فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت و جمعی از مدیران بخش دانشگاهی کشور در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

نقش جریان علمی کشور در ارتباط جامعه با قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در اختتامیه سی‌وهشتمین دوره جشنواره ملی دانشجویان با اشاره به اینکه باید به جایی برسیم تا هر فرد دانشگاهی یک قرآن‌پژوه باشد، اظهار کرد: در روایت زیبایی از معصومین آمده است که قرآن سفره پذیرایی خداست و جریان علمی کشور راه ارتباطی محکم با قرآن است.

جزئیاتی از جشنواره ملی قرآن دانشجویان

رقابت‌های بخش آوایی سی و هشتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به میزبانی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور ۲۲۷ شرکت‌کننده از هشت دستگاه دانشگاهی و در دو گروه بانوان و آقایان برگزار شد. در این مسابقات که تنها بخش حضوری جشنواره نیز بود ۴۵ داوری ملی و بین‌المللی حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در این مسابقات طی دو روز دوشنبه و سه شنبه رقابت خود را برگزار کردند و در نهایت ۱۷۰ نفر به عنوان برگزیدگان رشته‌های مختلف معرفی و تجلیل شدند.

برگزاری آزمون طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان

دومین آزمون طرح ملی حفظ قرآن دانشگاهیان امروز ۲۳ شهریورماه به صورت برخط و با حضور بیش از ۷۰۰ حافظ قرآن کریم برگزار می‌شود. این افراد حافظ یک جزء تا کل قرآن کریم هستند. در پایان این آزمون به قید قرعه به تعدادی از نفراتی که حد نصاب نمره را دریافت کرده باشند، جوایزی اهدا می‌شود. طرح ملی حفظ قرآن کریم دانشگاهیان کشور با حمایت شورای عالی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها، از تیرماه سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد و اجرای آن به صورت مجازی و برخط بوده است.

محفل قرآنی در صحن پیامبر اعظم آستان قدس رضوی

بزرگترین محفل قرآنی جهان، همزمان با آغاز امامت حضرت مهدی(عج) شامگاه پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ با حضور قاریان برجسته کشوری و میزبانان برنامه تلویزیونی «محفل» و مهمانانی از کشور فلسطین در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد.

بیست‌ویکمین جلسه تلاوت و استماع قرآن برگزار شد

بیست‌ویکمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی و برقراری ارتباط برخط تصویری با قرآنیان سراسر کشور چهارشنبه ٢١ شهریورماه، از موعد نماز مغرب و عشا آغاز شد. 

در این محفل که با مدیریت محمود لطفی‌نیا، استاد و داور بین‌المللی کشورمان همراه بود، حبیب‌الله پوراحمدی، سیدمحمد کرمانی، علی کبیری، یونس شاهمرادی و امیرحسین انواری، به اجرای تلاوت پرداختند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.