پیشنهاد سردبیر

مدیرعامل بنیاد سندروم داون ایران گفت: افراد با سندروم داون نباید به سربازی بروند و این در حالیست که هنگامی که ۱۸ ساله می‌شوند و برای معافیت مراجعه می‌کنند بسیار به معاف شدنشان ایراد گرفته می‌شود.

مشکلات مبتلایان به سندروم داون؛ از انتظار در صف معافیت سربازی تا خرید بلیت

پوراندخت بنیادی درباره استفاده رایگان افراد با سندروم داون از مکان‌های فرهنگی و ورزشی گفت: اواخر سال گذشته با خانم شمس احسان که رئیس کمیته ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است صحبت‌هایی در مورد استفاده رایگان افراد دارای معلولیت ذهنی داشتم، در این جلسه رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران نیز حضور داشت. در آن جلسه تقاضا کردیم که سالن فوتسال مجموعه ورزشی شهدای کردستان را یک سانس به صورت رایگان در اختیار ما قرار دهند، این سالن در حالی ۳ ماه تا پایان سال باقی مانده بود تا پایان سال به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفت، اما از ابتدای سال ۵۰ درصد و در حال حاضر برای هر ۲ سانس یک ساعت و نیمه که از این سالن ورزشی استفاده می‌کنیم یک میلیون پول پرداخت می‌کنیم و این در حالیست که در قانون گفته شده استفاده افراد دارای معلولیت از اماکن ورزشی رایگان است، اما این قانون اجرا نمی‌شود.

 فرایند طولانی گرفتن بلیت مترو برای افراد سندروم داون

وی ضمن اشاره به اینکه همچنین باید استفاده افراد دارای معلولیت از جمله افراد با سندروم داون از مترو، سینما، فرهنگسراها و سایر مکان‌های فرهنگی و آموزشی رایگان باشد، اما این چنین نیست، ادامه داد: فرایند گرفتن بلیت مترو برای این افراد طولانی مدت است و شهرداری باید در این زمینه تسهیلگری انجام دهد.

مدیرعامل بنیاد سندروم داون ایران با بیان اینکه معلولان ذهنی توانایی ایستادن در صف را ندارند و بسیار زود خسته می‌شوند و حوصله‌شان سر می‌رود، افزود: در همه جای دنیا افراد دارای معلولیت ذهنی بدون صف کارهایشان را انجام می‌دهند این افراد باید با همراهشان بدون صف کارهایشان را انجام دهند اما در کشور ما این چنین نیست.

بنیادی درباره رفتن اعزام با سندروم داون به خدمت سربازی بیان کرد: افراد با سندورم دان نباید به سربازی بروند و این در حالیست که هنگامی که ۱۸ ساله می‌شوند و برای معافیت مراجعه می‌کنند بسیار به معاف شدنشان ایراد گرفته می‌شود و استدلالشان این است که این افراد توانایی انجام یکسری از کارها از جمله کارهای خدماتی را دارند و می‌توانند معاف از رزم شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه تاکنون موردی از اعزام افراد با سندورم داون به خدمت سربازی نداشتیم، توضیح داد: اما این افراد درگیری بسیاری برای معافیت از سربازی دارند و نظام وظیفه به سختی قبول می‌کند فردی با سندروم دان به خدمت نرود و این در حالیست که خانواده این افراد نباید مدتی طولانی با دلهره و اضطراب پشت سر بگذارند تا نظام وظیفه قبول کند که افراد با سندروم داون معاف هستند.

مدیرعامل بنیاد سندروم داون ایران با بیان اینکه به طور کلی معلولان ذهنی در بین جامعه معلولان از همه محرومیت بیشتری دارند، افزود: در بین معلولان جسمی و حرکتی، نابینایان و ناشنوایان افراد زبده و تحصیل کرده بسیاری وجود دارد، اما معلولان ذهنی از حق و حقوقشان چیزی نمی‌دانند و به تنهایی نمی‌توانند زندگی کنند و تا آخر عمرشان نیاز به حمایت دارند.

بنیادی گفت: برای معلولیت‌های ذهنی مانند سایر معلولیت‌ها طیف شدید و ضعیف در نظر گرفته شود چرا که افراد دارای معلولیت ذهنی خفیف نیز تا پایان عمر نیاز به حمایت دارند.

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.