پیشنهاد سردبیر

مسئولان لاهه قانونی را تصویب کردند که به موجب آن تبلیغات مرتبط با محصولات سوخت‌های فسیلی و خدمات با انتشار کربن بالا در این شهر ممنوع می‌شود.

نخستین شهر جهان که تبلیغات مرتبط با سوخت‌های فسیلی را ممنوع کرد

به گزارش قدس آنلاین، این قانون که روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر به تصویب رسید به معنی پایان تبلیغات عمومی و خصوصی از جمله روی بیلبوردها و ایستگاه‌های اتوبوس برای سوخت‌های فسیلی مانند بنزین، گازوئیل، هواپیماها و کشتی‌های تفریحی در خیابان‌های این شهر هلندی است.

این قانون از ابتدای سال آینده میلادی اجرایی می‌شود.

بنابر گزارش یورونیوز، این نخستین بار در جهان است که یک شهر از طریق قانون محلی، تبلیغات با انتشار کربن بالا را ممنوع می‌کند. این تصمیم به دنبال فراخوان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، برای ممنوعیت چنین تبلیغاتی اتخاذ شد. نظیر چنین سیاستی در گذشته برای دخانیات نیز اعمال شده بود.

برخی از شهرها پیش از این تلاش کرده بودند تا با تصمیمات شورای شهری یا توافقات داوطلبانه با شرکت‌های تبلیغاتی، تبلیغ محصولات و خدمات با انتشار بالای کربن را محدود کنند. به عنوان مثال، در ماه مه شورای شهر ادینبورگ تصمیم گرفت که تبلیغات شرکت‌های سوخت فسیلی، خطوط هوایی، فرودگاه‌ها، خودروهای سوخت فسیلی، کشتی‌های تفریحی و سلاح‌ را در فضاهای تبلیغاتی همگانی متعلق به شهر ممنوع کند.

قانون لاهه که دو سال طول کشید تا به تصویب برسد به صورت قانونی الزام‌آور است و تبلیغات محصولات و خدمات با انتشار بالای کربن را غیرقانونی می‌کند. با این حال، این قانون شامل تبلیغات سیاسی از سوی صنایع سوخت فسیلی یا تبلیغاتی که به طور کلی یک برند را ترویج می‌کنند، نمی‌شود.

فعالان محیط زیست این قانون را یک اقدام شجاعانه در مقابله با بحران آب و هوا توصیف کرده‌اند. به گفته کارشناسان، تبلیغات سوخت فسیلی سیاست‌های آب و هوایی را تضعیف می‌کند زیرا رفتارهای ناپایدار را عادی‌سازی و ترویج می‌کند.

این قانون به عنوان انگیزه‌ای برای کارزارهای مشابه در سراسر جهان از جمله در شهرهای تورنتو کانادا و گراتسِ اتریش، مطرح شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.