پیشنهاد سردبیر

وزیر علوم با تاکید بر اینکه عجله‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم، گفت: نمایندگان مجلس هیچ دخالتی در روند انتصاب و یا برکناری روسای این مراکز ندارند.

نقش نمایندگان مجلس در انتصاب و یا برکناری روسای دانشگاه‌ها / عجله‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم

حسین سیمایی صراف در جمع خبرنگاران درباره تعییر رییس دانشگاه ها گفت: صرف اینکه یک رئیس دانشگاه در گذشته منصوب‌ شده است، دلیل کافی برای برکناری وی نیست، ما بنا را بر این می‌گذاریم که از تجربه های گذشته و مدیران گذشته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ولیکن به‌هرحال دولت تغییر کرده‌ است؛ شعار اساسی دکتر پزشکیان نیز وفاق ملی است؛ بنابراین یکی از معیارهای ما برای تداوم همکاری با مدیران فعلی و برای انتخاب مدیران آینده مدیری است که بیشترین قدرت توافق سازی را داشته باشد.

سیمایی صراف افزود: یعنی در دانشگاه فراگیرتر از بقیه باشد با تنوع سلایق و عقاید و تکثر روش‌ها سازگار باشد، این می‌شود معیار ما برای تداوم همکاری.

وزیر علوم افزود: برای تغییر عجله‌ای تغییر نداریم؛ البته ما در دوره گذشته یک آماری گرفتم در شش ماهه نخست کار دولت قبل ۸۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه تغییر کرده بود ولی من الان هیچ برآوردی ندارم که چه تعداد و با چه سرعتی تغییر کنند.

وزیر علوم تاکید کرد: ما بنا را بر همکاری گذاشته‌ایم اگر از یک جایی عملکردی گزارش و یا شکایت شود و به دستمان برسد آن‌وقت مجبوریم اقدام کنیم و البته اقدام ما اقدام روشمندی خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدام‌ما براساس یک یا دو اعتراض نخواهد بود هیئت‌هایی را اعزام می‌کنیم خیلی بی‌طرف و کارشناس از داخل دانشگاه تحقیق می‌کنیم و گزارش می‌دهند گزارش ارزیابی می‌شود با حوصله رسیدگی می‌شود ولی تکرار می‌کنم صرف انتساب درگذشته دلیل بر تغییر نخواهد بود.

وزیر علوم درباره رسیدگی سریع‌تر به پرونده استادان اخراجی و اینکه آیا آماری از استادان اخراجی وجود دارد یا خیر گفت: خیر آمار مشخصی نداریم؛ ولیکن شکایاتی به دست ما رسیده است، صرف وصول شکایت به این معنا نیست که ادعا هم درست است باید بررسی شود.

وی درباره سازوکار بررسی این پرونده‌ها گفت: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته، رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آرای صادر شده ایجاد کردند و مفهوم دستور رئیس جمهوری این نیست که هر چه اتفاق افتاده غلط بوده‌ است. ما برحسب شکایاتی که صورت گرفت و بعضی‌ها مدعی هستند با آن‌ها سیاسی برخورد شده‌ است و برخورد با آن ها قضایی و  انضباطی نبوده؛ بلکه سلیقه‌ای و براساس شواهد غلطی بوده است.

وی ادامه داد: حالا یک فرصتی است برای تجدیدنظر و بازبینی همان پرونده، سازوکار آن در دفتر بازرسی و شکایت است از طریق یک کارگروهی خواهد بود که مرکب از کارشناس حقوقی، مدیر بازرسی و شکایات یکسری مدیران ذی‌ربط و حتی ما خواهش کردیم یکی از قضات عالی رتبه کشوری نیز در این کارگروه باشند کاملاً بی‌طرفانه به این مسئله رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.

سیمایی صراف درباره اینکه برخی از دانشجویان به‌خاطر برخی از رفتارها حکم قضایی دارند آیا  پرونده آن‌ها نیز بررسی می‌ شود، افزود: قاعدتاً ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم؛ اما یک تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم که پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی که احیاناً در قضایا و حوادث گرفتار شدند، نظرات ما را نیز در کارگروهی بشنوند و این قول را داده‌اند در یک کارگروهی پرونده‌ها دو باره مطرح شود و امیدواریم با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن نظرات و گزارش های کارشناسی‌ ما تجدیدنظری در آرای آن‌ها نیز صورت گیرد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود که از سوی نمایندگان مجلس فشارهایی برای عدم تغییر برخی از رؤسای دانشگاه‌ها وجود دارد آیا این مسئله درست است یا خیر گفت: نمایندگان مجلس هیچ دخالتی در روند انتصاب و یا برکناری ندارند.

وزیر علوم درباره اخبار منتشره شده در خصوص تغییر رئیس دانشگاه تهران گفت: نمی‌دانم در فضای مجازی چه شایعاتی وجود داشته است موردی سوال نپرسید.

سیمایی درباره خبر استعفای دکتر دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: ایشان در زمان زلفی‌گل استعفا دادند و یکبار دیگر نیز استعفا دادند و الان سر پست خود نیستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.